Základným problémom tejto sociálnej siete je, že jej hlavný produkt - algoritmus pre zobrazovanie príspevkov - je jednoducho shit. Najnovšou funkciou Explorer to priviedol do absolútnej dokonalosti.

Facebook ľuďom zobrazoval to, čo reálne chcú, iba do jedného momentu - než zaviedol algoritmus pre filtrovanie obsahu.

Dovtedy (a bolo to teda veľmi dávno) sa príspevky zobrazovali chronologicky a ľudia mali plnú kontrolu nad tým, čo chceli vidieť. Chceli ste sledovať TREND, skupinu Milujem romantické východy slnka alebo stránku Adidasu? Mali ste ju vo feede.

Médiá a firmy si začali budovať skupiny súťažami a vyčlenením pracovného času na napĺňanie stránok. Komunita na Facebooku rástla, contentu začalo byť neúrekom.

Nastali dve veci: Obsahu bolo na Facebooku čoraz viac a sociálna sieť s tým chcela niečo spraviť. Vznikol permanentne sa „vylepšujúci“ algoritmus na filtrovanie príspevkov.

Vďaka nemu sa vám v newsfeede zobrazí na prvých priečkach to, čo je lajkované a komentované - pretože to je na Facebooku tá hlavná spravodajská hodnota.

Vďaka nemu sa vo feede v utorok zobrazia breaking news z pondelka.

Vďaka nemu sa vám zobrazí 1 500 článkov o Game of Thrones, pretože ste si otvorili jeden pár hodín predtým.

A vďaka nemu vám doma na tablete vyskakujú samé videá - pretože keď ste na wifine, nič iné ako videá vás určite nezaujíma.

To je hlavný rozdiel Googlu oproti Facebooku. Kým cieľom vyhľadávača vždy bolo vám čo najrýchlejšie nájsť to, čo hľadáte, Facebook vám chce ponúknuť to, čo nepotrebujete. Čím pudovejšie reagujú ľudia, tým viac času strávia na jeho platforme.

Facebookový algoritmus mal obzvlášť zvláštny dopad na spravodajstvo. Na jednej strane médiám priniesol nových čitateľov a weby ako BuzzFeed či Fičí by bez neho ani neexistovali. Na druhej strane zdeformoval spravodajstvo. Dnes v žurnalistike už nestačí len hľadať zaujímavé témy a kreatívne titulkovať. Treba sa aj zamýšľať nad tým, čo sa bude virálne šíriť a čo budú ludia lajkovať či hejtovať.

Na news weboch sú faktory ako čas zverejnenia, pozícia, chronológia jedny z kľúčových spôsobov, ako určovať dôležitosť informácií. Vďaka facebookovému algoritmu spravodajské médiá aj ich čitatelia nad tým úplne stratili kontrolu. A riešenie, ktoré ponúkol Facebook, je jednoducho amatérske a nedokonalé.

Vždy to vedeli aj v samotnom Facebooku a zaviedli už niekoľko nápravných mechanizmov. Príspevky sa nedajú len lajkovať, ale môžete zvoliť aj niektorý z infantilných smajlíkov.

Pri obľúbených stránkach si môžete zvoliť napríklad zašitú funkciu See first, vďaka čomu je vyššia pravdepodobnosť (nie garancia), že sa ich obsah aj naozaj objaví v news feede.

Newsfeed sa dá z defaultného módu Top Stories prepnúť aj na chronologický zoznam. No Facebook je taký presvedčený o dokonalosti svojho riešenia, že zobrazenie postov podľa času sa nedá zvoliť trvalo.

Práve nedotiahnutosť týchto riešení musí u médií vzbudzovať najväčšie obavy, že aj Explorer dopadne ako totálne fiasko. No tentokrát to pocítia viac ako kedykoľvek predtým.

Druhá vec, ktorá časom výrazne ovplyvnila spôsob zobrazovania na Facebooku, bolo obmedzenie organického zásahu. Facebook ho najprv okresal pre komerčné stránky, ktoré sú už roky zvyknuté, že bez kampane sa používateľom nezobrazí nič. A do istej miery je pochopiteľné, že Facebook chcel niečo vyryžovať aj na médiách postupným obmedzovaním organického zásahu pre slabo fungujúci content.

Lenže dosiaľ išlo o relatívne férový vzťah. Facebook daroval médiám zásah navyše, médiá mu zas začali pravidelne dodávať taký obsah, kvôli ktorému ľudia primárne chodia na sociálnu sieť. A kto chcel ešte viac, priplatil si relatívne lacno za šírenie virálnych článkov..

Facebook sa však svojimi úpravami algoritmu vždy vracal k jednému a tomu istému - zvýhodňovaniu obsahu od používateľov. Mark Zuckerberg totiž nikdy neakceptoval, že pre každého môže sociálna sieť plniť inú funkciu - pre niekoho môže ísť o spôsob, ako ostať v kontakte s rodinou, pre iného zdroj kreatívnej inšpirácie, pre ďalšiu zbierka vtipov a pre obrovskú masu to je jedno veľké spravodajské médium.

Prečo je obsah používateľov pre Facebook taký dôležitý? Ak sme naivní, tak preto, lebo to bola prapodstata Facebooku - ľudia. A ak sme realisti, tak preto, lebo používatelia sú jediná skupina, z ktorej sa nedajú vytiahnuť veľké peniaze na boostovanie príspevkov.

Vydavatelia síce už roky pociťovali pokles organického reachu, no ak sa naplnia hororové predstavy po pár hodináchod uvedenia Explorera a ľudia túto funkciu zavrhnú ako mnohé iné nezmysly od Facebooku, médiá sa dostanú pod výrazný tlak navýšiť rozpočty pre sponzorovanie príspevkov - ak si budú chcieť zachovať státisíce mesačných klikov zo svojich profilov.

Tvrdenie Facebooku, že nový Explorer má slúžiť na objavovanie ďalšieho obsahu, je však obyčajná lož. Hlavným problémom sociálnej siete je už teraz absolútny pretlak contentu, čo sa Facebook snažil riešiť práve všelijakými filtrovacími čachrami.

V novom Exploreri začal ponúkať najmä ďalšie podstránky existujúcich médií. Mne napríklad BBC Three, pretože sledujem BBC alebo BuzzFeed Rewind a Style, pretože sledujem BuzzFeed. A Tinkine Recepty, pretože mám lajknutú stránku Lidlu. Nie ďakujem, Tinkine recepty si naozaj neprosím.

Ak mal byť Explorer riešením pre väčšiu mediálnu pluralitu, výsledkom je ešte väčší pretlak mediálneho balastu a virálnych nezmyslov, v ktorých sa ešte viac stratí kvalitné spravodajstvo, ktoré vďaka Facebooku a jeho algoritmu muselo začať na rovnakom mieste zápasiť s konšpiračnou propagandou. Dosiaľ sme to mohli robiť aspoň viac menej zadarmo. Po novom za to ešte aj budeme musieť platiť.