V reálnych cenách ale mediálny trh podľa odhadov slovenskej pobočky agentúry ZenithOptimedia klesal o viac ako 5 percent.
Najprogresívnejším mediatypom bola aj v roku 2013 televízia, keď cenníková hodnota využitej reklamy vzrástla oproti predchádzajúcemu roku o 12 percent. Televízie pritom odvysielali až o 16 percent reklamného priestoru viac.
Vzhľadom na 68-percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja.
Prehľad výdavkov do reklamy (mil. eur) | ||||
Mediatyp | 2013 | 2012 | Zmena (%) | podiel na mediamixe 2013 (%) |
televízia | 709,79 | 632,53 | 12,2 | 68,3 |
175,18 | 168,70 | 3,8 | 16,9 | |
z toho časopisy | 91,70 | 92,51 | -0,9 | 8,8 |
z toho noviny | 83,48 | 76,19 | 9,6 | 8,0 |
rádio | 77,56 | 81,17 | -4,4 | 7,5 |
outdoor | 72,60 | 75,01 | -3,2 | 7,0 |
kiná | 3,42 | 4,24 | -19,2 | 0,3 |
Výdavky celkom | 1 038,55 | 961,65 | 8,0 | 100,0 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Prekvapujúco o 9,6 percenta vzrástli monitorované reklamné výdavky v novinách. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol viac ako dvojnásobný v porovnaní s nárastom počtu predaných inzertných strán (4,2 percenta).
Všetky ostatné mediatypy klesali. Najslabšie sa pokles reklamných výdavkov prejavil v časopisoch, napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán.
Pri približne rovnakom objeme reklamného času ako rok predtým, výdavky do reklamy v rádiách poklesli o viac ako 4 percentá.
Tradične najviac inzerovali vlani banky, ktoré investovali do reklamy o takmer štvrtinu viac ako v roku 2012. Nasledovali ich telekomunikačné služby a na tretej pozícii to bola kategória lieky, ktorá si vymenila pozíciu s autami.
Desať najväčších zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 percent) z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2013. Najväčším zadávateľom bol Slovak Telekom. Poradie prvých 3 z top 10 zadávateľov reklamy sa medziročne nezmenilo.
Top 10 zadávateľov 2013 | |||
Poradie | Zadávateľ | 2013 | Zmena 2013/12 |
1. | Slovak Telekom | 51,81 | 22% |
2. | Orange | 41,81 | 10% |
3. | Henkel | 26,58 | 29% |
4. | Telefónica | 21,73 | 21% |
5. | Unilever | 20,62 | 2% |
6. | Lidl | 20,58 | 26% |
7. | Slovenská sporiteľňa | 18,96 | 24% |
8. | Nestlé | 17,25 | 28% |
9. | Tesco Stores | 14,37 | 24% |
10. | Poštová banka | 13,87 | 6% |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori. Lídrom je Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 percent celkových výdavkov do reklamy v roku 2013.