K 25. výročiu svojho denníka mal Petit Press širšiu marketingovú aktivitu, keď v závere minulého roka spustil imidžovú kampaň „Smetiari“ a v novinách publikoval štvorstrany, kde sa vracal k najdôležitejším udalostiam posledných 25 rokov.
V pondelok vyšlo Sme na titulke s kolážou s nápisom „Sme 25 rokov Slovenska“. Stĺpček na úvodnej strane napísal generálny riaditeľ Petit Pressu Alexej Fulmek.
„Denník Sme má svojho vlastného ducha a má za sebou silný príbeh, ktorý je v stredoeurópskom priestore podobný iba v poľskej Gazete Wyborczej. Tieto médiá sa stali symbolmi nezávislého myslenia,“ uviedol.
V stĺpčeku šéf vydavateľstva poďakoval ľuďom, ktorí pracujú či pracovali v denníku, ako aj dvom spoluzakladateľom média – niekdajšiemu prvému šéfredaktorovi Karolovi Ježíkovi a Petrovi Vajdovi, ktorý zomrel vlani.
Americká nadácia MDLF zaradila príbeh denníka Sme medzi desať najvýznamnejších mediálnych príbehov prelomu 20. a 21. storočia. „Za tých 25 rokov sa mediálny svet vyvinul do zrelej podoby a ja sa cítim skoro ako pamätník. Čelíme novým význam digitálneho sveta, ale ja verím, že denník Sme prepláva aj ďalšími 25 rokmi svojej existencie,“ uviedol generálny riaditeľ vydavateľstva pre TASR.
Sme - titulná strana na 25. výročie Zdroj: Petit Press
Sme k výročiu vydalo aj špeciálnu prílohu, ktorá je súčasťou pondelkového čísla. V tom je príznačná aj hlavná titulková téma – redakcia píše o médiách bojujúcich o nezávislosť v stredoeurópskom priestore. Sme má rozhovor s riaditeľom oddelenia pre slobodu tlače Medzinárodného tlačového inštitútu Scottom Griffenom.
Sme oslavuje 15. januára aj zníženou cenou predplatného. Ročné predplatné ponúka v tento deň za 25 eur oproti štandardným 29 eurám.
V deň okrúhleho výročia prezentoval Petit Press aj aktuálny počet predplatiteľov – pre tlačený denník a web Sme.sk predstavuje dovedna 38-tisíc ľudí. Zhruba dve tretiny z počtu sú abonenti digitálnej verzie na Sme.sk – koncom vlaňajška si Sme v online predplácalo 25-tisíc ľudí. Sme.sk si drží pozíciu najčítanejšieho spravodajské portálu na Slovensku – maximálnu návštevnosť vlani web dosiahol v októbri (2,31 milióna RU).
Sme svoj obsah spoplatňuje od roku 2011, najprv cez spoločný systém Piano, od začiatku vlaňajška prostredníctvom vlastného systému.
Z printovej verzie podľa ostatných údajov z auditu Kancelárie ABC SR predávalo tlačené Sme vlani v novembri v priemere 25 999 kusov denne.
Aký je príbeh Sme
Predchodcom Sme bola Smena, ktorá začala vychádzať 23. mája 1948 ako týždenník, denníkom sa stala v roku 1953. Smena bola zameraná na mladých čitateľov. Popri Pravde a Práci to bol denník s najvyšším nákladom, ktorý sa pohyboval v osemdesiatych rokoch okolo 120-tisíc výtlačkov denne a ešte aj v roku 1992 bol na úrovni 115-tisíc.
Po novembri 1989 prevzala jeho vydávanie najskôr Nadácia detí a mládeže SR, ktorá bola aj vydavateľom siedmich časopisov pre deti a mládež a patrila Fondu detí a mládeže. Od roku 1993 prevzala noviny štátna akciová spoločnosť Denník Smena, jej majoritným vlastníkom bol opäť Fond detí a mládeže a zriaďovateľom Ministerstvo školstva SR.
K 1. januáru 1993 došlo k odvolaniu riaditeľa vydavateľstva Jozefa Weissa a šéfredaktora Karola Ježíka, oficiálne pre nepriaznivé ekonomické výsledky denníka. Odvolanie malo politické pozadie, lebo rok 1992 so ziskom 6,7 milióna korún bol jednoznačne ekonomicky úspešný. Noviny pod Ježíkovým vedením na výsledky volieb v roku 1992, keď zvíťazilo HZDS, reagovali tým, že vyšli s čiernym rámčekom na titulke.
