V Českej republike sa schyľuje k vypísaniu tendra na meranie televíznej sledovanosti pre roky 2023 až 2027. V súčasnosti ho zabezpečuje firma Nielsen Admosphere pre Asociáciu televíznych organizácií (ATO). Česká online jednotka Seznam.cz však žiada zmeny pri meraní, keďže aj jej televízna stanica Seznam.cz TV patrí medzi stálych členov asociácie, píše ekonomický web borovan.cz.

Väčšie čísla ako v skutočnosti

Meranie sledovanosti televíznych programov v Česku bežne prebieha na vzorke 1 870 domácností vlastniacich televízor. Seznam.cz však žiada, aby táto vzorka bola doplnená dátami od IPTV operátorov a Českých Rádiokomunikácií.

„V praxi ide o údaje od niekoľko stotisíc televíznych prijímačov alebo počítačov, ktoré umožňujú aj sledovanie televízie,“ píše ekonomický web. Nový koncept by tak do celkového merania sledovanosti televíznych programov  zahrnul aj najrôznejšie platformy, teda okrem televíznych prijímačov cez počítače, tablety, mobily a iné.

„Tieto dáta by mali spresniť aktuálne merania. Pevne verím, že výrazne spresnia čísla pri menších staniciach. Nový tender by mal byť postavený na meraní, ktoré reflektuje aktuálny vývoj na trhu. Musíme myslieť dopredu. To znamená, že musíme výrazne využiť všetky technológie a prostriedky na to, aby na trhu bolo nejaké uveriteľné jednotné meranie,“ hovorí Ivan Mikula, riaditeľ Seznam.cz TV. Televízia českej online jednotky mala na konci roka okolo jedenpercentný podiel na sledovanosti, hoci interné dáta Seznamu poukazujú na vyššie čísla, píše ekonomický web. 

Ostatné veľké české televízie sa voči nápadu z diele Seznam.cz stavajú zdržanlivo. Hovorkyňa Televízie Prima Gabriela Semová povedala, že „Asociácia televíznych organizácií vlani urobila výberové konanie na pilotný projekt merania tzv. RPD dát (return-path data, pozn. borovan.cz). Projekt vysúťažil Nielsen Admosphere a momentálne zbiera od operátorov dáta, aby mohol splniť zadanie, dáta zanalyzovať a odovzdať ATO výsledky. Tento pilotný projekt Prima (rovnako ako ostatní členovia ATO) plne podporuje a považuje za predčasné sa k nemu teraz vyjadrovať. Najprv je dôležité, aby členovia ATO prediskutovali výsledky pilotného projektu,“ uzatvorila G. Semová.

Ako to funguje na Slovensku?

Na slovenskom trhu je prevádzkovateľom elektronického merania sledovania televízie formou píplmetrov spoločnosť Kantar. Prieskum financuje spoločnosť PMT (pmt.sk). Jej spoločníkmi sú televízie RTVS, Televízia Markíza, Televízia JOJ, TA3 a Asociácia mediálnych agentúr (AMA). 

Výsledky merania obsahujú len televízne stanice, ktoré sa podieľajú na meraní. Menšie, samostatné stanice sú vo výsledkoch vykazované spoločne pod skupinou „others“. Spomínane menšie stanice, spoločne ako skupina, dosahujú  v priemere celodenný trhový podiel od 35 do 40 percent.

Slovenskí hráči sprava Marek Ďaloga, Michal Krištof a Matej Tomek oslavujú po zisku bronzu po zápase olympijského turnaja v hokeji mužov o bronz Slovensko - Švédsko na ZOH 2022 v Pekingu v sobotu 19. februára 2022.
Neprehliadnite

Rekordná sledovanosť zápasu o bronz. Posledný víkend olympiády priniesol RTVS triumf