Americká internetová spoločnosť Google vo Francúzsku zaplatí pokutu 220 miliónov eur za to, že pri predaji reklamy uprednostňovala svoje vlastné produkty pred klientskymi, a zneužívala tak svoje postavenia na trhu on-line reklamy. Oznámil to francúzsky úrad pre ochranu hospodárskej súťaže.
„Rozhodnutie pokutovať Google má zvláštny význam, pretože ide o prvé rozhodnutie na svete zamerané na zložité algoritmické aukčné procesy, na ktoré sa on-line reklama spolieha," uviedla riaditeľka úradu Isabelle de Silvaová. Dodala, že konečná pokuta je nižšia, pretože sa úrad s americkou firmou dohodol. Detaily ale nespresnila.
Google a Facebook dostali v Rusku pokuty za nezmazanie zakázaných informácii
„Zmeny budeme v najbližších mesiacoch testovať a ďalej vyvíjať, než ich zavedieme v širšom meradle, niektoré i celosvetovo," uviedol Google. Záväzok firmy zmeniť praktiky ohľadom reklamy platí len vo Francúzsku. Môže sa z neho stať ale vzor, ako by firma mohla nakladať s podobnými sťažnosťami vydavateľov v iných krajinách, uviedol denník The Wall Street Journal (WSJ).
„Google sa správal pri uprednostňovaní svojej vlastnej reklamy úplne rovnako vo Francúzsku ako v Česku, alebo inde vo svete. Jediným dôvodom, prečo neplatí Google pokutu tiež do českého štátneho rozpočtu, je preto predovšetkým doterajšia nečinnosť Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže. Ak by sme porovnávali veľkosti trhov podľa hrubého domáceho produktu (HDP), tak v Česku by porovnateľná pokuta musela byť stanovená v poriadku desiatok až stoviek miliónov korún, „oznámila ČTK Únie vydavateľov. „Poškodeným pritom nie sú len spotrebitelia v členských krajinách EÚ, ale predovšetkým všetci vydavatelia, ktorí o priamu inzerciu od zadávateľov on-line reklamných kampaní dlhodobo prichádzajú, lebo tí boli donútení správaním spoločnosti Google presmerovať svoje inzertné mediálne investície práve k spoločnosti Google, "uviedol k prípadu výkonný riaditeľ Únie vydavateľov Václav Mach.
Austrálska mediálna firma podpísala licencovanie obsahu s Googlom a Facebookom
Materská spoločnosť Googlu, firma Alphabet, mala v tomto prvom štvrťroku tržby 55,31 miliardy dolárov. Hlavný podiel na tom mala práve internetová reklama. Alphabet čelí súdnym sporom kvôli porušovaniu pravidiel hospodárskej súťaže vo viacerých krajinách.
Rozhodnutie francúzskeho úradu predstavuje podľa agentúry Reuters pokus vrátiť rovnováhu do boja o reklamu na internete. Malo by pomôcť vydavateľom, ktorí z reklamy ťažili v čase pred rozšírením internetu a o svoje príjmy prišli, keď začal silnieť vplyv Googlu a Facebooku. Úrad zároveň uviedol, že jeho rozhodnutie otvára cestu vydavateľom, ktorí sa cítia Googlom poškodení. Teraz sa na firmu môžu obracať so žiadosťami o odškodné.
Ruský súd udelil Googlu pokuty vo výške 66,5 tisíca eur
Protimonopolný úrad vo Francúzsku zistil, že reklamný server Googlu poskytoval výhody svoje vlastné službe AdX pred službami konkurenčných podnikov v nákupe a predaji reklamných plôch na internete. Server z minulosti známy ako DoubleClick for Publishers (DFP) využíva väčšina veľkých on-line vydavateľov k predaju reklamných plôch.
Pokuta od francúzskeho úradu je najnovším pokusom zo série snáh európskych krajín zasiahnuť proti trhovej sile veľkých amerických firiem. Minulý týždeň začal nemecký protimonopolný úrad vyšetrovať podmienky fungovania služby Google News Showcase, v rámci ktorej Google platí médiám za zobrazovanie ich spravodajského obsahu. Prevádzkovateľa sociálnej siete Facebook EÚ a Británia vyšetrujú ohľadom zaobchádzania s niektorými informáciami od inzerentov.