Skupina Penta sa rozhodla rozšíriť ponuku svojej mediálnej agentúry Media and Digital Services (MDS) a založiť si vlastnú kreatívnu agentúru. Ponuku na jej vybudovanie dostal Martin Kukoľ, ktorý má za sebou dlhoročné skúsenosti nielen v oblasti reklamy, ale aj z hudobnej a festivalovej produkcie. Agentúra Call Crispy vznikla začiatkom roka a postupne sa etabluje na slovenskom trhu.

S čím príde Markíza po Zrade a Klamstve? Získala hviezdu Jojky, vybrala si temnú britskú drámu
V reklamnej branži ste boli známy z PS:Digital a ako šéf agentúry Socialists. Koncom minulého roka roka ste sa rozhodli pre zmenu a prijali ste výzvu od agentúry MDS, ktorá patrí do portfólia skupiny Penta, na vedenie novej kreatívnej agentúry. Ako vznikol nápad na jej vznik?
Impulz prišiel od Petra Valentoviča z MDS a Martina Danka z Penta Investments. Spolu ma oslovili s tým, že mediálna agentúra MDS by chcela rozšíriť svoje pôsobenie o novú agentúru. Na začiatku nebolo úplne jasné, aký záber by mala mať nová agentúra. Po niekoľkých stretnutiach sme ho postupne ladili niekde medzi kreativitou, PR a produkciou.
Aký je hlavný cieľ?
Ponúkať klientom výnimočnú kreativitu a rásť v segmente reklamných agentúr. Zároveň sa vďaka Call Crispy rozširuje portfólio služieb MDSky. Neskrývame ambíciu, ktorú mala pri vzniku aj MDS – postupne získať medzi našich klientov značky, ktoré patria do skupiny Penta. To bude dlhodobý proces.
Opustili ste „istotu“ zabehnutej agentúry a prijali výzvu založiť novú na „zelenej lúke“. Čo vás oslovilo a napokon presvedčilo prijať túto ponuku?
Z môjho pohľadu sme nevznikali čisto na „zelenej lúke“, máme za sebou silnú finančnú skupinu a podporu MDSky. Pre mňa osobne to bola profesná výzva a rozhodol som sa využiť ponúknutú príležitosť. Nestáva sa tak často, aby sa silná finančná skupina otvárala biznisu, v ktorom ešte nepôsobí a ja mu rozumiem a viem v ňom niečo vytvoriť. Bola to pre mňa win-win príležitosť a vravel som si, že by som si vyčítal, keby som to neskúsil.
Ako vznikol názov vašej agentúry? Prečo Call Crispy?
Názov je vždy zaujímavá, ale ťažká a subjektívna disciplína. Mali sme veľa nápadov, až tím prišiel so slovom „crispy“, ktoré nás všetkých oslovilo. Máme radi chrumkavé veci, páčil sa nám zvuk toho slova aj ako vyzerá napísané. Pri namingu čohokoľvek je zvuk a vzhľad daného slova dôležitý.
Akurát to malo jeden problém, že samotné slovo „crispy“ je veľmi špecifické a ťažko „vygoogliteľné“. Potrebovali sme ho niečím ozvláštniť. Hľadali sme zaujímavé slovné spojenie, až sme dospeli ku „call crispy“, kde „crispy“ sme my a „call“ je informácia, ktorú hovoríme klientom. Aby vedeli, koho majú volať a osloviť, ak majú nejaké zadanie. A končíme tým aj všetky naše prezentácie: „Keby niečo, Call Crispy“.
Aké sú výhody spojenia kreatívnej a mediálnej agentúry? Ako dokáže využívať synergie s mediálkou MDS a vydavateľským domom News and Media Holding (NMH)?
Návrhy kampaní, ktoré robíme pre klientov, sú z jednej aj druhej strany ovplyvnené tou druhou entitou. V našej agentúre tak vzniklo viacero kreatív, ktoré sú ovplyvnené mediálnym plánom alebo informáciami od mediálky už pri tvorbe, nie až spätne. To prináša oveľa lepší výsledok pre klienta a hlavne pre celý proces tvorby kampane, ktorý je jednoduchší a v synergii. Plus k tomu v exekúcii dokážeme pridať priestor v tituloch News and Media Holding, kde sa snažíme hľadať okrem klasických formátov aj prierezové partnerstvá.
Máte priestor prinášať aj zmeny v plánoch, keď v nich vidíte zmysel?
Áno. Už sa nám podarilo niekoľko mediálnych plánov posunúť na základe kreatívy, ktorú sme navrhovali. Musím ale povedať, že MDS bola už aj v minulosti pri spolupráci s rôznymi partnerskými agentúrami nastavená na hľadanie kreatívnych riešení. Teraz je to vďaka založeniu Call Crispy oveľa jednoduchšie. Je to obohacujúce pre obidve strany a zmysluplné pre klientov.

