Našu prechádzku po pomyselnom slovenskom televíznom cintoríne ( Danubius Cable TV, TV Sever, VTV a TV Luna), dnes zavŕšime textom o multiregionálnej TV Global, o televízii, ktorá pod spoločným programom združovala mestské a lokálne televízie z celého územia Slovenska. Prostredníctvom tej istej licencie, udelenej spoločnosti MAC TV spol s .r.o sa dnes už píše nová kapitola na našom mediálnom trhu, komerčná dvojka TV JOJ.

Televízia vznikla veľmi nenápadne, bez nejakého väčšieho rozruchu. „Vymysleli sme asociáciu menších televízií, ktorým sme navrhli spôsob spoločného prevádzkovania jedného kanálu. Každý subjekt však zostáva sám sebou a má vyčlenené programové okno, v ktorom vysiela pre svoju lokalitu,“ týmito slovami projekt predstavil budúci generálny riaditeľ televízie Marcel Děkanovský.


Logo TV Global na televíznych obrazovkách prvýkrát zasvietilo 25. marca 2000 o 16:00. V tom čase bolo pod touto značkou združených 18 mestských a lokálnych televízii (neskôr až 25). Program bol vyrábaný a selektovaný v košickej lokálnej TV Naša (existuje od roku 1996), rozšírením územného rozsahu ktorej samotná TV Global vo svojej podstate vznikla.


Licenciu mala v rukách košická spoločnosť MAC TV, ktorej konateľom a väčšinovým vlastníkom bol v tom čase práve Marcel Děkanovský. 35 % podiel (neskôr väčšinový) v televízii vlastnila, dnes už neslávne známa, spoločnosť Horizont Slovakia. Tento fakt neskôr vyvolal špekulácie o financovaní televízie, ktorá s mizivou sledovanosťou vydržala pomerne dlhú dobu bez náznaku závažnejších finančných problémov vysielať, až do predaja spoločnosti a následným prerodom na dnešnú TV JOJ.


Vysielanie televíze z košickej Grešákovej 10 zabezpečovalo spočiatku iba 45 zamestnancov. Program bol tvorený s cieľom vyvolania čo najväčšieho efektu, za minimálnych investícii. Často išlo, prirodzene, o relácie preberané od ostatných televízii, združených v sieti Global a čo najmenej nákladné akvizície, teda filmy, dokumenty a seriály zväčša nevysokej kvality.


Z programovej štruktúry televízie Global si môžeme spomenúť na tituly ako Možno práve vy s Michalom Masárom, jeden z prvých takpovediac reality formátov, kedy moderátor spoločne s kamerou trávil všedný deň s náhodne vybraným človekom na ulici. Za tento projekt neskôr získal aj ocenenie Zlatý žobrák, ktoré do dnešných dní organizuje nadácia manželov Děkanovských. Ďalej na zábavnú talkshow V Globale je to fajn s „kakaovníkmi“ Igorom Adamcom a Martinom Vanekom, ako aj na relácie publicistu Petra Schutza: Globalexpres, P. S. či Simultánka. Dopoludnia mohli diváci sledovať bloky hudobných videoklipov pod názvami Globtéka, či Globalhity, ako aj kontaktnú reláciu Naša 17 či Hitparádu Tip-Top. Nechýbal ani magazín Muži v ofsajde s Petrom Strachanom, relácie pre deti: Ciky-caky, Trinásta komnata, Mikádo či Honba za pokladom. Istú dobu tu bol aj pokus o ranné vysielanie pod názvom Ráno, ránko, objavili sa aj takmer verejnoprávne formáty: Na ľudovú nôtu, Tradície na Slovensku či blahoželania jubilantom Všetko najlepšie.


Pokusy o zábavný formát dopadali viac než zle, či už si spomenieme na relácie Mikrotel, Miš maš alebo Flirtovačky. Objavili sa aj filmové magazíny Filmoviny a Klapka, Hudobné novinky, Varenie pre potešenie, Ako na to, Eso v rukáve, súťaž S trémou aj bez, Extrém In, spoločenský magazín Koktejl zo spoločnosti či motoristický magazín Motoklub. Zo spravodajských formátov spomeňme Teležurnál či Sedmičku. Spravodajstvo bolo, rovnako ako samotný program televízie, zložené z príspevkov jednotlivých regionálnych televízii, čím získavalo punc jedinečnosti: televízia tak mala spravodajsky „pokryté“ v podstate všetky regióny Slovenska. Niekedy budilo dojem väčšej verejnej služby, ako samotné regionálne spravodajstvo Slovenskej televízie. Z televízie vzišli aj niektoré dnes už známe „tváre“: Andrea Belányiová, Dana Roháčová, Lenka Hriadeľová či Luboš Sarnovský alebo niektorí z členov manažmentu, ktorí prešli s príchodom TV Nova a riaditeľa Rybníčka cez TV JOJ až do STV (napríklad programový intendant Jednotky František Borovský v televízii pôsobil aj ako moderátor).


Vo väčšine prípadov išlo o mimoriadne nízkonákladové projekty, z ktorých však bolo cítiť nadšenie a ľudskosť, vlastné pre mnohé lokálne a regionálne televízne projekty. To však na úspešné fungovanie tak nákladného média, ako je televízia, žiaľ, nestačí.


