O priazeň televízneho diváka sa bude verejnoprávna STV uchádzať od jesene po dlhom čase aj s pôvodným televíznym seriálom. Rodinné tajomstvá majú ťažkú úlohu zaujať v konkurencii nákladných reality show na Markíze a TV JOJ. Aj keď nebude stáť priamo naproti licencovanému seriálu Medzi nami televízie Markíza, porovnávaniu sa určite nevyhne. Veľa skutočných porovnateľných atribútov však nenájdeme, ide o zásadne odlišné tituly. Nový seriál STV navyše nie je kópiou, je to originálny a pôvodný seriál snažiaci sa čo najviac priblížiť realite nielen dejom, ale aj spracovaním.
STV sa rozhodla, aj pod tlakom odbornej a laickej verejnosti, dať priestor výhradne slovenským tvorcom, viac či menej známym slovenským a českým hercom a zo spolupráce na projekte SuperStar overenej produkčnej spoločnosti OREO. Tá má zaručiť progresívnejší prístup k produkcii. V redakcii Mediálne.sk sme pred časom získali prístup k niekoľkým prvým epizódam seriálu.
Prvotná objednávka Slovenskej televízie na seriál s rozpočtom 22 miliónov korún smerujúca k spoločnosti Oreo vyústila po niekoľkých rokovaniach s viacerými autormi do dohody o adaptácii tvorivého konceptu oceňovaného avantgardného spisovateľa Agdu Bavi Paina a režiséra Gejzu Dezorza s názvom Dušičky. Koncept, pripravovaný ako celovečerný film a neskôr ako seriál pre Českú televíziu sa teda nečakane premenil na nový seriál Slovenskej televízie. Televízia trvala na inom názve, po zvažovaní titulov ako Klan alebo Rodinné vášne sa rozhodla pre trochu všeobecne znejúce Rodinné tajomstvá. Tento názov sa dá ľahšie adaptovať aj pri predaji do zahraničia.
Televízne najviditeľnejšie a najatraktívnejšie miesta, teda herecké úlohy, sa STV rozhodla obsadiť mixom známych slovenských tvárí (Boris Farkaš, Jana Hubinská, Leopold Haverl, Mária Kráľovičová, Ľubomír Paulovič, Richard Stanke), mierne zaprášených českých ikon (Sagvan Tofi, Eva Vejmělková) ale aj ponukou nových, neopozeraných tvárí (Kristína Farkašová, Ondrej Kovaľ). Rodinné tajomstvá dávajú šancu na comeback (Dušan Cinkota) a prinášajú aj dokonale bizarné „cameo“ postavy (speváci SuperStar, syn Horsta Tapperta Norbert, Konýk zo Zóny A, či tchor Ďuso a mnoho členov štábu).
Autori rozvrhli dej seriálu do sedemnástich 45-minútových častí, ktoré sa ešte priebežne scenáristicky dokončovali po štarte nakrúcania začiatkom júla. Prvý citeľný problém na ktorý divák seriálu narazí je práve zásah do tohto konceptu, ktorý sa udial príliš neskoro na to, aby zareagovala dramaturgia. Televízia sa rozhodla pre potenciálnu možnosť zvýšenia týždenného podielu a v rámci čo najväčšieho „nablýskania“ prime-timových časov každú epizódu seriálu rozdeliť na dve. Vďaka tomuto kroku prišlo k medializovanému zdvojnásobeniu počtu častí a skráteniu stopáže na 26 minút. Táto minutáž pre takýto formát seriálu je naozaj netypická.
Rozdelenie epizód môže ublížiť najmä štartu seriálu. Prvá epizóda diváka uvádza medzi postavy a prostredie, môže teda pôsobiť kvôli potrebnému rozbehu sprvu trochu nezrozumiteľne. Navyše, ak sa „zabehávacia“ epizóda rozdelí na dve a divák v čase najväčšieho očakávania pri sledovaní prvej epizódy uvidí len polovicu rozbehu, môže stratiť záujem o jej dokončenie, pretože zápletky sú v prvých minútach úvodného dielu naozaj len naznačené. Otázka na konci dielu s prísľubom odpovede na ňu v budúcej časti teda prichádza až v závere druhej epizódy. Ak sa aj STV rozhodla rozdeliť epizódy na dve, za oveľa lepšie rozhodnutie považujeme odvysielanie prvej epizódy v celku ako pilotnej, pretože tá bude pre divákov prvým kontaktom s titulom a tým pádom aj najdôležitejšia. Bohužiaľ, v takomto prevedení môže zásah STV seriálu citeľne ublížiť, ak samozrejme divákov dostatočne nenavnadí dokument o seriáli, ktorý vysielanie odštartuje.
Naopak, seriál ako taký: obrazové spracovanie, výber hercov, príbeh ako aj hudba pôsobila veľmi pozitívne. Už upútavky, ktoré niekoľko dní verejnoprávna STV vysiela v rámci promo kampane naznačujú, že obrazové spracovanie je na úrovni celovečerného filmu produkcie európskeho štandardu. Nami videné úvodné epizódy tento dojem potvrdili. Posun oproti predchádzajúcej seriálovej produkcii u nás v rámci prístupu k nakrúcaniu a k jeho výslednému prevedeniu je však až neuveriteľným skokom k súčasnému európskemu trendu, ktorý však nemusí byť stráviteľný pre typických divákov seriálov u nás. Oreo je producentom televíznych identov a reklám a to sa na vizuále podpísalo: dôležité však je, aby prepínajúci diváci spoznali, že ide o seriál a nie dlhý reklamný spot.
Kamera je dynamická a obraz je neustále v pohybe. Seriál je nakrútený v 16:9 formáte, zámerom Orea bolo predstaviť ho v atraktívnom „looku“. Produkcia preto zabezpečovala kamerové vybavenie až z Hong-Kongu: zastaralý technický park STV sa teda na seriáli vďaka realizácii v externom prostredí nepodpísal.
Naopak, napríklad čo sa interiérov týka, seriál pôsobí trochu nedotiahnuto. Často sa využívajú upravené priestory v STV ako luxusné kancelárie, viditeľná maketa notebooku a pod. Na druhej strane, seriálu zásadne neubližujú a zaregistruje ich len pozorné oko. Navyše, seriál sa odohráva prevažne v exteriéroch, prípadne v reálnych interiéroch.
Prodkučná spoločnosť pripravuje k seriálu aj samostatný dokument, odvysielaný bude pred prvou epizódou. Tú diváci budú môcť zhliadnuť v stredu, 7. septembra o 20:30, nasledujúcu epizódu o deň neskôr v obdobnom čase. Ak si bude chcieť divák seriál pozrieť v jednom celku, dostane možnosť v piatok popoludní, kedy STV odvysiela reprízu oboch dielov. V príprave je aj webstránka seriálu.
Príbeh sa prezrádzať nepatrí. Dej však odráža slovenskú realitu lepšie, ako skupina ľudí zatvorených „v dome“. Viac než reprezentatívne sú zastúpené menšiny. Autori sa neštítia ani drogovej tematiky, sexu ani expresívneho slovníka – práve s dialógmi, na ktorých v zásade padá slovenská tvorba kvôli ich strnulosti, nemá seriál Rodinné tajomstvá problém. Postavy riešia vzťahy a problémy, ktoré sa riešia vo väčšine slovenských rodín. Vrátane rodinných tajomstiev.