Čo ja viem?! (What Do I Know) kúpil RTVS od holandskej Talpa, s ktorou má podľa vedenia televízia „veľmi dobré vzťahy“. Od spoločnosti predtým vzala aj formát Milujem Slovensko.

Novinka sa oproti predchodcovi líši najmä v tom, že sa viac podobá na klasický kvíz, hoci takisto so zábavným rozmerom, o ktorý sa stará najmä charakter otázok a známe osobnosti zapojené v štúdiu do hry.

„Je to plnokrvná šou, ako má byť. Má zábavný, súťažný, vzdelávací rozmer, ale čo je jej prednosťou, aj interaktívny. Dá sa povedať, že ide o program, ktorý vytvára nový pohľad na to, ako môžu fungovať televízne formáty v dobe, v ktorej žijeme,“ povedal generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.

RTVS predstavila novú šou: Aj my môžeme určovať trendy

Zdroj: RTVS/Michal Pavlovič

Druhí v Európe

Slovenská televízia bude prvou krajinou v strednej Európe, ktorá formát adaptuje. Program mal premiéru v Holandsku, ktoré je jeho domovským trhom. Šou sa predala aj do Belgicka a Francúzska, kde sa však ešte podľa dostupných informácií nevysielala. Manažment RTVS si formát všimol na veľtrhu v Cannes.

„Šou nám padla hneď do oka, lebo je to posun niekam ďalej. Verím, že RTVS už nie je vnímaná ako spoločnosť, ktorá recykluje nejaké štandardné modely formátov, ale má odvahu aj profesionálnu výbavu na to, aby šla do projektu, ktorý je úplne nový a môže určovať trendy na trhu. Veľa sme hovorili aj s Talpou, čo je ‚za‘ týmto formátom a vyšla z toho práve interaktivita, ktoré je v takejto miere nóvum u nás,“ pokračoval V. Mika.

Výhra pre charitu aj študenta

Počas jedného vydania čaká na súťažiacich päť kôl po desať otázok. Do hry je okrem osobností zapojených aj 200 vysokoškolákov prítomných v sále a diváci pred obrazovkou. Pripravené sú rôzne typy úloh – od otázok s jednou správnou odpoveďou po viacnásobný výber, priraďovacie či spájacie otázky. Časový limit je priamo úmerný náročnosti úlohy.

RTVS predstavila novú šou: Aj my môžeme určovať trendy

RTVS bude šou Čo ja viem?! vyrábať vo svojom najväčšom štúdiu, nakrútiť plánuje 13 pokračovaní Zdroj: RTVS

Najúspešnejší zo študentov sa na konci každého dielu dostane do finále, kde bude hrať so známou osobnosťou, ktorá nahrala najviac bodov. Spoločne bojujú o finančnú výhru (maximálne 5-tisíc eur) – celebrita ju venuje na dobročinné účely, študentovi peniaze (25 percent z konečnej vysúťaženej sumy) zostávajú ako „štipendium“.

Napätie chcú preniesť aj do obývačiek

Diváci sledujúci program sa môžu zapojiť v reálnom čase pomocou aplikácie pre mobilné zariadenia. Stiahnuť sa dá bezplatne pre operačné systémy Android a iOS.

„To je pre nás najzásadnejšia vec. Ľudia si môžu sami zahrať hru, ktorú absolvujú súťažiaci v televízii. Asi každý pozná situáciu, keď sleduje kvíz v televízii a šomre – toto nevieš, to by som ja vedel. Pritom úlohu zohráva aj stres a časový tlak a to si teraz budú môcť vyskúšať aj diváci, lebo tieto podmienky nasimulujeme aj v obývačkách,“ načrtol programový šéf STV Tibor Búza.

Aplikácia sa bude synchronizovať priamo s televíznym vysielaním. Aktivuje ju vyslaný watermark, teda voľným uchom nepočuteľný signál, ktorý spustí nainštalovaný program a odštartuje hru. Diváci majú rovnaký časový limit ako súťažiaci v štúdiu, na konci sa dozvedia, ako boli úspešní.

Interakcia má privábiť k RTVS mladých

„Je to formát, ktorý by mohol k RTVS pritiahnuť mladšieho diváka aj progresívny typ publika,“ priznal ambíciu V. Mika. Orientáciu programu na mladých naznačuje práve výrazné zapojenie „druhej obrazovky“, takzvaná second screen interaction, ktorá nasleduje súčasný trend divákov, ktorí sa popri sledovaní televízie venujú aj ďalším zobrazovacím zariadeniam – sú napríklad aktívni na sociálnych sieťach cez smartfóny.

