Ako redaktorov cepujú, aby sa naučili žiť s mobilom

V New York Times tento týždeň prebieha zaujímavý experiment, ktorý má novinárov prinútiť, aby mysleli na to, že čoraz väčšia časť ľudí číta správy na mobile. S týmto výrazným trendom sa snažia popasovať aj iné médiá. Ako sumarizuje Digiday.com, viacerí vydavatelia v USA ukazujú žurnalistom náhľady článkov v mobilnej verzii. Na webe Quartz celá stratégia publikovania myslí na to, že ľudia si budú príspevky čítať primárne na smartfóne. „Výsledok podľa mňa je, že keď si autori predstavia obecenstvo, predstavia si ľudí s telefónmi v ruke. Tento mentálny posun robí robí obrovský rozdiel,“ hovorí produktový manažér v Quartz Zach Seward. V CNN zas začínajú deň ranným meetingom o ôsmej, kde preberú zverejňovanie článkov na webe. Editori sú tlačení do toho, aby nemysleli na umiestňovanie článkov na homepage, ale ako sa ich články budú šíriť na sociálnych sieťach.

Beverly Hills 902 10 dostane film. Ukáže, čo sa dialo v zákulisí

New York Times Zdroj: SITA/AP

Weby sú zodpovedné aj za diskusie, mieni európsky súd

Boj estónskeho portálu Delfi.ee za slobodu slova sa po deviatich rokoch pravdepodobne skončil. Európsky súd pre ľudské práva dal v spore Delfi vs. Estónsko za pravdu štátnym orgánom, ktoré médium postihovali za to, že v diskusiách dovolilo čitateľom vyjadriť svoj kritický názor. Delfi sa obrátilo na európsky súd, ktorý sa záležitosti venoval už druhý raz. V doručenom rozsudku sa ale nepostavil na stranu portálu. Prípad sa začal už v roku 2006, keď Delfi zverejnilo článok o zamýšľanej stavbe ciest. Predstaviteľa firmy, ktorá sa v článku spomínala, diskutujúci čitatelia označovali vulgarizmami. Hoci redakcia komentáre odstránila, európsky súd konštatoval, že nie v primeranom čase, a stotožnila sa tak s posúdením estónskej justície. Ako píše Meedia.de, rozsudok najvyššej európskej inštancie môže byť precedensom aj pre ďalšie prípady, vyplýva totiž z neho, že portály zodpovedajú aj za obsah v diskusiách a neobstaja pri tom ani argumentáciou o slobode slova. Na internetových trollov si preto budú musieť dávať pozor.

Facebook - priateľ médií? Nie tak úplne

Facebook veľmi intenzívne spolupracuje so spravodajskými médiami, ktoré tvoria podstatnú časť obsahu na tejto sociálnej sieti. Naposledy internetová firma uviedla produkt Instant Articles, teda zverejňovanie príspevkov priamo v aplikácii Facebooku, mimo webov spravodajských portálov. Magazín Fortune však konštatuje, že sociálna sieť nie je až taký veľký priateľ žurnalistiky, ako by sa zdalo. Poukazuje na prípad fotografa Jima MacMillana, ktorý raz odfotil zranenú ženu a snímky zavesil na Facebook a Instagram. Obe siete následne fotky vymazali bez akéhokoľvek vysvetlenia. J. MacMillan sa snažil dopátrať dôvodov aj priamo vo Facebooku, no sami zamestnanci mu nevedeli povedať, kedy a prečo fotky zmizli. Tento príklad len potvrdzuje všeobecné praktiky na sieti, kde z dôvodu porušovania rôznych pravidiel veľká armáda ľudí maže nevhodné príspevky, najčastejšie sexuálneho či nenávistného charakteru. Sieť však čelila kritike, že maže napríklad aj fotky dojčiacich matiek, alebo disidentských skupín v Sýrii.

Na ktorých platformách sa konzumuje video

Britská spoločnost Thinkbox v najnovšej štúdii prezentuje rozdielny prístup ku konzumácii videobsahu u mladých divákov vo veku od 16 do 24 rokov a celého publika. Kým mladšia cieľovka prijíma z televízneho vysielania 65 percent videoobsahu, pri celom auditóriu je to 81 percent – ráta sa živé TV vysielanie, archívy aj VOD platformy vysielateľov. Mladší sú podľa štúdie náchylnejší sledovať video na dodatočných, platených VOD službách, odkiaľ u nich pochádzajú štyri percentá skonzumovaného videoobsahu, kým pri všetkých divákov sú to dve percentá. U mladých je 21 percent sledovaných videí v online prostredí, v komplexnejšej cieľovke je to 12,5 percenta. Celkový čas, ktorí Briti priemerne denne venujú sledovaniu videí, je 4 hodiny a 20 minút. V cieľovke 16 – 24 je to menej – tri a pol hodiny. Na tabletoch a smartfónoch sa u mladých realizuje 30 percent konzumácie videoobsahu, pri univerzálnom publiku je to polovica – 15 percent, sumarizuje BroadbandTVnews.com.

