Pri hodnotení vývoja v malých špecializovaných kanáloch vysielajúcich cez kábel alebo satelit a v regionálnych televíziách treba mať na mysli, že možnosť ich príjmu sa technologickými zmenami bude v najbližších rokoch prudko zvyšovať. Pomôcť im môže aj všeobecný trend zväčšovania skupiny divákov, ktorí odmietajú mainstream a sú schopní platiť za špecializáciu. Či už v poplatkoch za sám kanál alebo za technicky vyspelejší príjem signálu.

Nejde pritom iba o blížiace sa vypnutie analógového terestriálneho vysielania a jeho nahradenie štandardom DVB-T. Ako ukázali posledné mesiace, oveľa vplyvnejšie môžu byť iniciatívy ponúkajúce televízny signál cez platený satelitný príjem alebo technológiou IP TV cez web. Treba zároveň predpokladať, že všetky tieto služby prídu s cenami nižšími ako terajšia ponuka legálne pôsobiacich káblových operátorov. A na rozdiel od DVB-T iné novátorské technológie začnú na trhu pôsobiť už tento rok.

Smutný príbeh TA3.

Pre spravodajskú televíziu TA3 môže byť aj to neskoro. Tá si v minulom období zaknihovala iba jeden úspech hodný zaznamenania. Medziročne získala v priemere na trhovom podiele približne dve desatiny percentného bodu, čo je v jej prípade posilnenie o približne šestinu. Odhadovať možno, že jej v tom pomohlo najmä terestriálne šírenie v Bratislave a pribudnutie nových abonentov kábloviek a satelitného príjmu. Kvalitou vysielania TA3 to rozhodne nebolo.

V druhej polovici roka 2005 vládol v spravodajskej televízii relatívny pokoj, impulzom zmeny mal byť príchod nového šéfa spravodajstva a publicistiky Petra Bohuša. Ten chcel do programu vniesť ľahkosť, zrozumiteľnosť a atraktívnosť, pričom posilnená mala byť najmä publicistika. Viditeľné zmeny nastali napokon až po výmene riaditeľa televízie. Ľubomír Belfi vystriedal Ľubomíra Čechoviča, počas ktorého vlády sa televízia v podstate nevyvíjala. Plusové body jeho pôsobeniu možno dať len za to, že udržal kanál v chode a pripravil časť zmien, ktoré už nestihol nasadiť.

Začiatkom februára po pomerne intenzívnej kampani s claimom nazvaným Otvárame nové témy nasadila TA3 novú programovú štruktúru a po piatich rokoch obmenila aj grafickú podobu vysielania. Oveľa väčší dôraz na publicistické alebo úzko špecializované relácie naozaj prišiel, v prime-time sa televízia dokonca rozhodla pre akvizičné dokumenty. Diváci to napriek tomu prijali rozpačito. Ani po presune hlavných analytických relácií spolu s dokumentmi do hlavného vysielacieho času TA3 svoj vplyv v prime-time neposilnila, dokumenty dokonca neskôr stiahla.

Rekordy netrhá ani dlho avizovaná investigatívna publicistika Čierny Peter. Ťažisko sledovanosti a podielu TA3 na trhu je v časoch mimo hlavného vysielacieho času, okolo 5 percent trhu obhospodaruje spravodajská televízia napoludnie, najviac divákov v jednom čase zvykne spravodajskú televíziu sledovať pri jej hlavných správach. Najviac znamená v prípade TA3 menej ako stotisíc.

Dlhšie trvajúci personálny exodus z najmenšej televízie vyvrcholil po nástupe nového riaditeľa, stanicu opustili vlastne všetky z jej známych reportérskych či moderátorských tvárí. Kvalitných ľudí tak získala najmä Markíza a STV. Vo vysielaní sa aj na miestach moderátorov v súčasnosti objavujú bezmenné tváre z rádií či mladí začiatočníci. O situácii v televízii vypovedajú aj evidentné chyby vo vysielaní, ktoré sa už stali štandardom.