Programová štruktúra bola teda so zámerom čo najnižších nákladov pozliepaná z pôvodných programov jednotlivých lokálnych televízii, ktoré sa vyznačovali rôznou úrovňou, či už kvalitatívnou, obrazovou alebo remeselnou, rozhodne však nemôžeme hovoriť o kvalitnom alebo profesionálnom programmingu. Ťažiskovou súčasťou Globalu boli odpájané regionálne „okná“, vždy o 8:55, 17:55 a 21:55. V týchto časoch jednotlivé lokálne televízie vysielali svoje spravodajstvo a iné programy (v Bratislave to od septembra 2001 bola televízia Naša Bratislava, v Košiciach už od počiatku „matka“ Globalu, TV Naša). Z akvizičných titulov dominovali rodinné filmy, ale aj krimi, komédie či erotické snímky väčšinou minimálne „béčkového“ charakteru, ako aj rôzne „putovné“ seriály, ktoré prešli už viacerými televíziami (Kobra, Marshall, Bulvár Pacific Drive, David Copperfield). Často sa objavovali aj dokumenty nemeckej Deutsche Welle, staršie české a slovenské filmy a zábavné programy.


Treba spomenúť, že TV Global bola historicky prvou televíziou na Slovensku, ktorá sa odhodlala k 24 hodinovému vysielaniu: jeho samotná podoba už však bola viac než kuriózna. Pod názvom Nočný relax mohli diváci od polnoci sledovať záber na bližšie nešpecifikovanú nočnú košickú ulicu a sledovať ubiehajúci čas. Ktovie aké čísla by dnes namerali peoplemetre.


Televízia však dokázala prekvapiť aj v pozitívnom zmysle slova. Open-air grafika, ktorú Global nasadil do poslednej sezóny svojho pôsobenia musela milo potešiť aj najväčšieho odporcu tohto programu. Esencia trendov z nemeckej Pro 7, vlastný jednotný korporátny soundtrack, vyšperkovaný najmä vo svojej vianočnej edícii, upútavky končiace predelom a jednotným hlasom, to boli prvky v tej dobe na slovenskom televíznom trhu naozaj pokrokové.


„To nie je ďalšia televízia, to je iná televízia. Nemá v sebe verejnoprávny akcent ani bulvár komerčnej televízie s americkým nádychom, ale mapuje každodenný naturalizmus a príbehy ľudí. To môže byť programový grif na to, aby si časť obyvateľstva mohla povedať - toto je moja televízia, pretože mi prináša informácie z lokality i z globálneho hľadiska. Sám neverím tomu, že by tu mohla vzniknúť iná Markíza. Teraz na to nie je šanca. Akákoľvek televízia musí nájsť špeciálny programový grif a aj tak komerčne nemôže fungovať ako Markíza. Tak môže vzniknúť alternatívna televízia, ktorá by si mohla získať isté percento divákov. To by stabilizovalo televíziu aj na ekonomickej úrovni, pretože by to mohla byť príležitosť aj pre reklamné agentúry,“ vyjadril sa v máji roku 2000 Marcel Děkanovský. Televízia však vysielala v úplnej tichosti a postupne na seba nabaľovala čoraz väčšiu stratu, za mizivého záujmu divákov.


Pre zaujímavosť prinášame prehľad podielov jednotlivých TV staníc na televíznom trhu v 22. týždni roku 2000:


Priemerné podiely na trhu, 22. týždeň 2000

STV 1

20,50%

STV 2

5,08%

TV Markíza

45,79%

TV Global

0,35%

TV Luna

2,36%

ČT 1

2,21%

ČT 2

0,30%

Nova

9,88%

Prima

3,40%

Ostatné

10,13%

zdroj: OMV STV


Spoločnosť Horizont Slovakia ohlásila v októbri roku 2000 stratu takmer 900 miliónov korún. V tom čase samozrejme vyplávala na povrch aj reálna situácia v televízii. V tom istom roku NR SR schválila zákon, ktorý bránil vytvárať spoločné vysielanie subjektov s licenciou, ktoré by malo možnosť sledovať viac ako 50 % obyvateľov. Rozplynula sa tak snaha Globalu dobehnúť v pokrytí dominantnú Markízu. Televízia v tej dobe odhadovala rozsah svojho pokrytia na 60 % územia Slovenska, licenčná rada však mala k dispozícii iné čísla, udávala iba 28,2 %.


Situácia postupne dospela k jedinému možnému riešeniu, odpredaniu televízie zahraničnému investorovi a postupnej profesionalizácii. Do spoločnosti MAC TV vstúpila Česká produkční invest, a. s., ktorá bola stopercentnou dcérskou spoločnosťou firmy Česká produkční 2000 - servisnej organizácie TV NOVA: česká finančná skupina si Global vybrala ako najefektívnejší spôsob vstupu na slovenský trh. Tento krok bol podmienený ziskom terestriálnych frekvencii pre Bratislavu, Žilinu a Hlohovec, ktoré Rada pre vysielanie a retransmisiu televízii v októbri 2001 skutočne pridelila. V novembri sa generálnym riaditeľom TV Global stal Richard Rybníček, konkrétne zmeny v televízii začínali naberať reálne kontúry. Začal sa tak postupný prerod TV Global na dnešnú TV JOJ, prvú reálne konkurencieschopnú komerčnú televíziu voči dominantnej TV Markíza a odštartovaný bol ostrý boj o zavedenie peoplemetrov.


TV JOJ teda pokračuje v odkaze TV Global, ak už nie inak, tak aspoň prostredníctvom stále rovnakej licencovanej spoločnosti MAC TV. Väčšinový podiel v nej dnes vlastní spoločnosť Grafobal Group podnikateľa Ivana Kmotríka. Manželia Děkanovskí na televízny svet nezanevreli. Ich spoločnosť CreaTV produkuje vysielanie úspešnej MusicBox TV a znovuzrodenej košickej TV Naša a prostredníctvom ich nadácie City TV už jedenásty rok organizujú medzinárodný festival lokálnych televízií Zlatý žobrák.