Za posledné dva roky sa na českej a slovenskej mediálnej scéne objavilo až päť nových filmových kanálov. Najmladšími spomedzi nich sú projekty distribučnej spoločnosti SPI International Film Box a Nonstop Kino. Aj keď ich zatiaľ nemožno sledovať v toľkých domácnostiach ako napríklad Hallmark, riaditeľ SPI International Ivan Hronec je s nástupom na trh spokojný. Postupuje sa presne podľa plánu a k dvom televíziám čoskoro pribudne tretia – Nostalgia.


Slovenský divák by si aj bez Film Boxu a Nonstop Kina mal z čoho vyberať. Okrem spomínaného Hallmarku ponúkajú kábloví operátori Film+, CS Film a prémiové stanice HBO, HBO 2 a Cinemax. „Filmové kanály tu dlho neboli. A tie, čo vznikali, väčšinou nesaturovali medzeru na úrovni hodnotných filmov,“ myslí si Ivan Hronec. Vznik staníc pod hlavičkou SPI však má aj prozaickejšie dôvody – nevyužité filmové práva. Distribučná spoločnosť totiž kupuje kompletné licencie minimálne na 7 rokov, a to za sumy dosahujúce 150- až 300-tisíc dolárov za jeden titul. Problémom je, čo robiť so snímkami po kinopremiére a uvedení v televízii: „Jednoducho máme filmy na sklade a nemôžeme ich využiť. Možností nie je veľa – opakované odvysielanie v televíziách, opätovné vydanie DVD alebo odvysielanie vo vlastnej televízii. Film Box teda recykluje nami zakúpený produkt,“ vysvetľuje Hronec.


Malá partizánska „company“


Ivan Hronec: Sila našich staníc sa ukáže po prechode na digitál

Zdroj: Ctibor Bachratý/SPI International

Ivan Hronec ako bývalý šéfproducent vlastnej tvorby a vedúci akvizícií Markízy pozná slovenský mediálny trh, napriek tomu požiadal o televízne licencie u našich západných susedov. Zdôvodňuje to nižšími nákladmi. „Už len poplatky spojené so získavaním licencie sú na Slovensku niekoľkokrát vyššie. Navyše si nemôžeme dovoliť vyrábať slovenský dabing, ktorý je drahší ako ten český. Ak by sme k tomu boli nútení, neprežili by sme.“ Film Box a Nonstop Kino teda fungujú so slovenským manažmentom a kompletnou českou jazykovou lokalizáciou. Obe televízie majú oproti väčšine ostatných vysielateľov výhodu v tom, že nemusia platiť za nákup kinohitov. Všetky tituly získavajú zadarmo od SPI International. Napriek úspore v tejto oblasti je Film Box stále stratový: „Nedá sa očakávať, že dosiahneme zisk už po roku. Vidím to skôr v horizonte štyroch až piatich rokov,“ tvrdí Hronec.


Filmy nie sú a údajne ani nebudú prerušované reklamou, jediným príjmom teda ostávajú poplatky od káblových operátorov. Film Box dostáva za každého abonenta rovných 12 korún bez DPH, pričom v súčasnosti je dostupný približne v 100-tisíc domácnostiach na Slovensku. Riaditeľ televízie to však vníma inak. „Film Box má podľa mojich odhadov dosah približne pol milióna domácností aj s neplatičmi.”


Nonstop Kino funguje na inom princípe. Kým Film Box patrí medzi.„recyklačné“ televízie, druhý kanál portfólia SPI je prémiový, podobne ako napríklad HBO. Kinohity skôr než v bežnej televízii vynášajú 60 korún na jedného predplatiteľa za mesiac. Káblový operátor môže účtovať zákazníkom až dvojnásobok a rozdiel si ponechať. Individuálny satelitný príjem je z finančného hľadiska opäť lukratívnejší; predplatiteľ zaplatí za Nonstop Kino od 139 do 177 korún mesačne, Film Box má zadarmo.


