Nedeľný dvojtýždenník Adely Banášovej v Slovenskom rozhlase sa zviditeľnil pomerne kontroverznou témou, a to práve v čase, keď Slovenská komora homeopatov robila rozsiahlu kampaň po Slovensku zahŕňajúcu bilbordy so známymi osobnosťami.

Banášovej hosťom v Spojkách bol Vladimír Petroci, predseda rady komory homeopatov, s ktorým sa moderátorka bavila v celej hodinovej relácii (dostupná v archíve RTVS).

Licenčná rada dostala po odvysielaní sťažnosť, poslucháč v nej uviedol, že daný obsah považoval za reklamu na homeopatiu a nestotožňoval sa s ňou.

Poukazoval tiež na to, že vo formáte chýbala názorová protiváha, keďže moderátorka neskrývala svoj pozitívny pohľad na alternatívne spôsoby medicíny, medzi ktoré patrí aj homeopatia. Tú veda neuznáva ako efektívny spôsob na riešenie zdravotných problémov. Napriek tomu sa aj na Slovensku každoročne predajú balenia homeopatík za niekoľko miliónov eur.

Vyzdvihovanie homeopatie, spochybňovanie medicíny

„Jedna z posledných štúdií od Mathieho z roku 2014 hovorí, že až dvakrát je účinnejší homeopatický liek ako placebo,“ povedal napríklad v relácii V. Petroci, inak vyštudovaný lekár pneumológ.

„Keď sa dá správne homeopatický liek, veľmi rýchlo vie vyliečiť angínu, zápal pľúc, dokonca chronické ochorenie ako je astma, reuma, ulcerózna kolitída, epilepsia, poruchy menzes, alergie, ekzémy, veľké spektrum,“ povedal tiež homeopat.

Od moderátorky sa mu viackrát dostalo podpory. A. Banášová si spomenula, ako stretla troch nemeckých lekárov, ktorí prešli k homeopatii po dlhodobej praxi a tiež ako jej samej pomohol týmto spôsobom ženský lekár.

„Ja sa snažím nechávať si tú myseľ otvorenú, vidieť rôznymi očami ten svet, možno aj tú medicínu. A niekedy sa naozaj stane, že aj tá klasická si niekedy nevie poradiť, prípadne tam dokáže aj lekár zahaprovať, veď sme tiež len ľudia. (...) Nedá sa nič asi paušalizovať, teda toho by som sa bála,“ povedala moderátorka.

Nešlo o reklamu produktu

Z pohľadu zákona nemohlo ísť o skrytú reklamu. „Nepropagovali sa žiadne konkrétne produkty,“ pripomenul člen licenčnej rady Ľubomír Kmec. Rovnaký argument použila aj Rada pre reklamu, keď posudzovala pred časom bilbordy homeopatov, na ktoré takisto dostala sťažnosti.

„Išlo skôr o to upozorniť poslucháčov, že existujú aj iné formy liečby, povedzme táto menej škodlivá ako je klasická, ktorá má veľa vedľajších účinkov,“ uviedla k sťažnosti spravodajkyňa bodu rokovania Rady pre vysielanie a retransmisiu Marta Danielová, ktorej sa pozdával aj prístup moderátorky.

„Jemným humorom sa snažila aj oponovať hosťovi, hoci bolo zrejmé, že ona je propagátorka alternatívnej medicíny. Ale zase keď vezmeme tých chorých, tí sa naozaj chytia všetkého možného, čo by im pomohlo. A toto je liečba, ktorá nemôže poškodiť. Samozrejme, upozorňovala viackrát v relácii, že treba sa riadiť zdravým rozumom, konzultovať s lekármi. Nepretláčala, nepresadzovala nekriticky,“ pokračovala podpredsedníčka Rady.

M. Danielová pripomenula tiež načasovanie relácie v období, keď bežala spomínaná bilbordová kampaň homeopatov. „Možno ak by to odznelo v inom období, tak si to nikto ani nevšimne. No a že tam nebola druhá strana – v podstate ju zastupovala moderátorka. Dramaturgia relácie je postavená na jednom hosťovi,“ dodala.

Rovnaký názor prezentovala aj ďalšia členka Gabriela Rothmayerová. „Pre mňa je rozhodujúce, že to nebolo zaznávanie klasickej medicíny a že to, čo tam odznelo, nemohlo poškodiť poslucháča respektíve pacienta.“