Seznam.cz uzavrel partnerstvo s projektom Konšpirátori.sk. Reklamný systém Seznamu Sklik.cz po novom umožňuje inzerentom obmedziť zobrazovanie ich reklám na weboch, ktoré sú vedené v zozname iniciatívy ako potenciálne nebezpečné pre reputáciu značiek.

„Prostredníctvom reklamného systému Sklik.cz oslovia naši klienti až 95 percent českej internetovej populácie. Niektorí z nich chceli mať možnosť ovplyvniť, kde sa ich inzercia zobrazí, a jednoducho vylúčiť dezinformačné weby zo svojich kampaní. Vzhľadom na to, že spoločnosť Seznam.cz sa v tomto ohľade necíti byť sudcom, hľadali sme partnera, ktorý by mal transparentný zoznam takýchto médií a verejne dostupné kritériá, podľa ktorých obsah posudzuje. Na českom trhu sme takého partnera nenašli, preto sme oslovili iniciatívu Konšpirátori.sk,“ hovorí David Velechovský, obchodný manažér Skliku.

Dosah na šesť miliárd reklám

Mesačne sa prostredníctvom Skliku zobrazí asi šesť miliárd reklám na viac ako 5-tisíc zazmluvnených stránkach v Českej republike.

„Vnímame to ako uznanie našej práce, nakoľko sa najväčší český portál rozhodol dôverovať práve nášmu projektu, komisii a našim dátam, napriek tomu, že sme slovenský projekt. Ďakujem týmto aj všetkým členom nášho tímu, ktorí za dobu pôsobenia preverili vyše 600 nahlásení webov a vybavili takmer 1 200 kontaktných emailov. Obrovská vďaka patrí aj štrnástim členom komisie, ktorí robia túto ťažkú prácu z presvedčenia a bez nároku na akúkoľvek odmenu,“ hovorí Ján Urbančík, autor projektu Konšpirátori.sk a riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess.

Od spustenia projektu v roku 2016 skontrolovala komisia projektu Konšpirátori.sk stovky webových stránok, na ktorých sa zamerala na klamlivé a dezinformačné správy, šírenie propagandy, nenávistného a extrémistického obsahu. Každý web komisia posudzuje na základe piatich kritérií. Členmi komisie sú novinári, politológovia, vedci alebo pedagógovia.

V súčasnosti na „čiernej listine“ figuruje 107 stránok zo Slovenska a Česka. Zoznam využívajú online inzerenti, aby ochránili značky pred spájaním s klamlivými alebo propagandistickými informáciami.

Konšpirátori.sk pripomínajú, že reklamné systémy ako Google Display Network webom vyplácajú až 70 percent z ceny kampane, čím sa zadávatelia reklamy stávajú ich priamym finančným podporovateľom.

Pomocou automatického skriptu bolo doteraz ošetrených 42-tisíc kampaní zhruba 3 200 zadávateľov. Web Konšpirátori.sk registruje popri tom 3-tisíc manuálnych stiahnutí zoznamu. Ten mohol byť nasadený v ďalších kampaniach, ich počet sa ale nedá zmerať. Web Konšpirátori.sk eviduje od spustenia v máji 2016 400-tisíc návštev, z toho 15 percent z Česka.

Doplnenie „šedej zóny“

Na webe Konšpirátori.sk po novom pribudol aj prehľad webov s možným zvýšeným rizikom pre značky. „Ide o stránky, ktoré na základe hodnotenia neprekročili stanovenú hranicu pre zaradenie na zoznam. Automatický skript Konšpirátori.sk ich teda nevylúči z kampaní. No niektorí inzerenti si neželajú umiestňovať svoju online reklamu ani na stránkach, ktoré sú v takzvanej šedej zóne,“ vysvetľuje J. Urbančík.

Domény podľa neho v súčasnosti nepredstavujú významné riziko pre značky, avšak komisia bude venovať zvýšenú pozornosť obsahu, ktorý publikujú a priebežne ho prehodnocovať.