Beverly Hills 902 10 dostane film. Ukáže, čo sa dialo v zákulisí

Štúdia spoločnosti Thinkbox o konzumácii videoobsahu Zdroj: thinkbox.tv

Apple hľadá novinárov pre svoju novú službu

Spoločnosť Apple spustila nábor editorov pre svoju chystanú službu Apple News. Na svojom webe Apple zverejnil ponuku voľných pracovných miest, od novinárov vyžaduje minimálne bakalárske vzdelanie, preferuje ale dokončené vysokoškolské (master), uvádza Etat.at. Od potenciálnych záujemcov tiež vyžaduje aspoň päťročnú prax v médiách. Apple News má odštartovať na jeseň, podobať sa má na už etablovanú aplikáciu Flipboard, ktorá agreguje obsah z viacerých zdrojov podľa záujmov a preferencií konkrétneho čitateľa zadaných na sociálnych sieťach a vizualizuje ho do magazínovej podoby. Apple News má prísť s uvedením operačného systému iOS 9. Internetová spoločnosť má spolupracovať s viacerými veľkými médiami vrátane New York Times, Time, CNN či Bloomberg. Najprv si ju vyskúšajú používatelia v USA, Austrálii a vo Veľkej Británii.

Adobe uviedol fotobanku

Softvérová firma Adobe začne v rámci svojho balíka služieb Creative Cloud ponúkať aj fotobanku pod názvom Adobe Stock. Snímky pochádzajú zo služby Fotolia, ktorú Adobe pred časom kúpil. Prístup k fotkám sa dá predplatiť samostatne, alebo je súčasť balíka Creative Cloud (za 30 dolárov za 10 snímok, pre ostatných za 50 dolárov, samostatná fotka stojí 10 dolárov). V druhom prípade sú dostupné niektoré cloudové funkcie - grafici môžu napríklad použiť nezakúpené snímky s vodotlačou, upravovať ich a všetky úpravy ostanú zachované, ak sa následne rozhodnú snímku kúpiť, píše Mashable. Do Adobe Stock môžu ponúknuť svoje snímky aj fotografi - ak niekto o ne prejaví záujem, Adobe sa podelí o tržby. Adobe uviedol aj viaceré androidové verzie svojich mobilných aplikácií ako Brush, Shape a Photoshop Mix.

Beverly Hills sa vráti v novom filme

Americká televízna stanica Lifetime oznámila ďalší projekt, ktorým chce nadviazať na slávu kedysi úspešných seriálov. Najnovšie chystá film, ktorý sa pozrie na zákulisie prvých štyroch sérií populárneho titulu Beverly Hills 902 10. Spracovanie označuje Lifetime ako „unauthorized story“, teda neoficiálny príbeh. Rovnaký návrat chystá 22. augusta aj k sitcomu Full House, z ktorého zas chystá on-demand platforma Netflix spin-off. Lifetime vo svojich filmoch nahrádza pôvodných hercov novými, no snaží sa stvárniť „reálne zákulisie“ v čase, keď seriály vznikali vrátane súkromného života hercov. Okrem seriálov Full House a Beverly Hills 902 10 už diváci stanice videli aj príbeh o seriáli Konečne zvoní (Saved By the Bell). Premiéra novinky o Beverly Hills zatiaľ nemá dátum premiéry, píše Mashable.

Autoplay aj na Twitteri

A Twitter opäť kopíruje Facebook. Sociálna sieť uviedla automatické spúšťanie videoklipov na časovej osi, ktoré vo facebookovom News Feede funguje už istý čas. Autoplay sa týka reklamných videí inzerentov - používatelia museli dosiaľ pre spustenie na video priamo kliknúť, píše The Verge. Po novom sa klipy začnú samy prehrávať bez zvuku, audio sa zapne jedným dotykom. Twitter uvedie autoplay tento týždeň na desktopoch a iOS verzii aplikácie, Android by mal nasledovať až neskôr. Ako dodáva The Verge, Twitter už dlhšie automaticky spúšťal klipy z videosiete Vine, čo väčšine používateľov vraj vyhovuje.

Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)