Spoločnosť J&T, ktorá je v obchodnom registri vedená ako majiteľ televízie, oznámila po získaní licencie na spravodajskú televíziu v Česku zámer vybudovať stredoeurópsku spravodajskú televíziu využívajúc aj TA3. Spoločnosť chce v tejto súvislosti vstúpiť na ďalšie stredoeurópske trhy, pričom ráta s multiplikačnými efektmi. Musí sa pripraviť aj na to, že konkurovať jej bude čoraz viac spravodajský kanál Českej televízie a skôr či neskôr aj STV.

Väčší trh malých.

Aj vplyvom príchodu digitálnej televízie vznikajú ďalšie malé káblové či satelitné televízie. Potvrdzuje sa, že oveľa väčšiu šancu na prežitie televízie majú tieto projekty, ak pokryjú český a slovenský trh súčasne. Okrem hudobného automatu MusicBox sú čisto slovenské projekty zväčša neúspešné. Synonymom neprofesionality a nekvality sa stala televízia Nautik, ktorá od snahy vyplniť program tematikou vody v akejkoľvek podobe prešla do zúfalého úsilia zarobiť na vysielacom priestore akýmkoľvek spôsobom. Jej reklamné breaky tvoria predovšetkým reklamy na lacnú reklamu na Nautiku. Vysielanie sa postupne stalo zmesou viachodinovej audiotextovej súťaže a lacných filmov. Objavila sa aj spevácka súťaž s diváckym hlasovaním či politické debaty, na ktoré stihla reagovať už aj Rada pre vysielanie a retransmisiu pre nedodržanie zásad objektivity. Nautik je televízia s nejasným vlastníckym pozadím a smerovaním, rozpačitá snaha o plnoformátovú televíziu za minimálnych investícií nemôže mať v podmienkach slovenského trhu úspech.

Výrazné boli posledný rok aktivity filmovej distribučnej spoločnosti SPI International, ktorá zo slovenskej centrály na základe licencií vydaných v Česku spustila už dva filmové kanály. Prvý bol FilmBox, ktorý na jeseň obohatil rozšírené balíky kábloviek. Stanica vysiela dvanásť hodín denne kvalitnejšie a náročnejšie filmy domácej a zahraničnej produkcie a vlastný filmový magazín. Ďalší, na jar 2006 spustený kanál bol Nonstop Kino určený do prémiových ponúk kábloviek. Ponúka nepretržité prehrávanie filmov distribučnej spoločnosti v českom jazyku. Filmových kanálov SPI International má byť ešte viac, využiť môžu aj výhody digitálnej televízie. Filmový distribútor nedávno oznámil aj zámer vstúpiť na poľský či maďarský trh.

V máji začala vysielať aj multilingválna televízia o zdraví, ETV Medicus. Tatiana Heldová, ktorá televíziu riadi, chce s programom expandovať takmer do celej Európy, je však ešte len na začiatku cesty.

Profesionalizácia v regiónoch.

Špecifické postavenie si udržiava osemdesiatka regionálnych televízií. Väčšina zo staníc je financovaná z obecných rozpočtov a plnia funkciu hlásnej trúby radníc. Napriek tomu sa kryštalizuje skupina vysielateľov v silných regiónoch, prípadne s multiregionálnym dosahom, ktoré aj vďaka zlacňujúcej sa technike dokážu produkovať vysielanie porovnateľné s kvalitou celoplošných televízií. Posledný rok zintenzívnela aj aktivita spoločnosti Tv net, ktorá predáva možnosť inzerovať v televíziách v balíkoch. Zaoberá sa aj možnosťou výroby kvalitných tematických formátov pre regionálne televízie, ktorými chce zatraktívniť ich vysielanie. Peoplemetre namerali regionálnym televíziám asi sedem desatín percenta podielu na trhu denného priemeru. Keďže sa vysielanie regionálnych staníc najčastejšie vyprofilovalo do cyklu hodinových programových blokov, treba malý podiel na trhu interpretovať veľmi opatrne. Reklamu vysielanú v týchto blokoch pravdepodobne sleduje väčšia časť divákov, ako avizuje údaj o podiele na trhu, no s oveľa nižšou frekvenciou.