Po The Times pripravuje spoplatnenie na webe aj The Daily Telegraph

Ďalší veľký denník verí, že obmedzenie pôsobnosti na internete pomôže jeho printovému predaju. Od jesene plánuje zaviesť čiastočné spoplatnenie britský The Daily Telegraph. Informoval o tom server BrandRepublic.

Nový model spoplatnenia uvedie Telegraph.co.uk od septembra. V cenovej politike plánuje postupovať tak, aby neprišiel o veľký počet občasných návštevníkov. Peniaze si bude pýtať iba od používateľov, ktorí prekročia stanovený počet prečítaných článkov za mesiac.

O aké číslo by malo ísť, denník zatiaľ neuviedol. Podľa Guardian.co.uk by však pravdepodobne mal byť počet voľne dostupných textov vyšší než v prípade Financial Times. Tie dovoľujú bezplatne zhliadnuť päť článkov a následne ponúkajú on-line predplatné.

Namiesto prísneho modelu spoplatnenia, aký predstavili The Times, sa chce Telegraph zamerať na budovanie “klubu predplatiteľov”. Ten doteraz na webe vôbec neexistoval - printoví predplatitelia mali v on-line vydaní prístup k tomu istému obsahu, ako bežní surferi. Predaj printového Daily Telegraphu a Sunday Telegraphu podľa BrandRepublic klesá a motivovať ľudí k platbám treba novými ponukami.

Odpoveďou by mali byť rôzne obsahové a marketingové akcie pre predplatiteľov. Telegraph Media Group má v pláne vyskúšať špeciálne tematické on-line služby dostupné iba pre printových a webových predplatiteľov, no chce napríklad prísť aj so zvýhodnenými ponukami služieb a tovaru v určitých obdobiach.

Telegraph má v súčasnosti 31 miliónov webových čitateľov mesačne. Printových predplatiteľov mal v januári 326-tisíc. Definitívnu podobu plánov na spoplatnenie zatiaľ vydavateľ denníka oficiálne nepotvrdil, doteraz zverejnené plány sa môžu do uvedenia poplatkov ešte meniť.

Pokiaľ Telegraph zavedie na jeseň poplatky za webový obsah, bude ďalším veľkým denníkom, ktorý tak urobí po The Times. Times zamkli obsah na svojich weboch TheTimes.co.uk a SundayTimes.co.uk úplne - od júla 2010 sú články dostupné iba za poplatok. Už prvé predikcie zverejnené po niekoľkých týždňoch od spoplatnenia naznačovali, že krok so sebou nesie veľké riziko. Podľa nich The Times už v priebehu leta stratili pod vplyvom poplatkov dve tretiny svojej predchádzajúcej návštevnosti. Ich majiteľ News Corp. však krok hodnotí pozitívne a zdôrazňuje, že menej platiacich používateľov je pre denník lukratívnejšie publikum než veľa bezplatných surferov. Viac informácií o spoplatnení The Times.

Slovenské médiá sa takisto chystajú na spoplatnenie. Od jari tohto roku sa vybraná časť novín, časopisov a televízií zapojí chce zapojiť do systému Piano, ktorý vyvíja spoločnosť bývalého šéfredaktora Sme.sk Tomáša Bellu NextBig v spolupráci s reklamnou sieťou Etarget. Viac o Piane.