Fungujete len od začiatku tohto roka. Aké boli tieto prvé mesiace?
Počas prvých troch mesiacov – od februára do apríla – sme mali plán sedieť v kancelárii a robiť na vlastnej značke, web stránke, pripravovať si prezentáciu agentúry a oslovovať klientov. A stalo sa, že 1. februára, hneď po príchode do agentúry, mi pristál na stole veľký tender. Takže všetky plány išli bokom a rovno sme sa pustili do tendra. A okrem toho – vďaka MDSke, ktorá postupne oslovovala svojich klientov, že okrem mediálnych služieb im už môže poskytovať aj kreatívne služby – nás oslovilo viacero značiek a rovno nám začali posielať zadania. Takže sme zrazu mali viac práce ako času a v tomto tempe ideme až doteraz. Darí sa nám rásť nad plán, ktorý sme si dali na začiatku roka.
Aký ste mali plán?
Plán bol, aby sme nastavili procesy, systémy a aby firma riadne existovala. Chceli sme mať v roku 2024 za sebou prvé kampane s tým, že v roku 2025 na to naplno dupneme. A nám sa to podarilo už v tomto roku. Klienti s nami chcú robiť, neodchádzajú po jednej kampani, kde si nás vyskúšajú, ale zostávajú s nami aj ďalej. Preto už teraz zdvojnásobujeme tím a sme pripravení na priame zadania aj tendre, na akékoľvek typy jobov, ktoré nemusia byť len typické kampane. Sme pripravení prijímať ďalšie joby a klientov. Máme prirodzenú ambíciu vyrásť medzi TOP agentúry na trhu.
Aký bol váš prvý veľký projekt?
Vyhrali sme tender na komunikáciu pre investičný fond, ktorý bude spúšťať Penta. Firma sa po tridsiatich rokoch mení a bude púšťať medzi seba ďalších investorov, ktorí sa môžu podieľať na raste. Pre Pentu je to ťažiskový projekt. Hneď na začiatku nám dala šancu aj značka Nehnuteľnosti.sk, pre ktorú už teraz robíme na treťom zadaní. Teší ma aj Powerlogy, slovenská značka potravín, pre ktorú sme robili interný komunikačný manuál. Okrem toho máme za sebou joby aj pre Zľavomat, Penta Hospitals, Penta Real Estate, Trend či Magazín Medicína a aktuálne rozpracované kampane aj pre ďalšie značky mimo našej skupiny.
Na ktorý projekt ste špeciálne hrdý?
Veľmi zaujímavý projekt sme robili pre značku Dr. Max, ktorej sme navrhli komunikáciu na festivale Grape. Idea spočívala v tom, že vytvoríme zónu starostlivosti, kde bude Dr. Max rozdávať produkty, ktoré ľudia na festivale potrebujú – opaľovací krém, krém po opaľovaní, magnézium proti únave, vyprošťovák, vitamíny, doplnky výživy a podobne. Okrem stanu sme mali aj hliadku, ktorá chodila po celom festivale a rozdávala tieto produkty. Priniesli sme tak službu, ktorá doteraz na festivale nebola. Celé sme to podporili inštaláciou, ktorú nám pripravil architekt Alan Prekop so svojím tímom – obrovské šesť metrové červené srdce, ktoré v noci svietilo.
NMH štartuje prvý ročník mediálnej akadémie Future Media Academy pre študentov vysokých škôl žurnalistiky a masmediálnej komunikácie, ku ktorej ste robili vizuálnu identitu a kampaň.
Kampaň odštartovala na prelome augusta a septembra. Keďže je to pilotný ročník, jej primárnym cieľom bolo dostať na akadémiu študentov marketingovej komunikácie na Univerzite Cyrila a Metoda v Trnave, ale aj z iných vysokých škôl. Študentom budú prednášať kvalitní ľudia z praxe a myslím si, že sa majú na čo tešiť.

Ako vlastne prebiehajú zadania v rámci skupiny Penta? Dostávate ich priamo alebo sa stretávate v tendroch aj s inými agentúrami?
Je to rôzne – niektoré joby chodia prirodzene napriamo, ale máme aj značky, ktoré chcú ísť cestou tendrov. Pri už spomenutom investičnom fonde to bolo výberové konanie, ktoré dopadlo tak, že časť projektu, ktorý sa týkal tvorby dizajn manuálu, vyhrala iná agentúra, my sme vyhrali časť, ktorá sa týkala názvu, claimu, naratívu, kampaňovej idey a produkcie.
V prípade značiek skupiny ako je Dr. Max alebo Dôvera, tak tie majú na najbližšie dva-tri roky vytendrované agentúry a my musíme počkať, kým sa otvorí nové výberové konanie. Či ho vyhráme, záleží už na nás.
Oslovujete aj klientov mimo portfólia Penty. Aké sú ich reakcie?
Firmy nijako dramaticky neriešia našu majiteľskú štruktúru a my ju ani neschovávame. Nič, čo by bolo mimo štandardov, sa nedeje. To, že patríme pod Pentu, zatiaľ nebol problém. Firmy riešia produkt, ktorý im prinášame a či máme dostatočne zaujímavé a kreatívne nápady. A čo nás teší, tak sa to nedeje ani pri nábore ľudí. Reagujú na tím, ktorý momentálne máme. Našou kreatívnou riaditeľkou je Miška Stanová, s ktorou ľudia pracovať chcú, lebo je pre nich zaujímavá svojimi kampaňami, pod ktorými je podpísaná.

