Na úvod krátke intro aj pre tých, ktorí dosiaľ o programmaticu bližšie nepočuli. Ide o automatizovaný spôsob obchodovania s reklamou cez digitálne platformy.
Týmto spôsobom sa nakupujú nielen bannerové kampane, ale aj video a audio, ktoré sa šíria cez akékoľvek elektronické kanály, teda aj mobily.
Kým pri tradičnom nákupe si klient podľa (nie vždy príliš aktuálnej) analýzy cieľovej skupiny a návštevnosti portálov vyberal do kampane weby s najvyššou afinitou a prostredníctvom vopred vyplnenej objednávky nakúpil určitý priestor, pri programatickom nákupe vďaka zozbieraným dátam v reálnom čase reklamu zobrazí len používateľom, ktorí svojím správaním spĺňajú parametre jeho cieľovej skupiny.
Reklama sa totiž pri tradičnom nákupe zobrazovala aj tým, ktorí zadávateľa príliš nezaujímali. Programatický nákup cieli na konkrétneho používateľa a je jedno na akom webe či priestore. Inak povedané – pri klasickom nákupe sa získava umiestnenie, pri automatizovanom publikum.
Svet je popredu
Takmer dve tretiny všetkých peňazí vynaložených vo svete na reklamu v digitálnych médiách (65 %) sa v roku 2019 bude nakupovať programaticky. Vyplýva to z aktuálnych prognóz globálnych výdavkov na reklamu vypracovaných agentúrou Zenith.
Automatizovaný nákup online reklamy v budúcom roku vzrastie na 84 miliárd dolárov, čo predstavuje medziročný 19-percentný nárast. Na rok 2020 už agentúra Zenith počíta s menším, 17-percentným tempom rastu. Dôvodom je, že programmatic si už stihol vydobyť pozíciu najdôležitejšej metódy digitálneho obchodu.
Pod digitálne výdavky spadajú podľa tejto prognózy všetky bežné formy platených reklám v rámci online obsahu vrátane videa, sociálnych sietí, no s výnimkou reklám vo vyhľadávačoch a classifieds (textovej inzercie).
Najväčšími reklamnými trhmi, kde vládne programatický nákup, sú Spojené štáty (40,6 miliardy dolárov, čo je 58 % celosvetových výdavkov nakupovaných automaticky), Čína (7,9 miliardy dolárov) a Spojené kráľovstvo (5,6 miliardy dolárov).
USA sú tiež trhom, kde tento rok 83 percent online výdavkov nakupovali automaticky. Na druhom mieste je Kanada, nasleduje Spojené kráľovstvo a Dánsko.
Slovensko: silný rast, malý podiel
Podľa brandžového združenia slovenských online médií IAB Slovakia bol za prvý polrok tohto roka na Slovensku programaticky nakúpený mediálny priestor v hodnote približne 5,8 milióna eur (z celkovo 59 miliónov). V medziročnom porovnaní je to 43-percentný nárast. Napriek tomu, že sa stal lídrom v raste výdavkov za dané obdobie, ide stále len 9,8-percentný podiel z celkových online výdavkov, čo je výrazne menej ako napríklad v USA.
„Naše lokálne médiá sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?