Na protest proti tomuto zásahu Mečiarovej vlády dalo výpoveď 50 redaktorov Smeny a v rekordnom čase - už 14. januára 1993 vyšiel denník Sme na nedeľu v náklade 118-tisíc kusov a o deň neskôr prvé výtlačky nového denníka Sme v náklade okolo 60-tisíc výtlačkov, ktorý sa postupne ustálil na vyše 40-tisíc.
Pôvodná Smena pokračovala ďalej s novým redakčným tímom. Napriek podtitulu „Denník mladých“, jeho čitateľov tvorila prevažne stredná a staršia generácia. V roku 1993 Smenu privatizovala akciová spoločnosť 1. M & S, v ktorej mal majoritný podiel podnikateľ Jozef Majský.
Náklad Smeny však rapídne klesal - až na 24-tisíc výtlačkov v roku 1995. To zapríčinilo, že od 1. júla 1995 sa obidvoje noviny zlúčili na báze denníka Sme. Od júla do konca augusta sa tlačilo už obsahovo spoločné vydanie, ale formálne ešte pod osobitnými názvami Sme a Smena.
Od 1. septembra 1995 pokračoval iba denník Sme s podtitulom Smena a jeho náklad stúpol na 80-tisíc výtlačkov v roku 1996. Vydavateľom denníka Sme bola akciová spoločnosť Sumus, ktorej zakladateľom a majiteľom bola eseročka Juventus, kde spoločníkmi boli redaktori a vedenie denníka. K 30. septembru 1995 prevzalo Sme nové vydavateľstvo VMV. Skratka označovala priezviská podnikateľov Petra Vajdu, Jozefa Majského a Reného Vochyana.
Útoky štátnej moci proti denníku pokračovali rozličnými politickými, právnymi i ekonomickými prostriedkami. V októbri 1995 odmietla tlačiareň Concordia tlačiť Sme a po rozličných peripetiách sa noviny až do mája 1996 tlačili v Komárne. VMV tak bolo donútené ako prvé vydavateľstvo na Slovensku vybudovať si už v prvej polovici roku 1996 vlastnú tlačiareň a v apríli 1997 otvorilo tlačiareň aj v Košiciach. Po tragickej smrti zakladajúceho šéfredaktora Karola Ježíka v decembri 1998 nové vedenie v roku 1999 vypustilo z hlavičky denníka Sme podtitul Smena.
Vydavateľstvo VMV sa v lete 2000 spojilo s nemeckým vydavateľstvom Verlagsgruppe Passau a od 1. júla vytvorili na vydávanie Sme a niekoľkých ďalších celoslovenských novín a časopisov vydavateľstvo Grand Press, pokračujúce od roku 2001 pod názvom Petit Press.
Na jeseň 2001 začalo Sme ako prvé noviny vychádzať vo farbe. Zaviedli sa tiež regionálne mutácie denníka pre západné, stredné a východné Slovensko. V roku 2002 sa uskutočnila fúzia Sme s denníkom Práca, ktorého značka ostala v podtitule novín. Následne v roku 2005 Petit Press získal aj značku zaniknutého denníka Národná obroda.
V Petit Presse mali Nemci podiel do roku 2014. Po Verlagsgruppe Passau to bola neskôr konkurenčná Rheinische Post Mediegruppe. Od tej podiel kúpila finančná skupina Penta, ktorá sa stala spoluvlastníkom vydavateľstva. V reakcii na obchod odišlo zo Sme vedenie denníka a spolu s ním aj väčšina redaktorov. Spolu založili nový projekt – Denník N.
Penta v Petit Presse napokon ustúpila do menšiny, momentálne jej vo vydavateľstve patrí 40-percentný podiel. Väčšinovým akcionárom je Prvá slovenská investičná skupina.
Z pohľadu predajnosti bolo Sme na vrchole v rokoch 2004 a 2005, keď priemerný predaj dosahoval vyše 76-tisíc výtlačkov.
V roku 2007 zároveň denník prešiel kompletným redizajnom, nový layout preň navrhla a vytvorila švédska firma A4. Od decembra 2011 sa tlačia noviny plnofarebne.
Šéfredaktokou Sme je v súčasnosti Beata Balogová. Generálny riaditeľ Alexej Fulmek je vo vydavateľstve od začiatku.
Pozn.: Skupina Penta vlastní vydavateľstvo News and Media Holding (pod ktoré patrí aj Mediálne.sk).