Pat a Mat sú nevhodní pre TV spot Tiposu

Na júnovom zasadnutí Arbitrážna komisia Rady pre reklamu posudzovala celkovo 15 sťažností fyzických osôb, ktoré rôznym reklamám vytýkali, že pri nich zadávatelia porušili základné etické pravidlá pre komerčnú komunikáciu. Komisia po posúdení vyhodnotila tretinu reklám za neetickú.

Do pätice problémových reklám sa zaradil animovaný spot s postavičkami Pat a Mat od národnej lotériovej spoločnosti Tipos. Sťažovateľ reklame vytýkal, že je nevhodné použiť rozprávkový motív v spote, pretože hazard je povolený až od 18 rokov. Komisia nesúhlasila s tvrdením zadávateľa, že seriál A je to!, ktorého sú postavy Pat a Mat hlavnými hrdinami, nie je primárne určený malým deťom. Podľa komisie seriál cieli hlavne na detských divákov, ktorých môže spot lákať na lotérie predstavujúce rizikový produkt.

Ani spot k oslavám 125. výročia objavenia nápoja Coca-Cola nebol podľa komisie z etického hľadiska v poriadku. Sťažnosť, že reklamný spot útočí na zvyklosti malých detí a prezentuje produkt ako vhodný pre deti, je oprávnená.

„Reklamné posolstvo v oblasti výživy a zdravia môže u menej skúsených spotrebiteľov vyvolať nezdravé stravovacie návyky, a preto je potrebné, aby zadávateľ reklamy kládol zvýšený dôraz na rozsah propagovanej potraviny pre výživu a zdravie. V reklame zaznie okrem iného aj výrok v znení: „Coca-Cola je to pravé ku každému jedlu“, ktorý v kontexte celkového deja reklamy vyznieva ako nabádanie k dennej konzumácii a spotrebe tohto nápoja všetkými vekovými skupinami, vrátane malých detí,“ uvádza komisia v tlačovej správe zo zasadnutia.

Voči vonkajšej reklame „Zákaz odbočenia“ zadávateľa HM Cars mala výhrady jej konkurenčná spoločnosť, ktorej sa nepáčilo, že na bilborde je umiestnená dopravná značka zákaz odbočenia ku kokurencii, hneď vedľa loga automobilovej značky Fiat. Reklama je podľa nej zavádzajúca, pretože značkou vodičom prikazuje, aby neodbočovali ku konkurencii. Komisia sa stotožnila s názorom sťažovateľa, že podobnosť s originálom značky môže potenciálne spôsobiť ujmu konkurenčnej spoločnosti, na ktorú je zákaz odbočenia nasmerovaný, a reklamu vyhodnotila ako problémovú.

Pat a Mat sú nevhodní pre TV spot Tiposu

Zdroj: Rada pre reklamu

Naopak sťažnosti štyroch fyzických osôb na bilbord propagujúci salón krásy Victoria Regia sú podľa Komisie v poriadku a nestotožnila sa s tvrdením sťažovateľa, že zobrazuje ženské telo nevhodným spôsobom.

„Vyobrazenie bolo v súlade s posolstvom reklamy, cieľom ktorej bolo poukázať na služby salónu krásy, konkrétne na možnosť zoštíhlenia a tvarovania postavy formou kavitácie. Modelka nie je prezentovaná lascívnym spôsobom a na vizuáli nie sú explicitne vyobrazené ani intímne časti ženského tela. Vyobrazenie nahoty vždy podlieha individuálnemu vkusu a estetickému cíteniu každého človeka, preto nemožno očakávať, že reklama bude vyhovovať každému recipientovi,“ uvádza AK RPR.

Pat a Mat sú nevhodní pre TV spot Tiposu

Zdroj: Rada pre reklamu

Ani spot FunFón zadávateľa Orange, v ktorom je podľa sťažovateľov týrané zviera alebo použitie slova „fasa“, nie je v rozpore s Kódexom a AK RPR neuznala námietky sťažovateľov.

Pozrite si všetky sťažnosti, ktoré posudzovala Komisia na zasadnutí