Do štartu jesennej sezóny ostáva zopár dní, televízie odhalili takmer všetky svoje tromfy. Noviniek je dosť, len v prime-time nájdeme šesť – Markíza má Talentmaniu, Jojka Česko Slovensko má talent a Farmára hľadajúceho ženu, Jednotka Kriminálku Staré mesto a Nesmrteľných, Dvojka Fenomén. K tomu off-timový Piknik klub, late-primová Adela show či Nočné Televízne noviny. Kto za novinkami stojí a čo od nich môžeme čakať?

Talent, bulvár, IQ, krimi, (ne)smrť, Adela a farmári: Fenomenálne talentovaná jeseň

Zdroj: Oreo

Nesmrteľní: Žijú medzi nami. V minulosti sa súkromné stanice Markíza a Joj predbiehali, kto je seriálovým lídrom: Markíza argumentovala tým, že má divácky najúspešnejší titul Ordinácia v ružovej záhrade, Jojka zasa najväčším počtom seriálov. STV však ostávala mimo – jej dramatická tvorba bola na nule, ak nerátame krátky pokus Obchod so šťastím. Dnes je v inej pozícii, nové seriály dokonca spúšťa na jeseň ako jediná. Headlinerom sú Nesmrteľní, i keď o klasický seriál vlastne nejde. Sériu desiatich dejovo samostatných filmov pre STV urobí firma na veľké "šouky" Oreo a spojí sa v nej "all-star" tím tvorcov. Na obrazovke sa objaví v neskorej jeseni.

Kreatívny producent za Oreo Anton Ondrejka zaraďuje Nesmrteľných do kategórie výpravnejších projektov. Už len samotných hercov je vyše sto, k tomu ešte stabilné jadro štábu, osem režisérov, pri každej epizóde iní scenáristi. "Každý film je osobitý a nebudú sa na zvyšné podobať. Nechceme, aby boli ako cez kopirák," hovorí. Z Nesmrteľných má byť cítiť autorský zámer, preto aj výber jednotlivých literárnych diel, ktoré sa adaptujú a v úplne novej verzii prenesú do súčasnosti, vznikal po konzultácii s režisérmi. A aj keď sa natáča z peňazí tohtoročnej zmluvy so štátom s príspevkom 1,2 milióna eur, projekt leží na stole dlhšie. "Pilot sme natočili v roku 2008. Zafinancovalo ho Oreo s rizikom, že nikdy nemusí uspieť – ale verili mu." Nevznikal priamo pre STV, ale zameraním bol podľa Ondrejku najbližší práve jej. Pilot v hlavnej úlohe s Milanom Kňažkom napokon pôjde do éteru a k nemu sa dorába ďalších deväť dielov. Každý z nich za približne šesť natáčacích dní.

Pre STV robí promo na Nesmrteľných Oreo a objavuje sa už od júla. Heslom "žijú medzi nami" chcú tvorcovia vyjadriť, že aj keď literárne príbehy sú staré aj 200 či 400 rokov, príbehy sú stále aktuálne. A prenesené do iného prostredia – napríklad Cyrano z Bergeracu do hiphopového, s "eurodievčaťom" Kristínou Svarinskou v hlavnej úlohe. V ďalšej fáze kampane plánuje ešte viac zdôrazniť, že Nesmrteľní sa odohrávajú v súčasnosti a netreba mať strach z ich literárnej predlohy. Ako pripúšťa Ondrejka, vzhľadom na uzavretosť jednotlivých častí si každá vyžiada samostatné promo.

Ťažko aj určiť cieľovú skupinu Nesmrteľných - raz komédia a inokedy sci-fi thriller môžu zaujať raz ženy, raz mužov. Ondrejka hovorí o cieľovke 25+, respektíve ambícii zapáčiť sa najširšej skupine. Ak sa to podarí, nevylučuje ďalšiu sériu – príbehov na spracovanie je vraj "nevyčerpateľné množstvo".

Nesmrteľní majú niekoľko výhod aj nevýhod: na jednej strane pre vysoký priemerný vek diváka STV problémy zaujať hneď na začiatku nižšie ročníky. Okrem toho silnú konkurenciu – STV bude mať pre kopu Panelákov a Ordinácií ťažkú úlohu nájsť vhodný slot, zatiaľ ho ani neprezradila. Diváci STV si na slovenské seriály odvykli. Ale na strane druhej, ak Nesmrteľní vydaria, dokážu, že aj súčasná Slovenská televízia vie robiť hranú tvorbu.

