Prvá slovenská reality šou sa vrátila. Markíza po štyroch rokoch obnovila Cestoviny a v sobotnom slote vyhradenom pre potravinové názvy nimi zaplátala dieru po prázdninujúcej Smotánke. Líder našiel náhradu v námetoch medzi reláciami, ktoré v minulosti stiahol pre tlak nastupujúcich peoplemetrov. Formát z obrazoviek zmizol na jeseň 2004, po takmer šesťročnej existencii.


Koncom deväťdesiatych rokov spôsobili Cestoviny na Slovensku malú televíznu revolúciu. Stali sa kolískou pre žáner, ktorý sa u nás naplno rozvinul až o niekoľko rokov neskôr. Trh osviežili originálnym, jednoduchým a navyše pôvodným nápadom, dynamikou, vtipom a úspešne zapojili aj divácke emócie.


Cestoviny po záručnej dobe


Cestoviny


Produkčná spoločnosť: Arimex Production

Televízia: Markíza

Formát: pôvodný

Nasadenie: 9 x sobota 19:30

Moderátori: Roman Juraško a Kristína Farkašová

Scenár: Roman Humaj

Dramaturgia: Ria Snopeková

Réžia: Ivan Holub


Vývoj sledovanosti.

 

Jeden moderátor čakal so súťažiacim na letisku, druhý ho musel nájsť niekde v slovenských mestách. Ak sa hráč dokázal zbaliť a dostať na letisko v stanovenom časovom limite, odmenou mu bola exotická dovolenka. Ak nie, vyhral ju protihráč čakajúci na letisku. Porazený sa postavil na váhu a dvaja nezabudnuteľní spievajúci pekári v bielom pracovnom odeve vyvážili jeho hmotnosť skutočnými cestovinami. Originálna cena útechy.


Formát však nestojí len na dobrom námete, ale aj na moderátoroch. Tí sú celí čas v centre diania, musia spontánne a pohotovo komunikovať so súťažiacimi i medzi sebou a celý dej pokiaľ možno zaujímavo posúvať dopredu. Cestoviny však boli závislé najmä na jednom človeku.


Markíza pred rokmi nevedomky urobila jeden zo zásadných krokov svojej histórie. Z Telerána vytiahla dovtedy neveľmi známeho moderátora Viliama Rozborila, ktorý sa v Cestovinách absolútne našiel. Jeho schopnosť bezprostredne komunikovať s obyčajnými ľuďmi z akýchkoľvek sociálnych sfér, spontánnosť a situačný humor ho zaradili k moderátorskej špičke.


Cestoviny sa stali aj kolískou pre ďalší Rozborilov formát Vilomeniny, vďaka ktorým je z neho dnes jeden z najobsadzovanejších moderátorov ťažiskových projektov Markízy. Že mu v Cestovinách moderátorsky sekundovala Jana Hospodárová si dnes spomenie málokto. Teleráno moderuje dodnes.

Keď už niečo funguje pridlho, začne to byť dramaturgii väčšinou podozrivé a prídu chúťky čo-to pomeniť. Grafiku, scénu, alebo aspoň moderátorov. Po krátkom oddychu sa preto Cestoviny vrátili s novým vizuálom, pozmenenými pravidlami a inými moderátormi. Rozborila s Hospodárovou nahradili Ján Dubnička a Martina Bartošíková. Dopadlo to podobne, ako pokus spustiť v Česku Vilomeniny s nevýrazným Liborom Boučkom. Vilo je skrátka iba jeden.


Že sa Cestoviny vrátili aj v roku 2008 je prekvapenie. Podoba v akej opäť prikvitli na obrazovky ešte väčšie. Príjemné však určite nie.


Cestoviny pred rokmi


Cestoviny po záručnej dobe

Cestoviny po záručnej dobe



Cestoviny dnes


Cestoviny po záručnej dobe



Diváka najprv vystraší zvučka. Po nápad využiť v nej reálne cestoviny asi nebolo potrebné ísť ďaleko, exekúcia je ale na úrovni minulého desaťročia. Poskakujúce špagety a slíže podfarbené trápnou databankovou melódiou evokujú skôr reláciu o talianskej gastronómii než o cestovaní. Pri zrejme tradične expresnej výrobe sa na zdôraznenie obsahu formátu asi pozabudlo. Celé veľdielo zavŕši logo, pri ktorom ťažko posúdiť, či je odpudivejší jeho font, alebo nepríjemná špenátová farebnosť. V rovnakom duchu sa nesie celý vizuál.




Na samotnej hre sa nezmenilo nič. Je dobre, že sa Markíza stráni aspoň zbytočných zásahov do osvedčeného formátu. Zachované tak ostali aj niektoré hudobné podmazy, zrýchlené zábery i typické telefonáty medzi moderátormi v split-screene. A tí sú hlavným kameňom úrazu.


Markíza aj do tretice angažovala moderátora z Telerána. Roman Juraško už dostal šancu v jednorazovej Nákupnej horúčke či v neúspešnom kvíze Pokúšaj!. Nie je však osobnosť, ktorá dokáže potiahnuť takýto typ programu. Chýba mu potrebná charizma, schopnosť bezprostrednej komunikácie či vtipnej improvizácie. V jeho podaní sa relácia rozpačito vlečie, nepresvedčivé a strojené sú aj jeho hrané „doťahovačky“ s moderátorskou kolegyňou, herečkou Kristínou Farkašovou. Tej zas napriek príjemnému výzoru evidentne chýbajú profesijné skúsenosti.


Cestoviny po záručnej dobe


Vyvažovanie cestovinami nahradilo myšie bludisko.

Jediným pokusom o spestrenie programu je náhrada záverečného vyvažovania cestovinami myším bludiskom. Porazený hráč si musí vybrať jedného z troch bielych hlodavcov, ktorý následne vstupom do príslušného chlievika rozhodne o jeho zisku sto, desiatich, alebo jedného kilogramu sponzorských cestovín. Stane sa labyrint takým trademarkom formátu, ako dvaja pekári? Ťažko.


Na všeobecné divácke nadšenie je to však málo. Všetky tri doteraz odvysielané vydania Cestovín v základnej cieľovej skupine prepadli. V rovnakom čase vysielaným Novinám televízie Joj navyše umožňujú pravidelné výlety k astronomickým štyridsaťpercentným trhovým podielom.


Cestoviny už majú najlepšie roky dávno za sebou, ten aktuálny bude zrejme ich definitívne posledný. Markíze sa opäť nevyplatila prílišná sebaistota, diváci jej už skrátka neakceptujú produkt akejkoľvek kvality. Majú kam prepnúť. Napriek tomu, že ide o bezvýznamný letný projekt to pre lídra nie je dobrá vizitka.


 

Štvrtkový kritik:

Cestoviny


+ osvedčený, pôvodný formát


- zvučka a vizuál

- moderátori

- absencia Vila Rozborila

- žiaden evolučný posun vpred


Mediálne.sk: 20 %