Aj šéf Fun rádia otvorene hovorí, že na Slovensku je o jedného silného hráča viac, ako dokáže zniesť trh. Vývoj v tomto smere si ale netrúfa odhadovať. Príjmy Fun rádia chce R. Dutka zvyšovať aj špeciálnymi projektmi pre klientov a dôraz kladie na rozvoj online projektov. Obnoviť sa chystá aj letné festivaly Dohoda, ktoré Fun rádio vlani nerobilo. Za problém považuje kvóty na slovenskú hudbu, ktoré už aj v minulosti hlasno kritizoval. „Zákon nemá logiku a zároveň sa tvári, že pomáha slovenskej hudbe. Ja som úprimne presvedčený, že nepomáha,“ tvrdí.
Na čele Fun rádia ste pol roka. Čo ste za ten čas stihli?
Ešte ťažko označiť výsledky rádia len za svoje, je to príliš krátka doba. Rádio bolo dlhodobo nastavené veľmi profesionálne aj zásluhou bývalého generálneho riaditeľa. Je našou úlohou prispôsobovať sa dobe a byť konkurencieschopní v rámci trhu. Zároveň musíme dokazovať, že rádio ako mediatyp má svoje miesto v mediálnom koláči, lebo jeho vnímanie u poslucháčov aj klientov je iné ako kedysi.
Patrik Ziman mal zostať v pozícii poradcu. Spolupracujete s ním?
Áno, je vo vzťahu konzultanta, zabezpečuje kontinuitu a odovzdanie zásadných vecí do rúk nového vedenia. Môj nástup nebol prelomovou zmenou, skôr zachovaním kontinuity. Väčšina toho, čo sa v rádiu za posledných 12 rokov udialo, bolo dielom dovtedajšieho vedenia, ktorého som bol súčasťou ako programový riaditeľ. Tým pádom mnoho z toho, čo robíme, je pokračovaním načatého. Jedna z výrazných oblastí, na ktorú sa zameriavame, je online, čo súvisí s akvizíciou webov pred dvomi rokmi. Pokračujeme v ich rozvíjaní, napĺňaní obsahu tak, aby sme z nich vytvorili dodatočný zdroj tržieb, keďže rádiový trh sa nejako vyvíja.
Chcete sa v online rozširovať ďalšími akvizíciami?
Prednosť má v tejto chvíli kvalita pred kvantitou. Nakúpili sme toho pomerne dosť, sústreďujeme sa na skvalitnenie obsahu, čo bol cieľ na rok 2017. Máme redakcie, personálnu štruktúru, ktorá sa o weby stará, ale ešte v tom vnímam rezervy, na ktoré sa musíme sústrediť. V rámci portfólia máme aj web, ktorý sme ešte nespustili. Ide o doménu Správy.sk, ktorá nám tiež patrí. Považujem ju za top doménu v segmente, máme vypracovanú štruktúru a plán, akým spôsobom s ňou narábať, ale na niečo také veľké máte len jeden pokus, aby ste oslovili potenciálnych čitateľov. Ten spôsob ešte necháme dozrieť.
Pokračujeme v rozvíjaní webov, aby sme z nich vytvorili dodatočný zdroj tržieb.
Bude to teda niečo iné ako Infospravy.sk?
Áno, úplne iné.
Ľudia zo športových webov ako Profutbal.sk, Hokej.sk boli na východe. Tam aj zostali?
Niektoré redakcie sme dávali dokopy od začiatku. Doména Auto.sk je pekná, ale nebol za ňou žiadny človek. Z niektorých redakcií sme si prebrali ľudí, práve aj zo športových webov, kde sme našli niekoľko šikovných adeptov. Sčasti sú to teda ľudia, ktorí sedia na svojich pôvodných miestach a sčasti noví, ktorých máme priamo v rádiu, odkiaľ komplexne riešime weby. Máme „včelín“ - redakciu, kde sú sústredení aj weboví ľudia.