Talent, bulvár, IQ, krimi, (ne)smrť, Adela a farmári: Fenomenálne talentovaná jeseň

Zdroj: Trigon Production – Mayo Hirc

Kriminálka Staré mesto: Hviezda (aj) bulváru. Rovnaké prekážky čakajú aj druhú hranú novinku jesene, Kriminálku Staré mesto, ktorú tiež odvysiela Jednotka. Takisto zatiaľ nie je rozhodnutá o nasadení – skloňuje sa pondelok, aby išiel paralelne s koprodukčným partnerom ČT, alebo štvrtok, kedy je naplánovaný v predbežnom pláne Jednotky. Každopádne odštartuje skôr ako Nesmrteľní – v polovici septembra. Nesmrteľní potom zdedia jej slot.

Projekt Kriminálky Staré mesto je témou dlhší čas. Hovorí sa o ňom od roku 2007, kedy podľa press materiálov prišla Zuzana Fialová s námetom na seriál s hlavnou postavou ženy-kriminalistky a navrhla Milana Lasicu do roly "šedej eminencie" polície. Prvá klapka padla v októbri minulého roka a odvtedy sa objavuje v médiách, vrátane bulváru. Najčítanejší denník Nový Čas tvrdí, že Kriminálka Staré mesto "bude nepochybne jednou z televíznych udalostí jesene", podľa Plus 1 dňa je "priam nabitá hviezdnym obsadením" a tvorcovia stavili na kvalitu.

"Seriál je síce realizovaný pre televízne vysielanie, jeho look je však filmový," tvrdí v tlačovej správe producent Patrik Pašš zo spoločnosti Trigon Production. "Slovenská televízia veľmi rada vstúpila do koprodukčnej spolupráce na novom televíznom seriáli, ktorý pripravuje kvalitný tím tvorcov," nešetril chválou ani programový riaditeľ STV Roman Lipták.

I keď promo sa na Jednotke objavuje už od júna, nemusí stačiť. Krimiseriál založený na skutočných prípadoch a podporený aj z peňazí Audiovizuálneho fondu má síce trinásť častí, ale na jeseň pôjde iba sedem. Kým postupne vznikne divácky návyk naň, môže aj skončiť. Zvyšných šesť epizód príde na rad v roku 2011 a vyžiadajú si ďalšie promo.

Kriminálka Staré mesto v skratke

Autor dejovej línie príbehov: Dominik Dán
Scenár: Alex Koenigsmark
Hrajú: Zuzana Fialová, Matěj Hádek, Milan Lasica, Emília Vášáryová, Tibor Babarcai, Marko Igonda, Peter Šimun, Marián Slovák, Boris Farkaš, Táňa Pauhofová, Alexander Bárta, Ján Koleník, Dušan Lenci
Réžia: Ján Sebechlebský
Kamera: Peter Kelíšek

Talent, bulvár, IQ, krimi, (ne)smrť, Adela a farmári: Fenomenálne talentovaná jeseň
Zdroj:

Zdroj: TV Markíza

Talentmania: Dva roky príprav. Markíza na jeseň opäť príde s talentovou šou, no nie licencovanou v externej firme, ale vyrábanou v zázemí jej matky CME. I keď prvá zmienka o Talentmanii sa v médiách objavila iba v máji, podľa kreatívnej producentky Gabriely Drobovej išlo o dlhodobejšiu záležitosť: "Formát Talentmania sa vyvíjal približne dva roky v rámci development departmentu Media Pro a vychádza z talentových show a námetov staníc CME."

Bližšie pravidlá Markíza ani jej partner Nova zatiaľ neprezrádzajú – naposledy sa tak stalo na májovej tlačovej konferencii, kde odhalili, že v šou sa bude súťažiť v ôsmich kategóriách: deti, tanec, cirkus, comedy, spev (sólový), spev (skupina, zbor), hudobné nástroje, iné. "Od prvej časti budú o osude účastníkov rozhodovať okrem poroty aj diváci prostredníctvom hlasovania na webe a diváckym SMS hlasovaním – hlas ľudu tak bude mať váhu už od začiatku," hovorí Drobová o tom, čím má byť Talentmania inovatívna. Avizuje aj "najatraktívnejšiu výhru, aká bola doposiaľ na trhu ponúknutá" – 150-tisíc eur. O 50-tisíc viac ako Joj.

Na projekte pracuje vyše 200 ľudí – koordinácia vraj bola náročnejšia, ale nevznikali žiadne neriešiteľné problémy. Má aj svoju "bibliu" ako iné licencované šou, no podľa Drobovej nie sú viazaní prísnymi pravidlami a "môže vyniknúť aj prirodzený slovenský naturel". Formát konzultujú s vlastníkom licencie Media Pro Entertainment.

