V KFC zaviedli hneď niekoľko opatrení. „Plastové tašky sme nahradili papierovými, ktoré sú biologicky rýchlo rozložiteľné a plastové slamky nahradia slamky vyrobené z cukrovej trstiny. Je to stopercentne kompostovateľný a recyklovateľný materiál, ktorý sa veľmi rýchlo rozkladá,“ približuje Lucia Tóthová, marketingová manažérka Queensway Restaurants Slovakia, pod ktorú značka KFC patrí.

Spoločnosť pripomína, že práve slamky patria k desiatim predmetom, ktoré sa najčastejšie nachádzajú vo vode či sú pozbierané na plážach. V USA vyhodia ľudia denne 500 miliónov kusov.

Nové, kompostovateľné slamky sú podľa L. Tóthovej dvojnásobne drahšie ako ich plastová alternatíva. „Je pre nás ale dôležité znižovať objem plastového odpadu, ktorý produkujeme. Hoci sa ako spoločnosť nevieme kvôli prísnym hygienických štandardom zatiaľ zbaviť plastov úplne, toto je dobrý začiatok,“ dodáva.

Snahu znížiť tvorbu plastového odpadu prezentujú v súčasnosti aj viaceré ďalšie značky. Nedávno zámer prezentoval napríklad potravinový reťazec Lidl, ktorý ohlásil snahu obmedziť používanie plastov o pätinu.

Začiatkom decembra spoločnosti informovala, že z predaja úplne vyradí najtenšie plastové vrecká. Pri pokladni ponúka hrubšie plastové tašky a papierové vrecká. Tie mikroténové zatiaľ ponechal Lidl pri pečive a zelenine.

Nemecký reťazec chce do konca budúceho roka skončiť aj s predajom plastových výrobkov na jedno použitie, akými sú poháre či príbory, ale aj vatové tampóny na plastových paličkách. Vďaka tomu má odbremeniť životné prostredie o tento odpad v objeme 35 ton za rok.

K boju proti nadmernej produkcii plastového odpadu a znečisťovaniu planéty sa hlásia mnohé svetové značky. Nechýba medzi nimi Henkel, Kellog, Coca-Cola, PepsiCo či Nestlé.

Práve tri posledné menované spoločnosti sú podľa hnutia Break Free From Plastic najväčšími znečiťovateľmi životného prostredia, píše agentúra Reuters. V najbližších rokoch sú však odhodlané tento stav zmeniť.

Spomínané firmy sú totiž medzi 250 spoločnosťami, ktoré svojím podpisom prisľúbili dodržiavať záväzok zvaný New Plastics Economy Global Commitmen. Okrem nich sa zaviazali plniť ho aj vlády viacerých krajín či neziskové organizácie.

Táto dohoda si dáva za cieľ zabezpečiť napríklad aj to, aby bolo do roku 2025 možné znovu použiť, recyklovať alebo kompostovať sto percent plastových obalov.