Na Slovensko sa po rokoch vrátilo oceňovanie značiek Superbrands. V uplynulých dňoch sa v printových médiách aj na vonkajších nosičoch objavili inzeráty, na ktorých sú logá viacerých firiem.

Označenie Superbrand 2013 si podľa reklamných nosičov vyslúžili operátor Orange, Coop Jednota, výrobca sedačiek Phase, McCain, Ta3, Zoznam.sk, Mary Kay a baumit. Pod logami firiem je uvedené: Slovensko si vybralo tých najlepších.

Vybrané značky nie sú jedinými ocenenými v rámci Superbrands 2013. Podľa webu súťaže označenie získali aj Tatra banka, Ticketportal, Červerný nos, Sloboda zvierat, Walmark, Top Reality, Hornbach, Podravka, ČSOB, Rádio Expres, Nay Elektrodom, Zentiva, Tauris, decodom, HC Slovan, Avis, Dobrý Anjel a Satur.

Ocenenie Superbrands už pozná prvých

Zdroj: Mediálne.sk

Značky v reklamnej komunikácii ankety nemusia byť absolútnymi víťazmi – ako je zrejmé zo zoznamu, označením sa môžu hrdiť viaceré firmy z rovnakého segmentu.

Na bilbordoch je napríklad Zoznam.sk, no ešte v januári sa získaním ocenenia pochválil aj konkurenčný Azet.sk. Na webe Superbrands či v kampani sa však už neobjavil. O získaní označenia Superbrand sa formou tlačových správ zmienili aj kníhkupectvo Panta Rhei či reštauračný reťazec Pizza Mizza, ktorí tiež nie sú uvedení na webe usporiadateľa.

Rozdielna forma prezentácie súvisí s tým, že organizátor súťaže – Superbrands Slovakia - zviditeľnenie v rámci ankety predáva. Za účasť v nej sa vopred neplatí, no firmy si môžu po vyhodnotení značiek vybrať rôzne formy prezentácie. Ako napríklad v aktuálnej kampani či v pripravovanej knihe k súťaži. Firmy si mohli zakúpiť aj marketingový prieskum od GfK zameraný na vnímanie ich značky.

Ocenenie a prezentácia boli ponúkané viacerým firmám, ktoré nakoniec vôbec nie sú propagované ako nositelia ceny Superbrand.

V ankete sa hodnotili v desiatkach kategórií stovky brandov, ktoré vzišli z predchádzajúceho spotrebiteľského prieskumu. Následne porota zložená zo zástupcov mediálnych, reklamných, výskumných a PR agentúr, ako aj médií (pozn. - autor článku bol člen poroty) udeľovali každej značke body od jeden do desať, bez detailnejšieho rozdelenia kritérií.

Organizátori ankety plánujú začiatkom septembra na galavečeri vyhlásiť výsledky v každej z kategórií. Výstupom však nebude ranking ani určenie hodnoty značky, ako napríklad pri rebríčku Interbrands a podobných. Hodnotenie poroty tiež nebude zverejnené.

Anketa Superbrands má pôvod vo Veľkej Británii, usporiadala sa už vo viacerých krajinách sveta, no na mnohých trhoch v nepravidelných odstupoch. Súťaž už bola aj na Slovensku - ceny sa udelili po prvý a dosiaľ jedinýkrát v roku 2005.