Prečo by podľa Drobovej mali diváci pozerať Talentmaniu? "Boli sme prví, kto sa odhodlal na medzinárodnú spoluprácu v rámci sériového typu programu a takto pred rokom sme úspešné odvysielali prvú Česko Slovenskú SuperStar. Máme teda za sebou konkrétnu prácu a diváci sa môžu tešiť na kvalitnú talentovú šou." Konkrétne predikty označuje za internú záležitosť televízie. "Ale, samozrejme, očakávame, že sa Talentmania stane na jeseň najlepšou česko-slovenskou šou," dodáva.

Talentmania má za sebou skúsený tím režiséra Petra Núñeza, ktorý pripravoval všetky posledné veľké šouprogramy Markízy ako SuperStar, Slovensko má talent alebo Let's Dance. Aj návyk jej divákov na takýto typ programu či silnejšie postavenie na trhu môžu hrať v jej prospech. Ale mínusom je, že prvýkrát dostane žánrovo rovnakú konkurenciu, a to zo strany Jojky na Slovensku a Primy v Česku.

Talent, bulvár, IQ, krimi, (ne)smrť, Adela a farmári: Fenomenálne talentovaná jeseň

Zdroj: TV Joj

Česko Slovensko má talent: Silné kastingy. Joj spustí v rovnaký deň ako Markíza, 29. augusta, spolu s Primou šou Česko Slovensko má talent. Pravidlá našincovi netreba predstavovať – licenciu v roku 2008 od FremantleMedia kúpila Markíza a adaptovala ju s názvom Slovensko má talent.

Pre Jojku, zvyknutú v minulosti len na menšie pokusy typu Dievča za milión, je to prvý projekt takéhoto rozsahu. Na utorkovej tlačovej konferencii však odznelo nielen to, že jej federálny Talent bude lepší ako Markízin z roku 2008, ale že prekoná aj Talentmaniu: "O tom vôbec nepochybujem. Originál je len jeden," povedala zástupkyňa držiteľa licencie FremantleMedia Andrea Gavačová. Šou prirovnala k dobrej pizze so štyrmi najdôležitejšími zložkami: porotou, moderátormi, talentmi a publikom.

Jojka sa pochválila 6-tisíc ľuďmi na castingoch a aj veľkosťou ich talentu: "Vo svete som videl rôzne talenty, u nás vôbec nebudeme zaostávať," myslí si režisér Jeffo Minařík, ktorý sa v minulosti podieľal na Modrom z neba, Celebrity Campe, Elán je Elán či naposledy Mini Talent Show.

Jojka si v nedeľnom slote odskúša niečo nové - doteraz konkurovala jednému z najsilnejších miest Markízy hlavne filmovými akvizíciami. Má šancu medziročne ratingovo stúpať. Na druhej strane však zabojuje o istú skupinu divákov, ktorá nenarastie dvojnásobne len preto, že jedna aj druhá televízia chystá veľký projekt. Bude sa musieť pokúsiť o návratnosť zatiaľ jej asi najväčšej investície do programu, odhadovanej bulvárnym Novým Časom na 3,3 milióna eur.

Talentmania

Česko Slovensko má talent

Vysielatelia

Markíza, Nova

Joj, Prima

Vysielací čas

nedeľa 20:15 (+ maratón od 1. do 5. septembra)

nedeľa 20:15 a pondelok 21:15

Štart

29. august

29. august

Režisér

Peter Núñez

Jeffo Minařík

Moderátori

Leoš Mareš, prípadne aj víťazka kastingu

Martin "Pyco" Rausch a Jakub Prachař

Porota

Adela Banášová, Alena Šeredová, Pavol Habera, Zdeněk Troška

Jan Kraus, Lucie Bílá, Jaroslav Slávik

Držiteľ licencie

Media Pro Entertainment

Fremantle Media

Farmár hľadá ženu: Nemecký líder mínus Gossip Girl. Aj novú jesennú šou Jojky Farmár hľadá ženu Slováci poznajú – ukázala sa s pilotnou epizódou odvysielanou v júni, presne podľa pokynov v "biblii" formátu. Joj vyjadrila spokojnosť v tlačovej správe a vyzdvihla share 25,3 % v cieľovke 12-54 a 30 % u žien v rovnakom veku. Spokojná je aj predajkyňa licencie Andrea Gavačová z Fremantlu: "Každú reality show robí dobrý casting a ten náš je  vynikajúci," hovorí. Keďže Farmár si vyžaduje dlhý výrobný proces, natáča sa priebežne už od jari. Po predstavení farmárov začína faza zberu listov od diváčok, záujemkýn o stretnutie s niektorým z nich. Po uplynutí zhruba mesiaca farmárom doručia listy a tí si vyberú tri kandidátky do šou. S piatimi farmármi s najväčším počtom listov a "ich" ženami sa potom priebežne nakrúca samotná šou, ktorej premiéru uvidia diváci Joj na jesen a Primy na jar 2011.

