Opatrenia predstavil viceprezident Facebooku dozerajúci na bezpečnosť a „integritu“ Guy Rosen. Opísal ich ako súčasť tri roky bežiacej iniciatívy s cieľom „odstraňovať, obmedzovať a informovať“ v súvislosti s problematickým obsahom.
„To znamená odstraňovať obsah, ktorý porušuje naše zásady, obmedzovať šírenie problematického obsahu, ktorý neporušuje naše zásady, a poskytovať ľuďom dodatočné informácie, aby si mohli rozmyslieť, na čo kliknúť, čo si prečítať a čo zdieľať,“ citovala G. Rosena agentúra AFP.
Dezinformácie či iný obsah spadajú do kategórie príspevkov, ktoré Facebook neodstraňuje. Teraz však sociálna sieť chce obmedzovať v „hlavných stránkach“ používateľov viditeľnosť skupín, v ktorých sa opakovane objavujú materiály považované nezávislými kontrolórmi za nepravdivé.
Podľa technologického webu The Verge ide o významnú zmenu, pretože „to boli často stránky skupín, ktoré boli okolo amerických (prezidentských) volieb roku 2016 využívané na distribúciu propagandy a dezinformácií“.
Popularita nie je prvoradá
Polohu daného príspevku na „hlavnej stránke“ od minulej stredy ovplyvňuje tiež všeobecnejší postavenie jeho autora a nielen obľuba vydavateľa na Facebooku. Internetový gigant sa tým snaží obmedziť dosah organizácií, ktoré sú na Facebooku výrazne populárnejší ako na internete ako takom.
„To môže znamenať, že doméne sa v News Feed darí spôsobom, ktorý nereflektuje jej autoritu mimo neho, a že produkuje obsah nízkej kvality,“ uvádza kalifornská spoločnosť.
Po novom sa tiež používateľom v „newsfeedoch“ mediálnych organizácií objavujú „indikátory dôvery“, cez ktoré sa dá dostať k informáciám o novinárskych a etických zásadách danej redakcie. Produkt vytvorila skupina spravodajských spoločností cez iniciatívu Trust Project.
Dezinformácie a ďalšie sporný obsah predstavujú aktuálne pre Facebook obrovskú výzvu, pričom problém zviditeľnili hlavne spomínané prezidentské voľby v roku 2016. Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg dokonca na konci marca verejne vyzval vlády a štátne inštitúcie, aby sa podieľali na kontrole obsahu na internete, teda aj na jeho platforme.
Proti poslaniu algoritmov
The Washington Post v správe o nových opatreniach proti dezinformáciám píše, že hoci je najväčšia sociálna sieť sveta stále „masívne zárobková“, stále sa stretáva s prepadom dôvery u verejnosti.
Je preto stále viac ochotná robiť kroky, ktoré idú proti základnému poslaniu jej algoritmov maximalizovať počet klikov a čas, ktorý užívatelia na sieti strávia. „Otázkou je, či sú tieto zmeny sú len okrajovými úpravami, alebo ide o zásadnú opravu služby,“ píše denník.
„V posledných dvoch rokoch sa intenzívne sústreďujeme na obmedzovanie dezinformácií na Facebooku,“ povedal G. Rosen.
Jeho spoločnosť zároveň oznámila, že do hľadania nových spôsobov rýchleho boja proti nepravdivým článkom zapája i expertov zvonku. Čo sa týka overenia pravdivosti oznámenia na Facebooku, v neposlednom rade rozšírila v Spojených štátoch spoluprácu s agentúrou AP.