„Len raz sa vyspíte a bývate v novom,“ hlása nová reklama ČSOB, ktorá využíva známu znelku z Večerníčka. Deduško sa ocitol v novej situácii - už nerozsvecuje hviezdičky sám so psom, ale doprevádza ho aj logo ČSOB a neprichádza len podvečer, ale aj cez deň a nielen na STV.
Po tom, ako práva na vysielanie predala Slovenská televízia mediálnej agentúre Agencia Production pracujúcej pre ČSOB, deduško v aktuálnom TV spote banky prechádza okolo svojho starého domčeka bez povšimnutia a zamieri si to do väčšieho nablýskaného domu. Nová reklamná kampaň ČSOB na hypotéku z dielne agentúry MUW Saatchi & Saatchi od 1. marca zaplavila Slovensko. Vysielajú ju televízie, vidno ju v tlači a stala sa predmetom rôznych debát. Nie všetci zdieľajú názor tvorcov reklamy, že "kreatívny koncept je založený na pozitívnych emóciách tvorených spomienkami z detstva."
Deduško Večerníček je najdlhšie vysielaná znelka televízie, vysiela sa od roku 1977, a patrí nielen k televízii, ale ku každodennému večernému rituálu v rodinách s deťmi.
Viacerých prenájom tohto symbolu na komerčné účely pobúril. Prvé sťažnosti prišli už aj na Radu pre reklamu.
„Samotný spot je síce zábavný, ale samotné nasadenie televíznych spotov mätie deti a dáva im v nesprávny čas nesprávnu informáciu,“ myslí si bývalý generálny riaditeľ a člen Rady STV Peter Malec. Myslí si, že STV licenčné práva predávať nemala. „Ani v situácii, v ktorej sa STV nachádza, nemala predať licenčné práva na zvučku večerníčka, pretože sa domnievam, že znižuje jeho hodnotu,“ povedal Malec.
Zmluvu za televíziu zabezpečovalo oddelenie Telexim, podpísala ju generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková zástupca generálnej riaditeľky RTVS pre STV Ľuboš Machaj. (Oprava: Zmluvu podpísal Ľ. Machaj v zastúpení Miloslavy Zemkovej.)
Za použitie a prepis sekvencie zo zvučky Večerníčka v dĺžke maximálne 22 sekúnd zaplatila spoločnosť Agencia Production celkovú sumu 12 555 eur bez DPH. ČSOB ju nasadila do televízneho vysielania, je na viacerých webových stránkach, v printovej inzercii v siedmich tituloch (18 uverejnení), na 585 citylightoch, na 52-tisíc propagačných materiáloch. Kampaň sa má nasadiť v dvoch etapách: prvá štartovala v marci a potrvá do mája, druhú spustia v polovičnom nasadení na jeseň.
„Cena 12 555 eur (+DPH) pri tom rozsahu a čase, v ktorom bude kampaň použitá ako televízna reklama, web, citylighty , printy, magnetky, propagačné materiály, je nanajvýš smiešna,“ myslí si Malec. Chyba je jednoznačne na strane RTVS, dodal.
Iný názor má konzultant Marián Timoracký, managing partner poradenskej firmy United Consultants. „Predávajúci má vždy pocit, že zinkasoval málo, a kupujúci, že zaplatil veľa. Výsledná cena je dohodou obidvoch zúčastnených strán. Neprináleží mi preto ju akokoľvek spochybňovať. Napriek tomu, suma 15-tisíc eur – v prepočte bezmála pol milióna korún – iba za postúpenie práv zasa nie je až taká nízka cena,“ povedal Timoracký.
Pri spracovaní znelky na reklamu mohlo podľa niektorých názorov dôjsť k porušeniu autorského zákona. „Agentúra sa v zmluve zaviazala, že nevykoná také úpravy alebo strihy, ktoré by znižovali hodnotu diela alebo menili jeho obsah a zmysel. Z vysielaného spotu je evidentné, že k zmene obsahu a zmyslu došlo,“ povedal mediálny konzultant Radoslav Kutaš.
Deduško odkráčal k inému krajšiemu domčeku. V zmluve je pritom ustanovenie, ktoré chráni osobnostné práva autorov a vychádza z ustanovenia autorského zákona o nedotknuteľnosti diela, ktorá zaručuje „ochranu pred akoukoľvek nedovolenou zmenou alebo iným nedovoleným zásahom do diela."
„Na vykonanie akýchkoľvek zmien je v zmysle zmluvy agentúra oprávnená až po predchádzajúcom písomnom súhlase RTVS, ani RTVS však nemôže udeliť agentúre súhlas na také spracovanie audiovizuálneho diela, ktoré narúša právo na nedotknuteľnosť diela alebo iným spôsobom zasahuje do osobnostných práv autorov,“ povedal Kutaš.
Riaditeľ MUW Saatchi & Saatchi Ivan Hulik pre Sme povedal, že finančne sa vyrovnali okrem RTVS aj so zástupcami českých autorov.
„Je trochu nešťastné, že RTVS "požičala" práve jeden zo svojich etablovaných produktov, aby budovala dobré meno inému produktu. Neviem si predstaviť, že by vybudovaná značka len tak "požičala" svoju postavu alebo znelku niekomu inému bez toho, aby šlo o spoločný projekt,“ povedal Kutaš. „Na druhej strane považujem konanie RTVS za pochopiteľné a zákonné s ohľadom na finančnú situáciu zapríčinenú najmä vinou zlej kondície STV, ktorú RTVS fúziou zdedila," dodal.
Z pohľadu detského diváka nevidí nejaký problém. „Je pravdepodobné, že niektoré deti môžu byť v úvode kampane zaskočené "častým vysielaním" Večerníčka, avšak negatívny vplyv na ne samotná reklama nemôže mať." Vysvetlenie rodičov, že Deduška obsadili do reklamy, podľa neho stačí.
Marian Timoracký považuje spot za vcelku vydarený. "Je nápaditý, vyčnieva z radu. Využíva večerníčkovský jazyk („len raz sa vyspíte...“). Využíva paradox – nie je to rozprávka, ale skutočnosť (zmluvu môžete mať do 24 hodín, wow!). A v neposlednom rade spôsobuje rozruch, ktorý celé mediálne pôsobenie tohto spotu multiplikuje. Čo viac si mohli tvorcovia želať?“ Detský divák môže byť touto reklamou zmätený podľa Timorackého iba v prípade, ak rodičia nechávajú svoje deti napospas televíznemu vysielaniu bez akéhokoľvek vysvetľovania či vzájomného dorozumievania sa.
RTVS zatiaľ na výhrady kritikov nereagovala.