Farmár hľadá ženu je žánrovo ťažko zaraditeľný formát – čiastočne zoznamka, čiastočne reality šou. Gavačová to označuje za "feel-good reality šou". Na dvoch svetovo dôležitých trhoch má za sebou odlišnú históriu: v Nemecku sa ho chytil líder RTL a dlhodobo mu prináša post trhovej jednotky s nadpriemermi v reklamne dôležitej cieľovke 14-49. V Amerike sa dostal na jednu z piatich najväčších televízií The CW, cieliacej výlučne na mladé ženy od 18 do 34 rokov. Tie však dali prednosť Gossip Girl a americký Farmer Wants a Wife skončil po jednej 8-dielnej sérii.

Slovenský Farmár má teoretické predpoklady uspieť: pilot odštartoval dobre, relácii sa dostáva niekoľkomesačného proma a Jojka si vybavila aj mediálnu spoluprácu s najčítanejším denníkom Nový Čas, s ktorým vyberala jedného farmára. Po castingu relatívne rôznorodých účastníkov však bude teraz na jeseň závisieť, kam sa šou posunie: či smerom k reklamnej cieľovke 12-54, alebo vypadnú tí nesprávni a z Farmára od Fremantlu budú druhí Rozvedení so záväzkami.

Fenomén: Kam zmizne 233-tisíc eur. Farmára vyrábajú spolu s Jojkou ľudia zo spoločnosti Kuul TV. Tí zároveň pracujú aj s STV na highlighte Dvojky, pôvodnej slovenskej súťaži "preverujúcej hranice ľudskej mysle" Fenomén. Ide o verejnoprávny projekt pripravovaný z peňazí zo zmluvy so štátom – dvadsať polhodinových dielov dostalo podporu 233-tisíc eur.

V tomto prípade však nechce Slovenská televízia a Dvojka cieliť na vyššie vekové ročníky v štýle Drišľakovín. Práve naopak – má to byť prvá "360-stupňová", výrazne interaktívna záležitosť. Úplným základom je už fungujúca webstránka www.fenomen-sutaz.sk, výrazne promovaná aj v dvoch doterajších fázach teasingovej promokampane Jednotky aj Dvojky. K tomu údajne moderné štúdio a podľa programového riaditeľa STV Romana Liptáka aj grafika, na ktorej si dali tvorcovia záležať. "Mala by to byť vlajková loď charakterizujúca formátovanie a zameranie Dvojky na ďalšie roky," hovorí o očakávaniach od Fenoménu.

Pre Dvojku Slovenskej televízie to má byť highlight jesennej časti sezóny. Pôjde v prime-time raz za týždeň a odštartuje neskôr, nie začiatkom septembra. Súťažné zadania majú byť každým kolom náročnejšie.

Na druhej strane oproti vysokým ambíciám tvorcov ostáva otáznik, či Fenomén zameraný na mladých dokáže na Dvojke mladých aj osloviť. Priemerný vek diváka tohto kanála totiž nasvedčuje, že to môže byť ťažšie, než keby čosi podobné spustila napríklad "mladšia" Jojka. Pomôcť má zaradenie Fenoménu do väčšieho prime-timového bloku Dvojky pre mladých.

Mimo prime-timu

Mimo jesenného hlavného vysielacieho času sa ocitnú tieto relácie:

  • Adela show – nová "TV total-style" nočná talk-show Adely Banášovej. Pôjde od pondelka do štvrtka v late-prime po 22. hodine. Ako uvádza časopis Markíza v novom čísle, aj za týmto projektom stojí spoločnosť Oreo. Pozrite si prvý teaser
  • Nočné Televízne noviny – nový spravodajský formát Markízy pôjde v late-prime a bude vytvárať nábehovú krivku pre Adela show. Programová náhrada za Paľbu so spravodajsko-publicistickými prvkami
  • Piknik Klub – denný magazín Jednotky, pôjde o 16:35. Spin-off Dámskeho magazínu, moderovaný dvojicami Katka Brychtová/Bibiana Odrejková a Andrea Vadkerti/Karin Majtánová. Prečítajte si o prvej generálke a viac o relácii (aj s upútavkou)
  • nové seriály Dr. Ludsky (Joj) a Záchranný systém (Jednotka) či ankety Československý hit (Jednotka/ČT 1) a Najväčší Slovák (Jednotka) sa do jesennej prime-time štruktúry nedostali a pravdepodobne odštartujú v roku 2011