V programe rádia ste nerobili po nástupe výraznejšie zmeny. Ukazuje sa vám momentálna štruktúra ako to najsprávnejšie, čo sa dá vytvoriť?
Zásadné programové zmeny sme robili pred pár rokmi, tesne pred nástupom Juniora a Marcela do rannej šou. Vtedy sme náš formát posunuli vekovo vyššie a diali sa najväčšie zmeny. Teraz ide iba o akúsi optimalizáciu vysielacej štruktúry.
Zdroj: Milan David
Z čoho pramení detail, keď sa večerná relácia Stará, natoč gramofón premenuje, ale obsah zostane rovnaký?
Je to rádiový off-time, pásmo počúvané skôr mladými ľuďmi a našou konkurenciou je tam hlavne online. Aj keď rádio s onlinom môže fungovať aj paralelne. Je to vysielací čas, ktorý pre nás síce nie je najpodstatnejší, na druhej strane afinita na mladých poslucháčov môže fungovať. Snažíme sa teda ten priestor venovať poslucháčovi, ktorého tam očakávame. Preto aj playlist robíme o niečo sviežejšie. Do veľkej miery nás v rámci tohto času limituje zákon o slovenskej hudbe. Prispôsobujeme playlist tak, aby čo najmenej ubližoval poslucháčom. Snažíme sa do večera zaradiť väčšinu vecí, ktoré nie sme schopní rotovať počas dňa. To do výraznej miery vplýva na to, ako vyzerá večerné vysielanie.
Čiže opustenie retro názvu bola snaha priblížiť sa viac mladým poslucháčom?
Áno, Stará, natoč gramofón súvisela s 25. výročím, keď sme spravili retro vysielanie a v snahe nadviazať na túto pozitívnu emócie sme na istý čas vrátili do štruktúry niektoré relácie a prvky zo starých jinglov. Aj keď skôr marketingovo a názvami ako obsahovo. Zmena názvu bola skôr kozmetická úprava, čo sa týka obsahu, najväčšou zmenou je to, čo som spomenul – oveľa väčšie percento slovenskej hudby.
Niektorí moderátori Fun rádia poslucháčom začali tykať. Prečo?
Rozmýšľali sme nad tým, bola to myšlienka bývalého riaditeľa a považujem to za dobrý nápad. Je to ale dlhodobá práca. Chceme sa aj v rámci komunikácie s poslucháčmi odlíšiť od iných rádií a myslím si, že formát nám to stále umožňuje – defaultne tykať poslucháčom. Niektorí moderátori sa toho zhostili automaticky a radi, iní s tým môžu mať trochu problém. Ale určite by som nechcel, aby to znelo násilne, lebo tykanie by malo byť aj v bežnej konverzácii prirodzené. Je to línia, ktorá je ponímaná relatívne voľne, moderátori vedia, že takúto možnosť majú.
Akú hudbu hrá dnes Fun rádio? Keď ste rozširovali cieľovku, pribudli staršie hity. Dnes je ich pomenej. Aká je teda stratégia?
Jedna z vecí, ktorá sa zmenila po 25. výročí, bol aj playlist. Vsunuli sme doň pesničky, ktoré boli kvázi hitmi v časoch pôvodného Fun rádia z 90. rokov. Vieme, že vtedy leteli aj skladby z 80. rokov, čiže sme hrali aj tie. Dlhodobo sme si robili prieskumy, chvíľu vychádzali fajn, ale potom sme jednoznačne videli, že preferencia 80. rokov u poslucháčov nie je. Väčšina z nich tieto hity nespoznávala. Po čase to prestalo fungovať a hráme to, čo nášmu formátu prináleží, teda skôr nové piesne. Ale rozptyl je od 90. rokov po súčasnosť. Z 80. rokov sme si nechali len signifikantné skladby typu Michael Jackson – Beat It.
