Ľubomír Belfi nastúpil na pozíciu riaditeľa spravodajskej televízie v roku 2005. Hovorí, že po usilovnom presviedčaní mediálok za posledné dva roky sa zdvojnásobili tržby. Ďalší rast má zabezpečiť rozšírenie pokrytia.


Televízia TA3 je jediný relevantný tematický kanál, dosiaľ však nebol životaschopný. Ako sa mu darí po hospodárskej stránke?


Slovenský mediálny trh je, samozrejme, malý na to, aby uživil veľa televízií, okrem dvoch veľkých komerčných a STV sme to v podstate my. Obtiaže vstupu na mediálny trh takejto špecifickej monotematickej televízie sa logicky prejavili aj v tom, že trvá určitý čas, aby sa televízia dostala do pozitívnych parametrov. Televízia funguje siedmy rok a práve uplynulé dva roky

významnou mierou prispeli ku konsolidácii z hľadiska personálneho aj z hľadiska hospodárskych výsledkov. Výnosy sa od roku 2005 zvýšili kumulatívne o sto percent. Myslím si a dúfam, že tento rok bude prelomový. To znamená, že by sme sa mali dostať do tej pozície, kde chceme byť z hľadiska biznisu.


Podľa účtovnej uzávierky vám však v roku 2006 celkové výnosy klesli. Chcete sa zrazu dostať do

čiernych čísiel?


Ľubomír Belfi: TA3 nie je len pre elitu



Zatiaľ by som to rád nechal v percentuálnej rovine. Ako som povedal, za dva roky sme zvýšili tržby z reklamnej činnosti o sto percent. Nastal tam významný posun a to prispelo k tomu, že výsledky sú oveľa lepšie. Ostáva nám ešte malý krôčik a pevne verím, že pokiaľ tento rok bude pokračovať trend z vlaňajška, dopracujeme sa k čiernym číslam. Aj keď to nebude jednoduché.


Keď hovoríme o tržbách v reklame, nám to vychádza na 200 miliónov korún za rok 2007.


Možno nemáte zlý odhad.


Teda aj náklady na výrobu vysielania sa pohybujú niekde okolo tejto hranice?


Je to trochu viac, ale keď hovoríme asi, je to približné.


Ako ste dokázali skok medzi rokmi 2005 a 2006? Zmenila sa obchodná politika?


Pred dvomi rokmi v januári sme urobili zmeny v programovej štruktúre. Grafiku aj programovú štruktúru sme zladili tak, že okrem spravodajstva, ktoré je základom, sme spustili špecificky zamerané publicistické a ekonomické relácie každý večer o 20.45 h. Tým sme dokázali na program

naviazať viac reklamy vďaka sponzorstvu. Okrem toho sme zdynamizovali spravodajstvo – časový posun od vzniku po prenesenie udalostí na obrazovku sa významne skrátil.


Je vám na trhu, ktorý ovládajú plnoformátové televízie, na niečo dobrý argument, že máte vzdelanejších, lepšie zarábajúcich divákov?


TA3 má divákov z každého segmentu. Máme niekoľko nevýhod plynúcich z toho, že trh je malý. Divákov s vyšším vzdelaním, mienkotvorných divákov určite máme. To je aj naša devíza, ktorá nám v mnohých prípadoch v obchodnej politike pomáha. Ale keď si pozrieme portfólio našich reklamných

klientov, inzerujú pre divákov z každého segmentu. I keď, samozrejme, nie rovnomerne.


Aká je obchodná politika TA3 pri predaji reklamného času? Predávate reklamu presne podľa diváckeho zásahu?


Nie, pretože sme monotematická televízia. Máme nastavené časové pásma a podľa toho nastavený cenník. Preto peoplemetre neberiem veľmi vážne – neposkytujú mi relevantné údaje. Nezachytávajú

totiž digitálne satelity a verejné miesta. Chýba nám tak prírastok divákov vo výške 20 až 25 %.


Oplatí sa vám teda vôbec platiť za peoplemetre?


Dobrá otázka. Už som povedal, keď sa nedohodneme, tak vystúpime z peoplemetrového merania. Trvalo nám trištvrte roka, než sme sa dohodli s ostatnými televíziami, aby sa nám znížili poplatky za meranie sledovanosti. Platili sme za nepodstatné dáta, ktoré nás poškodzujú, a taký veľký podiel nákladov, ktorý vôbec nezodpovedal nášmu podielu na trhu. Vtedy sme sa dohodli na úplne inej hranici. Nádej vkladáme do digitalizácie terestriálneho vysielania, ktorá by sa mala začať už

niekedy v budúcom roku.


Chceme byť zaradení v prvom multiplexe, čím by sme dosiahli rovnaké pokrytie ako plnoformátové

televízie. To znamená, že by sme sa dokázali dostať k väčšiemu počtu divákov. Máte vlastné prieskumy, ktoré by potvrdili, koľko ľudí vás sleduje v skutočnosti?


Zatiaľ takýto prieskum nemáme, robili sme len kvalitatívny prieskum. Čakáme na to, čo sa udeje z hľadiska digitálneho merania.


Na jednej strane hovoríte, že peoplemetrové údaje nie sú relevantné, a na druhej strane neviete ponúknuť vlastné.


Ale ponúkam argumenty, ktoré každý uzná. Sú to aj skúsenosti zo zahraničia – k číslam treba pridať aj kvalifikované odhady.


Pomohlo by vám celoplošné pokrytie? Nesledujú TA3 najmä mestskí diváci, ktorí vašu televíziu už aj tak prijímajú prostredníctvom káblu či satelitu?


Je to mylná predstava. Vďaka lacným satelitom DigiTV nás sledujú už aj na dedinách, kde predtým TA3 nepoznali. Z hľadiska socioekonomických skupín máme zastúpenie v každej vrstve. U vyššie vzdelaných, lepšie zarábajúcich je afinita vyššia, to je pre nás plus. Nechcem však túto

televíziu profilovať len pre vyšší segment z hľadiska vzdelanosti. Aj preto sme v uplynulých rokoch posilnili regionálne spravodajstvo. Preto s rastúcim pokrytím očakávam aj nárast sledovanosti.


Prevádzka terestriálneho signálu však na druhej strane stojí desiatky miliónov korún.


To je pravda, ale sme rozhodnutí práve kvôli tomu, čo som hovoril, do toho ísť, pretože máme pocit, že by ten biznis model mohol fungovať.


Ľubomír Belfi: TA3 nie je len pre elitu