Televízia Joj spustila tento týždeň aj svoju poslednú septembrovú novinku Mama, ožeň ma, chystanú v spolupráci s českou kolegyňou Primou. Neoficiálny spin-off medzinárodne úspešného farmára, hľadajúceho ženu, už piatu sezónu s dobrými výsledkami vysiela nemecká RTL, u ktorej sa Jojka často inšpiruje pri výbere programov.

Princíp oboch šou je rovnaký: ukázať, že aj žabí princ a žabia princezná nájdu pravú lásku, bez toho, aby sa premenili v niečo krajšie. V Mama, ožeň ma hrá okrem toho veľkú úlohu aj ropušia mama, ktorá šťastnému páriku viac či menej entuziasticky požehná.

Aj niekdajšie slizké šouky Jara Bučeka sa kedysi pohrávali s rovnakým konceptom, no mimo prime-timeu. Prečo Farmár a „mamí“ originál Schwiegertochter gesucht fungujú s takým úspechom aj u masového publika, je jedno z veľkých tajomstiev modernej doby. Podobne ako otázka, prečo Kim Kardashian namiesto kariéry v porno biznise zarába milióny predajom fotografií zo svojej svadby.

Mama, ožeň ma čaká na svoje lakované lodičky

Zdroj: Vysielanie TV Joj

Odpoveďou je zrejme recept, ktorý roky fungoval aj pri SuperStar – zosmiešňovanie škaredých a netalentovaných. Z loserov sú hviezdy, na ktorých sa publikum nesmeje preto, že sú vtipné, ale pretože sú na smiech.

Rovnaký produkčný tím z Kuul.tv, ktorý vyrábal pre TV Joj Farmára, zužitkoval aj v Mama, ožeň ma svoje nadobudnuté zručnosti.

Mama, ožeň ma čaká na svoje lakované lodičky

Bizarní „kandidáti“, občas so smutným životným príbehom, potenciálne „bitchfighty“ medzi nádejnými nevestami, neatraktívna matka a sarkastický komentár boli základ Farmára a tvoria podstatu aj pri Mama, ožeň ma.

Kým pri Farmárovi malo byť priťahujúcim prvkom vidiecke prostredie, v Mama, ožeň ma pravdepodobne syndróm Muttersöhnchenov, ktorí si so svojimi mamičkami krátia večery napríklad štúdiom numerológie.

Problém Mama, ožeň ma: level bizarnosti nebol v prvom dieli tak výrazný ako pri Farmárovi alebo ako v niektorých nemeckých vydaniach Mamy, kde vystupovalo napríklad obézne ultrakonzervatívne žieňa, spiace v komiksovej posteľnej bielizni, obkolesené piatimi budíkmi - ak by jeden náhodou nestačil.

Vyčnievajúcu, ezoterikou posadnutú rodinku či kandidáta-androida dopĺňali zväčša iba (zatiaľ) nevýrazné postavy. Jedným z highlightov slovenskej šou bolo, ako pohostinná matka núti mladých ku konzumácii salámových chlebíčkov... wow. 

Mama, ožeň ma čaká na svoje lakované lodičky

Zdroj: Vysielanie TV Joj

Veľké haló nesľubovali ani upútavky na nasledujúci diel. Možno preto, že Jojka (alebo partnerská Prima) už nechce úplne skĺznuť k vulgárnej úrovni, ktorú priniesla Martinka a spol. vo Farmárovi. Alebo to chce vybaliť až po niekoľkých častiach.

Otázka je, či sa divákom bude chcieť toľko čakať. Už premiérový diel mal neskutočných 60 minút čistého vysielacieho času – dvakrát viac, než mal mať, aby bola šou znesiteľná.

Tvorcom programu sa nedá vytknúť komentár čítaný hlasom Michala Hudáka. Sarkastickejší voice-over (napríklad: „rozveselený vidinou bezlepkovej stravy“) sa vďaka Hudákovi aj autorke textov v slovenských televíziách nájsť nedá.

Mama, ožeň ma je podobne ako Farmár televízny trash. Sympatické na tomto žánri je, že sa na rozdiel od honosnejších programov na nič iné ani nehrá. V prime-time veľkej televízie však má ťažkú úlohu - musí balansovať medzi podprízemnou vulgaritou a nezmysluplnou nezáživnosťou. Mama, ožeň ma sa už prikláňa – tentokrát skôr k tej druhej možnosti.