Za spomalením rastu vidí predseda Správnej rady a digital director agentúry Zenith Miroslav Pagáč dva dôvody.

„Prvým je stabilizovanie výdavkov inzerentov do internetu. Inými slovami, potenciál inzerentov, ktorí chceli investovať do internetu, sa naplnil najmä počas predchádzajúcich rokov, kedy sme boli svedkami medziročných nárastov 14 až 23 percent,“ vysvetľuje v tlačovej správe M. Pagáč.

Druhým dôvodom môže byť podľa neho zvýšenie inflácie v televízii. „Keďže výdavky do televízie tvoria najväčší podiel zo všetkých výdavkov do reklamy na našom trhu, prirodzene majú práve televízne výdavky silný vplyv na ostatné media typy na trhu s reklamou,“ dodáva M. Pagáč.

Uvedený objem pozostáva z nahlásených čistých inzertných príjmov bez započítania agentúrnych provízií a bonusov, ako aj mediálne partnerstvá relevantných členov IAB Slovakia a odhadu nadnárodných a slovenských nečlenských hráčov. Na tých sa podieľa AdEx komisia združenia, v ktorej sú zástupcovia členských agentúr i médií.

Nárast výdavkov do internetovej reklamy sa vlani spomalil

Zdroj: IAB Slovakia

Na začiatku roka 2017 IAB Slovakia pristúpilo k novej štruktúre v deklarácii výdavkov v záujme priblíženia sa požiadavkám IAB Europe, ako aj požiadavkám slovenského online trhu.

Výsledky sa tak na rozdiel od minulých rokov približujú k odhadom reálnych výdavkov, ktoré poskytli aj zástupcovia vybraných slovenských mediálnych agentúr.

Odhad vývoja čistých reklamných výdavkov na Slovensku (mil. eur)
Unimedia Zmena (%) GroupM Slovakia Zmena (%) Media and Digital Services Zmena (%)
2017 2018 2018/17 2017 2018 2018/17 2017 2018 2018/17
Online* 110,3 117,5 6,6 106,0 115,0 8,5 107,6 120,5 12,0
*– obsahuje odhadované investície do globálnych platforiem ako Facebook a Google

V rámci členských výdavkov do jednotlivých formátov najviac narástla natívna reklama, ktorá dosiahla hodnotu štvornásobku výdavkov roka 2016. Na celkových výdavkoch sa však podieľa len tromi percentami.

Najdominantnejším formátom bola aj vlani displejová reklama, ktorá z celkového internetového koláča tvorila 44 percent, nasleduje reklama vo vyhľadávačoch paid for search s 23-percentným podielom a videoreklama so 17-percentným podielom, ktorá u členov IAB Slovakia stúpla medziročne o 39 percent.

Nárast výdavkov do internetovej reklamy sa vlani spomalil

Zdroj: IAB Slovakia

V roku 2017 bol na Slovensku programaticky nakúpený mediálny priestor v hodnote viac ako 9 miliónov eur. Tento spôsob nákupu je atraktívny najmä v prípade videoreklamy.

Za rastom programatického predaja reklamy o 62 percent stála aj práca médií, ktoré v roku 2017 urobili významný posun v možnostiach automatizovaného nákupu ich mediálneho priestoru.

Vzhľadom na zmenu v deklarácii výdavkov sa dajú medziročne porovnávať len niektoré kategórie formátov. Bannerová reklama narástla len minimálne, o 0,4 percenta. Medziročný rast o osem percent zaznamenal typ reklamy „classifieds and directories“ (tzv. riadková inzercia, katalógová reklama).

Výrazný nárast zaznamenala za celý trh ako aj v členskej základni mobilná reklama (u členov dosiahla 7,5-násobok roka 2016). Aktuálne má mobilná reklama 37-percentný podiel z celkových výdavkov.

V súčasnosti má združenie IAB Slovakia 39 členov, o päť viac ako vlani. V roku 2017 do členskej základne pribudli napríklad mediálne agentúry PHD a OMD Slovakia.