V nedeľu večer sa takmer 100 miliónov Američanov usadí pred televízne obrazovky, aby sledovali finále Super Bowlu – neoficiálny štátny sviatok Spojených štátov. Tento veľkolepý športový event je oveľa viac než len finálový zápas amerického futbalu. Je to spoločenská udalosť, ktorá na jeden večer spojí rodiny aj priateľov, pričom kombinuje šport, hudbu a marketing do jedinečného celku.
Super Bowl sa oslavuje v miliónoch domácností po celej krajine. Tradičné domáce večierky si vyžadujú dôkladnú organizáciu a značné výdavky na jedlo a občerstvenie. Maloobchodné reťazce každoročne zaznamenávajú obrovský nárast tržieb, keďže Američania sú ochotní minúť viac ako 50 miliónov dolárov len na zásoby pre tento večer.
Viac než len šport
Super Bowl sa za desaťročia svojej existencie stal fenoménom, ktorý odráža americkú kultúru, históriu a životný štýl. Hoci sa oficiálne jedná o finále ligy NFL, jeho význam dávno presiahol hranice športu. Je to moment, keď sa milióny ľudí zastavia a venujú pozornosť niečomu, čo sa stalo súčasťou národnej identity.
Popri samotnom zápase patrí medzi najočakávanejšie momenty aj polčasová prestávka – Half Time Show. Každý rok na nej vystupujú najväčšie hviezdy svetového showbiznisu a pre umelcov ide o jeden z najvýznamnejších vystúpení v kariére. Tento rok sa hlavnou hviezdou programu stane americký raper Kendrick Lamar, ktorý tak vstúpi do exkluzívneho klubu interpretov, ktorí dostali túto česť.
Záujem o Super Bowl však nie je výsadou len športových fanúšikov. Hra samotná či pompézna polčasová šou je dôležitá, no nemenej významné sú aj ďalšie aspekty podujatia – reklamné prestávky, ktoré sa vďaka obrovskému publiku stali najprestížnejším priestorom pre svetové značky.
Reklama za milióny dolárov
Super Bowl je jednoducho fenomén, ktorý formuje nielen americkú kultúru, ale aj globálny marketing a zábavný priemysel. Každý rok sa preto ku Super Bowlu upierajú nielen oči divákov, ale aj pohľady marketingových expertov z celého sveta. Reklamný priestor počas tejto udalosti patrí k najdrahším na svete, pričom krátke reklamné spoty počas polčasu dokážu stáť milióny dolárov.
Po vlaňajšom roku, keď sa Super Bowl stal najsledovanejšou televíznou udalosťou v USA, sa opäť očakáva vysoká sledovanosť. Aj vďaka tomu si stanica Fox mohla tento rok účtovať rekordných sedem miliónov dolárov za 30 sekúnd reklamného času.
Firmy sa predháňajú v kreativite a inovujú svoje kampane tak, aby oslovili čo najširšie publikum. Práve Super Bowl neraz určuje trendy v oblasti reklamy na najbližšie roky. Hoci sa tento rok vzdali možnosti zapôsobiť vzdali značky ako Kia, BMW, Toyota alebo Volkswagen, mnoho ďalších si príležitosť ujsť nenechalo.
Pozrite si tie najlepšie reklamy so svetovými hviezdami, ktoré sa budú uchádzať o pozornosť divákov počas tejto reklamnej prehliadky roka.
Stella Artois
Stella Artois pomohla Davidovi Beckhamovi nájsť jeho stratené dvojča. Značka sľubuje, že diváci budú môcť celý rok sledovať, ako sa ich vzťah bude vyvíjať. Ďalší David Beckham sa nápadne podobá na Matta Damona. Kampaň režíroval Ben Affleck.
Meta & Ray-Ban
Meta a Ray-Ban nasadili na podporu okuliarov s umelou inteligenciou herecké esá Chrisa Hemswortha, Chrisa Pratta a Kris Jenner, hlavu klanu Kardashianiek.
Pringles
Ani v spote chipsov Pringles nechýbajú celebrity – medzi nimi herci Adam Brody, Nick Offerman a James Harden z tímu Los Angeles Clippers.
Salesforce
Platforma Salesforce angažovala Matthewa McConaugheyho, ktorý v reklamnom spote odhaľuje konšpiráciu spojenú s futbalom a jedlom a ukazuje, ako mala umelá inteligencia pomáhať.
Uber Eats
Matthew McConaughey je aj hviezdou kampane doručovacej služby Uber Eats spolu s Marthou Stewart. McConaughey v nej odhaľuje konšpiračnú teóriu, že americký futbal bol vynájdený na podporu predaja jedla.
HexClad
Značka kuchynského náradia HexClad sa na Super Bowle predstaví po prvý raz. Šéfkuchár Gordon Ramsay v reklame v štýle filmovej série „Muži v čiernom“ dostane nielen lekciu o varení, ale aj o sláve.
Hellmann’s
Značka z portfólia Unilever sa vracia do filmovej histórie. Po 36 rokoch opakuje slávnu scénu z filmu Keď Harry stretol Sally, pričom nechýbajú Meg Ryan, Billy Crystal a, samozrejme, sendvič s majonézou.
Bosch
Svoj debut na Super Bowle zažije nemecká značka Bosch. Do reklamy angažovala Antonia Banderasa a oživila aj wrestlingovú legendu Randyho Savagea.
FCAS
Organizácia Foundation to Combat Antisemitism (FCAS), bojujúca nielen proti antisemitizmu, sa vracia na Super Bowl s kampaňou What’s Up With Hate, ktorá poukazuje na absurdnosť nenávisti. Spojila v nej legendu futbalu Toma Bradyho a rapera Snoop Dogga.
Häagen-Dazs
Značka zmrzliny pri svojom debute na Super Bowle stavia na úspechu platformy That’s Dazs a so svojou pochúťkou dokonca spomalí aj Vina Diesela a Michelle Rodriguez.
Coors Light
Coors Light pomáha hercovi Timothymu Simonsovi, ktorý má „deň blbec“ („case of the Mondays“). Fanúšikom ponúka špeciálne balenie piva na zmiernenie „pondelkovej depresie“ po veľkom zápase.