Výber súťažiach sa realizoval ešte v januári a vo februári, do finálnej zostavy účinkujúcich bude Markíza v súlade s formátom potrebovať do 20 súťažiacich. Vyberala ich z vyše tisícky uchádzačov.
Dobrovoľníkov, ktorí budú bojovať o výhru 100-tisíc eur, vezme televízia podľa informácií Mediálne.sk do blízkosti filipínskeho polostrova Caramoan. V tejto lokalite sa nakrúcali v roku 2012 aj 25. a 26. séria americkej verzie Survivora, ktoré vysielala televízia CBS.
Samotná súťaž v exotike potrvá 42 dní. Markíza bude nakrúcať od 16. apríla do 4. júna tohto roka. Kedy s vysielaním Ostrova počíta, nie je známe. Televízia zatiaľ žiadne nové informácie o šou neuvádza. Typologicky ide o formát typu Farma, Ostrov by tak mohol teoreticky predstavovať aj jesennú obmenu tejto úspešnej reality šou. Na Úrade priemyselného vlastníctva si už televízia poisťuje názov a logo programu. Vyplýva z neho aj podtitul Prelstiť, poraziť, prežiť.
Markíza sa v prípade Ostrova bude držať základnej mustry, podľa ktorej súťažiaci na úvod dostanú len zopár pomôcok na stavbu prístrešku, vrecko ryže a kresadlo.
Okrem nutnosti prežiť v skromných podmienkach sa súťažiaci musia sústrediť na súboj dvoch kmeňov. Tímy súťažia vo fyzicky náročných disciplínach, pričom výhrou je spravidla jedlo, drogéria, užitočný nástroj či iný nedostatkový produkt – čo umožňuje zároveň vďačný priestor pre product placement.
Tím, ktorý v úlohe prehrá, si spomedzi seba vyberá jedného člena, ktorého chce z hry vyradiť. Nemôže ísť o súťažiaceho, ktorý v niektorej zo súťaží získal takzvanú imunitu. Ohrozený súťažiaci odchádza do vyhnanstva, kde zabojuje so súperom v dueli o zotrvanie v súťaži.
Caramoan Zdroj: Flickr/Allan Ascaño | CC
Po eliminovaní určitého počtu súťažiacich sa tímy spájajú do jedného kmeňa a obyvatelia ostrova začínajú bojovať sami za seba. Z posledných vypadnutých súťažiacich vzniká Porota, ktorá na záver hodnotí finalistov a volí víťaza. Finále reality šou už neprebieha na ostrove, ale naživo v televíznom štúdiu.
Televízne finále umožňuje aj interaktívne zapojenie divákov v SMS súťaži, v ktorej si sami zvolia najsympatickejšieho súťažiaceho. Ten dostane špeciálnu odmenu – rovnako ako vyžrebovaný hlasujúci.