RTVS predstavila novú šou: Aj my môžeme určovať trendy
Zdroj: maya

Používanie aplikácie počas šou umožní RTVS aj spätnú väzbu, priniesť tak bude môcť napríklad informácie o úspešnosti zapojených divákov, ale napríklad aj o tom, v ktorej časti Slovenska sa im najviac darí, respektíve kde ich hrá najviac, čo môže byť aj istý vedľajší nástroj na meranie sledovanosti. 

„Veríme, že projekt bude mať podobný úspech ako Milujem Slovensko,“ naznačil nepriamo ratingové očakávania T. Búza.

Zábavných piatkov sa budú držať

Telerozhlas s novinkou vyrukuje v piatkovom nasadení. Nezvažoval iné umiestnenie formátu, piatkového zábavného slotu sa chce podľa V. Miku držať aj naďalej, a to i napriek predpokladu, že začiatkom víkendu je pri televízoroch menej mladých, ktorých má novinka osloviť. Na piatky navyše formát podobného žánru Súboj národov na jar nasadila aj Joj.

„Piatok pre nás zostáva slotom pre zábavu, zafungovala v ňom aj predchádzajúca šou Milujem Slovensko a od toho sa odrážame. Na ratingoch síce vidíme, že televíziu možno sleduje v tom čase menej ľudí ako cez týždeň, ale stále je to dostatok divákov. Rating navyše pre nás nie je primárne kritérium, rovnako ani štruktúra ostatných televízií, aj keď komerčné stanice ani nevnímame ako našu konkurenciu,“ reagoval pre Mediálne.sk V. Mika.

RTVS predstavila novú šou: Aj my môžeme určovať trendy

Zdroj: RTVS/Michal Pavlovič

Nový režisér, moderátorom „šporťák“

Formát pre RTVS vyrába štáb pod vedením režiséra Tomáša Eibnera. Tím Rada Štefanova, ktorý pripravoval Milujem Slovensko, aktuálne vyrába práve Súboj národov pre Joj.

„Som rád, že RTVS nešla cestou talentovanej šou, aby sa spievalo v troch televíziách, ale že to takpovediac zobrala na seba a ide uviesť vlastne revolúciu v zábave z toho pohľadu, že ponúkne interaktívnu šou využívajúcu nové médiá. Osobne som program s takýmto zapojením divákov ešte nepripravoval,“ povedal T. Eibner.

RTVS predstavila novú šou: Aj my môžeme určovať trendy

Zdroj: RTVS/Michal Pavlovič

Moderovať bude Marcel Merčiak, v prvej zostave panelu známych osobností, ktorý sa bude v každom diele obmieňať, sa predstavia Adela Banášová, Dano Dangl a Martin Nikodým. „Na úvod sme pozvali ich troch, čo vnímame ako isté premostenie medzi Milujem Slovensko a novou šou,“ priblížil T. Búza.

Reláciu bude RTVS nakrúcať vo vlastnom štúdiu MD4 v Mlynskej doline, kde postavila nové kulisy v súlade s požiadavkami licencora. Štúdio sa podoba na študentskú poslucháreň, dominuje mu dekorácia na motívy veľkých kníh symbolizujúcich pramene vedomostí. Scénu rámcuje veľká obrazovka a z druhej strany tribúna pre súťažiacich študentov.

Pravidlá Čo ja viem?!

Otázky v programe sa kladú v piatich blokoch po 10 otázkach. Po položení 50 otázok si najlepšia celebrita spolu s najlepším študentom zahrá finále.

Vo finále majú súťažiaci štyri minúty na to, aby k otázkam pripojili čo najviac správnych odpovedí. Celebrita začína ako prvá. Čím viac správnych odpovedí zodpovie, tým viac peňazí vyhrá. Ale za každú nesprávnu odpoveď dostane súťažiaci jedno X, pričom za tri X sa hra pre celebritu končí. V takom prípade môže za ňu zaskočiť študent a hru dokončiť. Zostáva mu zvyšok hracieho času, ale aj v jeho prípade platia rovnaké pravidlá: jedna nesprávna odpoveď sa rovná jednému X a tri X znamenajú koniec hry. Vo finále je na každú odpoveď časový limit 10 sekúnd.