Udalosť týždňa

Vydavateľ nemeckého magazínu Der Spiegel odvolal z funkcie dvojicu topmanažérov v redakcii, ktorí stáli na čele printového a online vydania. Georg Mascolo a Mathias Müller von Blumencron mali vypracovať spoločnú stratégiu pre spoločensko-politický týždenník a jeho web Spiegel Online, nakoniec sa však nezhodli na ničom a podľa zákulisných informácií nemeckých médií to medzi novinármi v poslednej dobe riadne iskrilo.

Jedným z hlavných dôvodov nezhôd malo byť zavedenie spoplatnenia časti obsahu na internetovej stránke. Kým šéf printu presadzoval paywall, šéf onlineu bol za zachovanie bezplatného prístupu k článkom, pretože veľkému prínosu spoplatnenia článkov neveril.

Vydavateľ Spiegelu si zrejme sám zavaril, keď na čelo média posadil dvoch ľudí zastupujúcich rôzne „záujmy“. Pre manažéra časopisu je prirodzené, že chráni klesajúci predaj tlačeného vydania (z ktorého sa stále predáva „šialených“ 900-tisíc výtlačkov) obmedzením bezplatného rozdávania cenného obsahu na webe, ktorý aj po rokoch – napriek neustálemu rastu online trhu – generuje oveľa menej peňazí ako print (pre väčšiu konkurenciu na internete, nižšiu cenu reklamy, atď.). 

Mediálne/7: Prečo sa neznášajú novinári z printu a webu

Pre šéfa digitálu je zas prirodzené žiadať čo najviac kvalitného obsahu, ktorý vedie k vyššej návštevnosti a aj tržbám z online reklamy.

V Spiegeli nebolo vyriešenie tejto dilemy pridelené jednému šéfredaktorovi, ale dvom s rovnakou silou hlasu. A tí zhodu nenašli.

Šéfredaktorské duo sa nedokázalo dohodnúť ani na stratégii užšej spolupráce medzi redakciami týždenníka a webu. Poverenie od vydavateľa dostali ešte vlani, no podľa nemeckých médií neprišli s ničím.

Toto zlyhanie môže (vychádzajúc aj zo skúseností s pokusmi u nás v TRENDE) súvisieť s odlišnou povahou práce pre časopis s týždennou periodicitou a web. Spiegel (veľmi múdro) zvolil na internete absolútne odlišnú obsahovú stratégiu ako v prípade magazínu – Spiegel Online sa profiluje ako spravodajský server zameraný na aktuálne spravodajstvo, ktorého úlohou nie je iba propagovať obsah printu (ako napríklad web Economistu). Výsledok: z webu sa stal najnavštevovanejší seriózny spravodajský server patriaci do top päťky auditovaných webov v Nemecku.

Pozícia Spiegel Online práve preto nezvyčajná – v segmente spravodajských serverov bývajú na popredných miestach často skôr stránky denníkov či televízií, teda médií, ktoré sa špecializujú na rýchle denné spravodajstvo. A možno práve preto zlyhalo v Spiegeli zavedenie užšej spolupráce medzi novinármi printu a digitálu. Svet online žurnalistov, ktorí bojujú o každú sekundu pri prinášaní čo najhorúcejších informácií, a svet novinárov týždenníka, ktorí majú niekedy mesiace na prípravu článkov, je príliš rozdielny.

V skratke

  • Čo je znepokojujúcejšie? Že niekto vôbec dal podnet na internetový skeč adresovaný Ivanovi Gašparovičovi, ktorý nasadil web Sme.sk, pre hanobenie hlavy štátu... alebo že slovenské zákony vôbec umožňujú, aby sa štátom kreovaný regulačný orgán vôbec smel takouto otázkou seriózne zaoberať?

  • Smrť Margaret Thatcher dala zabrať prevádzkovateľom diskusných fór spravodajských webov, ktoré sa veľmi rýchlo začali plniť oslavnými ódami neprajníkov tejto političky. Mnohí ľavičiari sa v tomto prípade rozhodne nedržali hesla: O mŕtvych len v dobrom.

  • Prezident televíznej skupiny CME (Markíza, Nova) Adrian Sarbu si predĺžil kontrakt na ďalšie tri roky. V zmluve sa však aj pomerne detailne počíta s možnosťou jeho predčasného odchodu. Vtedy mu bude prináležať odstupné vo výške do vyše štyroch miliónov eur, alebo flek v jeho domácom Rumunsku. CME obnovovala zmluvu v čase, keď sa zhusťujú informácie o možnom ovládnutí skupiny americkým koncernom Time Warner, ktorý v súčasnosti vlastní 49,9-percentný podiel. CME sa v ostatných rokoch výrazne zadlžila a predaj Američanom môže byť v roku, keď sa očakáva ďalší pokles reklamného trhu, logickým východiskom.

Reklama – neprepínať

Jediné, čo je ešte bizarnejšie ako aplikácia od Topvaru pre opité party girls, je oficiálny popis novej funkcionality ProMile Lady – appky, ktorá zablokuje vytočenie vopred nadefinovaných čísiel. Gabriela Drobová a tehotná Kristína Farkašová ale zrejme vedia, načo túto aplikáciu potrebujú.

„Nejedna žena sa už dostala do nepríjemnej situácie spojenej s nadmernou konzumáciou alkoholu. Strata dôstojnosti je zväčša tým najnepríjemnejším. Niekedy je ťažké ustriehnuť spolu s gradujúcou zábavou aj svoje emócie. Stáva sa, že dámy vtedy siahnu po svojom mobilnom telefóne a snažia sa všetko vyriešiť okamžite. Ako takýmto nepríjemnostiam predísť? Najspoľahlivejším pomocníkom je mobilná aplikácia ProMile Lady."

Mediálne/7: Prečo sa neznášajú novinári z printu a webu

Zdroj: Topvar


Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed

Foto na titulke - SITA/AP