Wokeizmus a signalizácia ušľachtilosti

Woke je termín, ktorý sa používa na označenie aktivít a postojov, ktoré sa pôvodne stali relevantnými v súvislosti s aktivizmom Black Lives Matter a v súčasnosti označujú ideológiu odmietajúcu rasové, genderové, sociálne a iné predsudky, sexizmus, nerovnosť apod.

V súčasnom svete sa mnohé značky podieľajú na šírení woke naratívov, čím dávajú najavo svoju angažovanosť v budovaní inkluzívneho a bezpredsudkového sveta. Značky tým často, rovnako ako ľudia, dávajú najavo svoje dobré vlastnosti a ušľachtilosť.

Verejné demonštrovanie „dobrých“, kvalitných a mainstreamovo „správnych“ vlastností sa niekedy nazýva aj „virtue signalling“.

Lego vo svojom vianočnom spote „Rebuild the world! Anything is possible with LEGO“ rozvíja svoj dlhodobý koncept „Rebuild the world“. Oslavuje bezhraničnú detskú predstavivosť a imagináciu.

Film je o premenách detskej fantázie na realitu. Nová verzia piesne „Build me up Buttercup“ od The Foundations veršom „Build it up, mix it up, change it up“ dokresľuje naratív spotu.

V spote od Lego Agency sa na 3 sekundy v druhom pláne (v pozadí akcie) objaví billboard s reklamou na film s názvom „Romeo & Julio.“

Záber z reklamy firmy LEGO
Zdroj: Youtube LEGO

Tento fiktívny film, ktorý je podľa názvu tematickou variáciou klasického Shakespearovho príbehu tragickej lásky medzi Rómeom a Júliou, nemá nijaký vzťah s príbehom vianočného spotu. Je to teda zrejme „virtue signalling“, znak prihlásenia sa značky Lego k woke aktivitám, ktorých dôležitou súčasťou je LGBTI+ agenda.

Otázku, či sú tieto signály potrebné v reklame oslavujúcej detskú fantáziu, nech si zodpovie každý/každá sám/sama.