Slovenské celoplošné televízie priniesli minulý rok 5 532 hodín reklamy, čo je o 16 percent viac času ako rok predtým. Celkovo odvysielali viac ako 883-tisíc reklamných spotov.
Zadávatelia tak podľa monitoringu agentúry TNS Slovakia preinvestovali v televíziách viac ako 709 miliónov eur. Hodnota odvysielanej televíznej reklamy podľa cenníkových cien tak stúpla v uplynulom roku o 12 percent.
Tento údaj vychádza z oficiálnych cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy. Objem reklamného priestoru v televíziách rástol viac ako celkové výdavky. To môže znamenať, že zadávateľom poskytli televízie výhodnejšie podmienky ako v roku 2012 pri takmer rovnakých cenách.
Stúpajúci objem reklamy súvisí aj s rozširovaním ponuky televíznych kanálov. V priebehu vlaňajška spustili vysielanie nové stanice Fooor a Wau, ktoré samotné odvysielali 462 hodín reklamy. Aj bez reklamy na novovzniknutých staniciach odvysielali existujúce stanice v porovnaní s predošlým rokom o 300 hodín reklamy viac.
Aj keď podiel reklamy v televíziách každým rokom rastie, ich tržby klesajú. Ešte za rok 2012 dosiahla TV Markíza inzertné tržby vo výške 69,9 milióna eur, kým skupina Joj 23,8 milióna eur. Tržby spravodajskej Ta3 boli 7,1 milióna eur. Minuloročné výsledky ešte nie sú známe.
Najviac reklamy odvysielala vlani tradične TV Joj (26,7 % z celkovej stopáže všetkých reklám), Plus (20,3 %), Markíza (17,4 %) a Doma (15,4 %).
Joj bola vlani viackrát vypredaná, televízia bola opakovane pokutovaná Radou pre vysielanie a retransmisiu za prekračovanie reklamných limitov.
TV reklamné výdavky podľa TNS Zdroj: TNS Slovakia
Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, najväčším zadávateľom televíznej reklamy bol rovnako ako v predošlých rokoch Slovak Telekom. Poradie piatich najväčších zadávateľov je rovnaké ako v predchádzajúcom roku.
Prví traja zadávatelia sú nielen najväčšími zadávateľmi reklamy v televízii, ale v nezmenenom poradí aj najväčšími zadávateľmi celkovo vo všetkých médiách. Okrem Poštovej banky všetci zadávatelia z Top 10 navýšili podiel televíznej reklamy. Najviac Tesco o 39,3 percent.
TOP 10 zadávateľov v televízii | ||||
Zadávateľ | Monitorované výdavky (mil. eur) | Zmena (%) | ||
2013 | 2012 | 2013/12 | ||
1. | Slovak Telekom | 43,3 | 34,9 | 24,0 |
2. | Orange | 33,6 | 28,8 | 16,8 |
3. | Henkel | 25,7 | 20,1 | 27,6 |
4. | Unilever | 19,2 | 19,1 | 0,3 |
5. | Telefónica | 17,9 | 14,4 | 24,0 |
6. | Nestlé | 16,7 | 12,9 | 29,5 |
7. | Slovenská sporiteľňa | 16,4 | 12,8 | 27,8 |
8. | Lidl | 14,7 | 14,1 | 4,2 |
9. | Tesco | 13,6 | 9,8 | 39,3 |
10. | Poštová banka | 11,9 | 12,1 | -1,2 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV Joj v nedeľu 13. októbra počas show Česko Slovensko má talent o 21:53 hod. a bol to 45-sekundový spot na Nissan Note.
Najviac divákov si pozrelo 20-sekundový spot Orangeu odvysielaný na Jednotke 12. mája 2013 o 20:21 hod. počas druhej tretiny zápasu Slovensko – Rusko na MS v ľadovom hokeji.
Priemerná dĺžka spotov bola 23 sekúnd, o sekundu viac ako v roku 2012. Najčastejšie vysielané boli tradične 30-sekundové spoty. Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v stredu 27. novembra 2013, spolu 3 663 spotov. V tento deň v prime time vysielala verejnoprávna Jednotka zápas Ligy majstrov Bayer Leverkusen – Manchester United, Markíza ponúkla Modré z neba a Jojka Panelák.
Do televíznej reklamy investovali najviac peňazí banky vrátane stavebných sporiteľní. Nasledovali služby mobilných operátorov, farmaceutické firmy, automobilky a maloobchodné reťazce.