Jednoznačným víťazom tohtoročnej súťaže kreatívnych reklamných riešení – Zlatý klinec sa stala kampaň, ktorej výroba nestála takmer nič.
Oneskorené predstavenie konzervatívneho časopisu .týždeň, ktoré si zobralo na mušku deväťdesiat percent na Slovensku produkovaného obsahu v novinách, získalo zlatú cenu za najlepšiu printovú reklamu, reklamnú kampaň a nezvyčajnú techniku – hranú reklamu v divadle.
Nápaditosť nenápadnej reklamy na nenápadný časopis, ktorá upozorňuje na nebezpečenstvá čítania bulváru, ocenila už aj porota Kampane mesiaca najvyšším hodnotením (TREND 1/2006).
Úspech na „klincoch“ sa dal predvídať aj v prípade kino spotu agentúry Mayer/McCann Erickson na pivo Zlatý Bažant. Spot Beh čašníkov zožal úspech takmer všade, kde sa dalo. Reklama získala napríklad strieborné ocenenie v oveľa tvrdšej konkurencii na festivale Golden Drum v slovinskom Portoroži.
Triezva porota
Tohtoročný Zlatý klinec vojde do histórie najmä ako pokračovanie striedmejšieho výberu prác na shortlisty a ďalším pribrzdením inflácie kreatívnych ocenení.
Napriek vyššiemu počtu prihlásených prác než vlani bol užší výber nominovaných reklám štíhly. Až tak, že sami moderátori odovzdávacieho ceremoniálu Adela Banášová a Matej „Sajfa“ Cifra častovali ironickými poznámkami kategórie, v ktorých dostali priestor len jedna či dve nominácie. A málo ich nebolo. Hlavná cenu Grand Prix dokonca nebola udelená vôbec.
Ešte raz by si mali premyslieť organizátori kategóriu Free creative – študentské práce. Na jej shortliste sa objavili aj práce, ktorých humor mal byť čierny, no kvalitou nápadu patrili viac na stužkovú slávnosť ako na výročnú prehliadku najlepších slovenských reklám.
Neprehliadnite:
Pozrite si ocenené spoty:
Mayer/McCann Erickson |
Heineken Slovensko |
|
MUW Saatchi & Saatchi |
Kooperativa poisťovňa, a.s. |
|
MUW Saatchi & Saatchi |
Kooperativa poisťovňa, a.s. |
|
Istropolitana D'Arcy |
Slovak Telecom |
|
Istropolitana D'Arcy |
Slovak Telecom |
|
Mayer/McCann Erickson |
ČSOB |
|
Respect APP |
Nová scéna |
Prečítajte si osobné ocenenia autora kampane pre .týždeň Emana Erdélyiho:
Ani štek pre mobily
Zlatý klinec 2006 dal facku najväčším zadávateľom reklamy na Slovensku. Telekomunikační operátori, ktorí spúšťajú novú kampaň skôr, než sa skončila tá predchádzajúca, pohoreli. Z tuctov spotov, ktoré sa za rok vystriedajú na televíznej obrazovke, zaujali porotu len práce agentúry Istropolitana D’Arcy.
Istropolitana získala bronzovú cenu za paródiu na latinskoamerické telenovely – sériu Paloma na nedeľné volania, v kategórii televíznych reklám.
Bola to jediná reklama, ktorú organizátori súťaže v kategórii Kampaň ani len neukázali, a to dokonca na žiadosť jedného z tvorcov kampane. Obecenstvo už bolo zjavne unudené dlhou prezentáciou všetkých detailov interaktívneho rebrandingu T-Comu www.prekvapenie.com.
Keďže tučný dizajn manuál T-Comu obmedzuje kreativitu na nenápadité nanucovanie ružovej farby, Istropolitana si kreatívne riešenia pre svojho cenného klienta užila asi naposledy.
Ešte prekvapujúcejšie bolo zahliadnuť výnimočne originálny a vtipný sponzoringový spot rovnakej agentúry na internetové služby Slovak Telekomu, ktorý bežal zopárkrát pred programom televízie Markíza Aj múdry schybí.
Jeho problémom bolo, že aj na odovzdávaní klincov sa ukázalo, že tých, čo ho videli, bolo menej ako tých, u ktorých mal premiéru. Za minimálne peniaze nakrútená imitácia bleskovej štúdie vzdelanosti populácie, v ktorej respondenti poznajú odpovede aj na tie najzákernejšie otázky, si vyslúžila najsilnejší potlesk celého večera (ukážky spotov vysielaných v breakoch relácie Aj múdry schybí).
Zlatý klient
Cena Zlatý klient neputovala žiadnemu z majors. Získala ju Liga proti rakovine, ktorá už vyše desať rokov spolupracuje s agentúrou Soria & Grey.
Tá pre mimovládku vytvorila naposledy sériu billboardov upozorňujúcich na riziko fajčenia, ktorým dominoval inšpektor Colombo so sloganom „Videl niekto jeho ženu?“. Táto kampaň vyrobená za pár drobných už mnohokrát zaujala a aj v zahraničí.
Zlatý klinec sa opäť dokonale skryl
Ak by propagácia najvýznamnejšej domácej súťaže kreativity reklamy bola meradlom pre úroveň reklamnej brandže, znamenalo by to, že na Slovensku sa robí najhoršia reklama na svete.
Dvanásty ročník udeľovania Zlatého klinca sa snažil skryť pred verejnosťou ešte viac než vlani. Ani jedna agentúrna správa, amatérska a škaredá internetová prezentácia na stránke Klubu reklamných agentúr Slovenska. Miesto konania sa dalo nájsť až po krátkej, no konfúznej prechádzke po areáli na demoláciu pripraveného Parku kultúry a oddychu.
Vnútri sa súťaž už vďaka atraktívnemu prostrediu začala tváriť, že skutočne o niečo aj ide. A že účastník za vyše tisíckorunovú vstupenku aj niečo dostane.
Moderátori večera, tradične sympaticky nepripravení Adela Banášová a Martin „Sajfa“ Cifra však počas celého programu pripomínali, že highlightom večera bude zrejme bufet. Znudené a nekreatívne poďakovania víťazov oživili aspoň štyri zlaté tanečnice.
Oprava:
Mediálne.sk v článku "Zlatý klinec sa opäť dokonale skryl" uviedlo, že organizátori súťaže neodoslali ani jedno tlačové oznámenie o Zlatom klinci. Hoci ich vo svojom servise nezverejnili, v skutočnosti dostali tlačové správy agentúry SITA a TASR. Mediálne.sk sa za túto chybu ospravedlňuje. V článku bola zároveň upravená informácia, že kampaň Paloma pre spoločnosť T-Com bola jediná, ktorú organizátori súťaže neukázali. Kampaň nebola odvysielaná v kategórii Kampaň. Mediálne.sk zároveň zverejňuje stanovisko výkonnej riaditeľky Klubu reklamných agentúr Slovenska Jany Šimekovej k článku:
"Do agentúr SITA i TASR bola odoslaná tlačová správa o Zlatom klinci 2006, kampaň bežala v rádiu Expres, Stratégiách, inzercia bola uverejnená v Hospodárskych novinách, Pravde a Momente, bližšie informácie o Zlatom Klinci ste mohli nájsť na www.kras.sk a www.strategie.sk. Preto som presvedčená, že vaše konštatovania v závere článku "Zlatý klinec sa opäť dokonale skryl" sú neopodstatnené a založené na neoverených informáciách."