S akým veľkým tímom ste začínali?
Začínali sme s päťčlenným tímom, aktuálne sme siedmi.
Budete ďalej rozširovať tím?
Práve obsadzujeme ďalšie pozície, ktoré potrebujeme obsadiť ešte v tomto roku, ktorý zrejme uzatvoríme v 10-člennom tíme. Predpokladám, že budeme ďalej rásť hneď v prvom kvartáli budúceho roka. Týmto tempom sme o rok na trojnásobnej veľkosti voči dnešnému stavu.
Akých ďalších ľudí hľadáte?
Obsadzujeme všetky pozície v agentúre. Budeme hľadať accountov a projektových manažérov, ktorí budú mať na starosti komunikáciu smerom von aj dovnútra agentúry. Ďalej kreatívcov – máme už otvorenú pozíciu ďalšieho dizajnéra, a predpokladám, že po Novom roku, možno aj skôr, budeme otvárať pozíciu copywritera. V podstate na všetkých oddeleniach budeme potrebovať nových ľudí.
Hľadáte skôr skúsených ľudí?
Seniorné pozície sú obsadené, výhľadovo sa začínam obzerať ešte po niekom na pozíciu Account director. Skúsenosť je dôležitá na seniorných pozíciách – čím viac problémov človek zažil, čím viac chýb urobil, tým viac sa nich vie poučiť a nabudúce nájsť lepšie riešenie. Výhodou je, že seniorní ľudia nenosia provoplánové platonické riešenia, ktoré na papieri vyzerajú dobre, ale v praxi nefungujú. Zároveň sú dôležití aj juniori, ktorí len prichádzajú do reklamného biznisu. Tí ešte majú ružové okuliare. Nestihli byť popálení životom, nemajú také tie cynické klapky a prinášajú nápady, ktoré by pri seniorných ľuďoch prešli autocenzúrou. Od ich nápadov sa často dokáže tím odpichnúť ďalej až do funkčného riešenia.
Máte ambíciu expandovať aj do zahraničia?
Určite áno. Je to prirodzené, expandovať do krajín, kde pôsobí samotná skupina Penta, naši klienti a naše značky. A to nielen v Česku, ale aj v ďalších krajinách – Poľsku a Rumunsku. Pre nový Fond kvalifikovaných investorov, ktorý bude pôsobiť na Slovensku aj v Česku, už teraz pripravujeme kampaň a komunikáciu pre obidve krajiny.
Aká je vaša vízia agentúry Call Crispy? Čo by malo byť jej DNA?
Úplne jednoznačná vec je, že chceme a verím, že sme známi tým, že prinášame kvalitné a zaujímavé kreatívne nápady a vieme ich prinášať konzistentne, a zároveň ich zastrešiť kompletným servisom. To je kľúč. Druhá vec je to, na čo som narážal na začiatku, keď sme s Peťom Valentovičom a Martinom Dankom formovali agentúru. Že pôvodný zámer bola skôr PR agentúra, no ja som to uchopil viac smerom ku kreatívnej agentúre. Naše zameranie však chceme rozširovať o PR, produkciu, konzultácie... Do všetkých komunikačných smerov. Chceme klientom v spolupráci s MDS dodávať všetko, čo potrebujú. Tak, aby to bolo pre nich efektívne a nepotrebovali ďalších dodávateľov a ďalšie agentúry, aby nemali roztrieštený budget.
Kde hľadáte inšpiráciu?
V zásade má kreatívec zbierať inšpiráciu vždy a všade. A má za úlohu mať pestrý život. A či ten život je pestrý vnútorne – sedením doma a čítaním kníh či pozeraním seriálov, alebo je pestrý skôr vonkajšími podnetmi – cestovaním, skúšaním nových jedál či inými rôznymi zážitkami, je individuálna vec. Vďaka pestrému životu dokážu ľudia v kreatíve nachádzať vo veciach zaujímavé spojenia, ktoré sú nečakané. A potom dokážu prekvapiť a zaujať v kampani ľudí tak, že sa s ňou vedia zžiť. Vedia, čo im chce značka povedať a zapamätajú si to, lebo sa ich to dotýka.
Inšpirácia prichádza zo žitia pestrého života. Je to jednoduché, nie je to nič špecifické, žiadne tajomstvo tam nie je. Preto sa pestrosť snažíme podporovať aj my, aby naši ľudia dokázali cestovať, zažívať nové veci a spoznávať svet. Musí ich takáto práca ale baviť a musia mať na ňu bunky, čo podporujeme či už vzdelávaním alebo priestorom na rast.

Poznámka: Portál Mediálne patrí do portfólia mediálneho domu News and Media Holding.