Zdá sa, že televízne seriály neboli nikdy také populárne ako v súčasnosti. Ich ponuka je široká, od univerzálnych rodinných sitcomov alebo drám až po špecifické žánre či témy, ktorých cieľová skupina je možno užšia, ale pre televízie a streamovacie služby stále dostatočne zaujímavá.
Obrovským trhom z pohľadu produkcie sú Spojené štáty. Ale kvalitné seriály vyrába aj Spojené kráľovstvo či Škandinávia.
Moderná televízna éra
Odborníci hovoria o tretej zlatej ére americkej seriálovej zábavy. Prvá súvisela s masovým nástupom televízie v štyridsiatych a päťdesiatych rokoch minulého storočia. Ďalšia prišla so seriálmi Beverly Hills 902 10 (1990) či kultovou mysterióznou drámou s prvkami hororu Twin Peaks (1990). Nasledovali aj Slovákom známe série Priatelia (Friends, 1994) alebo Sex v meste (Sex and the City, 1998). Teoretik populárnej kultúry Juraj Malíček spomína na Akty X (The X-Files, 1993), úspešnú komediálnu drámu Ally McBealová (1997) či kriminálnu drámu Sopranovci (The Sopranos, 1999).
„Zatiaľ posledná zlatá éra sa v zahraničí začala okolo roku 2000. Platené káblové televízie typu HBO či AMC sa potrebovali odlíšiť od televízií, ktoré vysielali reklamu a boli zadarmo. Museli priniesť kvalitnejší obsah, aký si konkurencia nemohla dovoliť,“ hovorí pre TREND televízny a filmový scenárista Miro Šifra.
Výskum FX Networks Research ukázal, že v roku 2009 sa v USA vysielalo asi 200 originálnych TV programov, o sedem rokov neskôr ich bolo už 450. Podľa M. Šifru dorazila americká vlna na Slovensko zhruba pred desiatimi rokmi, a to s nástupom rýchleho internetu, úložísk a nelegálneho sťahovania. Celá generácia Slovákov si zvykla na novú seriálovú kvalitu aj na nový spôsob šírenia televíznej zábavy. Spomenúť stačí seriály Perníkový tatko (Breaking Bad, 2008), Moderná rodina (Modern Family, 2009), Homeland (2011) či Dom z kariet (House of Cards, 2013).
Podľa J. Malíčka bolo rozprávanie príbehov vrátane seriálov vždy neoddeliteľnou súčasťou kultúry. Ľudia ich milovali, rozprávali sa o nich, žili s nimi. Dnes je ich úspech podľa neho vypuklejší preto, lebo sa nimi viac zaberajú médiá, ktoré im kedysi odopierali kvalitu i relevanciu.
TREND sa pozrel na hlavné dôvody, ktoré za treťou zlatou vlnou seriálov stoja. Jeho redaktori sa zároveň podelili o svoje najobľúbenejšie diela.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?