Niektoré káblovky Film Box nechcú


Suma 12 korún sa však časti káblových operátorov zdá privysoká. Medializované boli najmä rokovania s UPC, ktoré napokon nevyústili do dohody. V tomto prípade však Ivan Hronec nevidí cenu ako hlavnú prekážku: „Z hľadiska dlhodobých zámerov neprijímajú žiaden filmový kanál, lebo si ho budujú sami. To je generálna stratégia, slovenské UPC do toho nemôže zasiahnuť.“ Hovorca spoločnosti UPC Broadband Slovakia Jaroslav Kolár to potvrdzuje. „Spoločnosť UPC Broadband Slovakia v tejto chvíli neuvažuje o zaradení kanálu Film Box do programovej ponuky.“ Operátor totiž v septembri predstaví vlastný filmový kanál MGM, ktorý na televízne obrazovky prinesie tituly z filmovej knižnice spoločnosti Metro-Goldwyn-Mayer. MGM Channel bude ako súčasť rozšíreného súboru programov bezplatný.




Rozhodnutie UPC odstavilo stanice spoločnosti SPI International od niekoľkých stoviek tisíc potenciálnych divákov. Súčasný dosah na asi stotisíc domácností získal Film Box najmä dohodou so spoločnosťami Satro a Slovakia Cable Company. Ich počet rastie podľa riaditeľa televízie v priemere o 5-tisíc mesačne, čo je zasa zásluha menších káblových operátorov. Nedávno spustený individuálny satelitný príjem ako alternatívu ku káblu vníma Ivan Hronec s odstupom „Doteraz sme predali sto kariet. Nie je to základ nášho obchodu.“ Abonentov vyjde satelitný príjem podstatne drahšie ako sledovanie cez kábel – za dekódovaciu kartu systému Viacess Red zaplatia pri predplatnom na tri roky až 77 korún bez DPH mesačne.


Méta: tristotisíc domácností


Film Box stále neposkytuje všetko, čo sľuboval. Niektoré novinky, ako napríklad vysielanie projektov mladých tvorcov, sú otázkou týždňov až mesiacov. Manažment televízie sa dohodol so študentmi Vysokej školy múzických umení v Bratislave a ich diela plánuje priebežne zaraďovať do programu. Vybavenie piatich percent filmov skrytými titulkami či predaj DVD, kaziet a podpisov celebrít však nemožno očakávať tak skoro. Predovšetkým on-line obchod je podľa riaditeľa SPI International rentabilný až vtedy, keď bude mať televízia viac divákov: „300-tisíc domácností je méta, pri ktorej sa dá hovoriť, že máme určitý základ.“ K dosiahnutiu tohto čísla má dopomôcť štart IPTV. Šírenie televízneho signálu prostredníctvom telefónnej linky, teda priama konkurencia UPC a ostatných káblových spoločností, je nanajvýš aktuálne. Len pred niekoľkými dňami totiž podpísal Ivan Hronec dohodu so spoločnosťou T-Com. Urobil tak ako prvý človek z brandže. Divácku základňu Film Boxu má zvýšiť aj digitálna televízia: „Digitál bude tlačiť dva druhy televízií – veľké a jasne žánrovo vyčlenené. Tu sa ukáže ekonomická účinnosť Film Boxu,“ tvrdí Hronec.


Plán na efektívne fungovanie všetkých troch staníc je jednoznačný: Film Box bude naďalej kombinovať českú, európsku a americkú kinematografiu, a tak naláka ľudí na predplatenie exkluzívneho Nonstop Kina či kanála pre pamätníkov Nostalgia. Hlavným cieľom Ivana Hronca je totiž predplatiteľský režim. Keď bude fungovať ten, stratia preňho opodstatnenie aj výskumy sledovanosti: „Prieskumy sú pre reklamné agentúry. Televízia založená na predplatiteľoch peoplemetre nepotrebuje.“


Foto: Ctibor Bachratý, SPI International