Dlhodobo sme si robili prieskumy, chvíľu vychádzali fajn, ale potom sme jednoznačne videli, že preferencia 80. rokov u poslucháčov nie je.
Rovnako ako Expres a ďalší ste zaradili esemeskovú súťaž. Je to móda medzi rádiami, ktorú treba robiť, lebo to majú aj ostatní, alebo je to aktivita, ktorá reálne zarába badateľné peniaze navyše?
Aby som bol presný, súťaž tohto typu sme mali ako prvé rádio na Slovensku. Zarábaj ušami sme spustili ešte pred Expresom, ktorý to uchopil vyslovene komerčne s priamou otázkou a odmenou za odpoveď. My sme sa zo začiatku snažili dať tomu vedomostný rozmer, aby poslucháč musel uvažovať. Vtedy to bola skôr letná akcia, ktorá nebola primárne o peniazoch. Dnes poslucháči vnímajú, že to rádiá robia a baví ich hrať o výhry. Aj keď máte pravdu, že je tu toho dosť. Z nášho pohľadu ide o komerčnú aktivitu, populárnu medzi poslucháčmi, čo ukazujú aj kladné hospodárske výsledky súťaže. Určite by sme to nevysielali, keby nám to neprinášalo zisk.
Čiže musia prísť tisíce esemesiek, aby to tak bolo.
Aj chodia. Samozrejme, týždeň od týždňa sa líši. Záleží na výhre a na tom, ako pracujete s poslucháčmi. Tá aktivita nemôže byť úplne monotónna, lebo by na ňu časom prestali reagovať. Treba sa s tým vedieť pohrať. My sme napríklad menili na jeseň pravidlá – spôsob, akým človek môže vyhrať. Máme časový limit, do ktorého poslucháč musí zdvihnúť telefón, predtým volali ľudia nám.
Ako do rádií dostať ďalšie peniaze?
Orientujeme sa výrazne na špeciálne projekty pre klientov. Je to jedna z vecí, ktorú som inicioval po mojom nástupe. Snažíme sa tiež intenzívnejšie komunikovať s agentúrami o možnostiach, ktoré Fun rádio ponúka, lebo sú iné ako u konkurencie. Chceme zvýrazniť vlastné možnosti, napríklad kombinácie rádií a webov, ale aj spomínanú komunikáciu šitú na mieru pre klientov. Máme za sebou stretnutia s agentúrami a stretlo sa to s pozitívnym ohlasom. Po pár týždňoch máme objednávky na takéto vysielanie. To nám môže priniesť ďalšie tržby. Veci tohto typu sme už robili – napríklad vysielanie mimo štúdia Fun rádia, ktoré sme schopní zorganizovať s nízkymi nákladmi prakticky hocikde s vybavením, ktoré sme získali vlani v lete. Kombinácia webov s rádiom je tiež cestou ako dokážeme kompenzovať výpadky v rádiu.
Takže menej klasických kampaní a viac projektov mimo brejkov.
Vieme, že rádiá sú 7 – 8 percent trhu. Agentúry nečakajú, kedy nám pridelia viac z tohto koláča, skôr potrebujú nejaký popud. Možnosť ako ponúknuť klientom niečo nové, zaujímavé. Ak by sme to nespravili a čakali, kedy k nám prídu peniaze na štandardné kampane, tak sa viac peňazí nedočkáme. Cesta je ponúknuť efektívnu komunikáciu, teda to, čo klienti chcú. Ani web ako taký už nie je to, čo predtým, že by automaticky zaručoval skvelý výsledok. Aj v online už musíte premýšľať, aké formáty použijete a akej cieľovej skupine sa prihovoríte. Toto je náš smer, ponúkať komunikáciu, ktorá má jasné výsledky, ktoré sa dajú prezentovať klientom s konkrétnym efektom.
Čo eventy? Vlani ste po rokoch nerobili letné festivaly Dohoda.
Keď sme ich robili naposledy v roku 2016, neboli
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?