Formát televíznej relácie typu „ponúkni ľuďom peniaze a bav sa na tom, čo sú za ne schopní urobiť“ je v česko-slovenskom teritóriu známy a už niekoľkokrát odkopírovaný. Najstaršia spomienka sa viaže na program Rychlý prachy českej televízie Nova. V nej moderátor Petr Rychlý (neskôr Vilém Čok), brázdil ulice miest a nabádal vytipovaných ľudí, aby za finančnú odmenu vykonávali rôzne, často až ponižujúce úlohy. Niekoľko rokov staré reprízy relácie vo svojich začiatkoch preberala aj slovenská TV JOJ.
Úspešný formát časom zavetrila aj televízia Markíza a vytvorila vlastnú obdobu pod názvom JPP: Jožo Pročko pokúša. Moderátor križoval s veľkou pódiovou show celé Slovensko, princíp však ostal nezmenený. Či už pred publikom alebo v uliciach, moderátor opäť testoval hranice ľudskej sebaúcty pri vidine „ľahkého“ zárobku ako aj diváckeho (ne)vkusu. Stále však išlo o prostredie komerčných televízií, ktoré majú v snahe prilákať obecenstvo menší ostych pudovým spôsobom prekročiť hranice diváckeho vkusu.
Niečo za niečo
V štruktúre od: 16. januára 2006
Stopáž: 45 min.
Scheduling: týždenne, pondelok 20:55
Vysielateľ: Jednotka (Slovenská televízia)
Námetu sa najnovšie chytila verejnoprávna Jednotka Slovenskej televízie (STV). Výsledný produkt nesie názov Niečo za niečo a „verejnú službu“ divákom Jednotky poskytuje od januára tohto roku, kedy bol nasadený v rámci balíka nových titulov vlastnej tvorby. Relácia je pre STV vyrábaná externe v jej vlastnom zázemí. V realizačnom tíme sa zišlo mnoho mien spriaznených so súčasnou STV , napríklad Tomáš Zechel alebo Alena Majorošová. Tieto mená sa osvedčili v SuperStar či ďalších projektoch.
Program má svoju štúdiovú časť s publikom a pozvanými hosťami, ktorú dopĺňajú dokrútky z reálnych priestorov. Pondelková verejnoprávna zábava tak spočíva v sledovaní moderátora, ktorý s obrovským entuziazmom v očiach a niekoľkými bankovkami v ruke nabáda ľudí, napríklad ku konzumácii surových vajíčok, živých červov či behaniu po námestí v spodnej bielizni.
V samom prevedení relácie STV zrecyklovala všetko, čo sa dalo znovu použiť. Moderátora vytiahla z tímu hercov úspešného programu SOS. Roman Pomajbo dokazuje, že sila SOS je práve vo vhodne zvolenej kombinácii rôznych typov osobností, ktoré navzájom vytvárajú úspešný celok. Pomajbovi samostatná moderátorská pozícia nesedí, často pôsobí neprirodzene až vtieravo.
Dekorácia vznikla pravdepodobne po veľkej inventúre skladového fondu. Jej základ tvorí sedačka a niekoľko pozostatkov kulís zo zaniknutej Vadkerti Talkshow. Tie sú doplnené ďalšími, bližšie neidentifikovateľnými dekoračnými elementmi, napohľad zlepenými izolačnou lepiacou páskou. Prítomný je aj ďalší, žiaľ, stále pomerne frekventovaný neduh televíznych produkcií, v podobe farebného závesu v pozadí. Pohodu v štúdiu dotvára kus tradičnej plastovej podlahoviny. Celý set-up pôsobí spiatočníckym dojmom. Najmä keď Jednotka v nedávnej minulosti už mnohokrát, napríklad pri relácii Bumerang, dokázala, že zvláda aj produkciu na najvyššej úrovni.
Pod grafickou výbavou relácie je podpísaný Martin Hudák, jeden z majiteľov kreatívneho štúdia Oreo, ktoré pre Jednotku STV dlhodobo realizuje jej ident a produkuje niekoľko relácií. Logo formátu znázorňuje v zvučke akási pomyslená minca s nápisom, ktorá sa trasie a otáča v spleti grafických efektov pripomínajúcich predely Jednotky. Jej zvukové podkreslenie je nevýrazné a nezaujímavé. Či už je to spôsobené prílišnou vyťaženosťou alebo slabou motiváciou, grafika pôsobí odfláknutým dojmom a spoločne s bulvárnym magazínom Bleskom či reláciou O 5 minút 12 ide momentálne o tú najmenej kvalitnú grafiku vo vysielaní Jednotky.
Relácia akoby spĺňala zadanie vytvoriť v čo najkratšom možnom čase akýkoľvek vlastný formát, bez zreteľu na kvalitu vyhotovenia. Napriek všetkému zmienenému, ide paradoxne o jedinú z januárových noviniek vlastnej tvorby, ktorá sa na obrazovke uchytila. Jej podiel neklesá pod hranicu dvadsať percent, často ju dokonca výrazne prekračuje, čím Jednotke významne vylepšuje priemernú sledovanosť. Navyše má predovšetkým jej trhový podiel v ostatnom čase prudko stúpajúcu tendenciu. Opačný osud už postihol relácie Pre a proti, Kto je zradca? (rating: 3,9 % / share: 8,8 %) či Ruku na to! (7,2 % / 17,0 %), ktoré sú, či v najbližšej dobe budú pre nízku sledovanosť alebo vysoké náklady stiahnuté z obrazovky. V sobotnom popoludňajšom off-time dožíva Activity show (4,7 % / 14,7 %), veľa vody nemúti ani štvrtkový Stroskotanec (3,6 / 7,9 %).
Niečo za niečo je lacným recyklátom - od námetu, cez moderátora, až po samé prevedenie. Výsledkom je ťažko uchopiteľný hybrid, nevyhovujúci súčasným kvalitatívnym kritériám. Zrejme aj na prekvapenie samotnej STV však divácky nečakane úspešný.
Foto: STV