Skaza menom Instant Articles podľa Nemcov

Novinka od Facebooku Instant Articles si síce získala na svoju stranu viaceré veľké médiá, no názory na zverejňovanie článkov priamo v rozhraní sociálnej siete, teda mimo webov vydavateľov, sa rozchádzajú. Napríklad Michael Hanfeld z nemeckého denníka FAZ hovorí, že „z Facebooku sa stáva vydavateľ - s obsahom ostatných, ktorí sa ešte aj tešia, že svoje diela môžu zadarmo postúpiť ďalej“. Novinári, ktorí sa na novinku tešia, majú podľa neho iba štokholmský syndróm a tešia sa z javu, na základe ktorého život mimo Facebooku už akoby neexistoval a z médií sa stanú bezmenní dodávatelia obsah. Rainer Stadler v článku pre NZZ tiež vidí takéto riziko, no toto sa podľa neho spájalo v minulosti aj s technológiami ako RSS. Šéfredaktor Zeit-Online Jochen Wegner má pokojnejší pohľad. Médiá by podľa neho mali byť tam, ked sú aj čitatelia. A Facebook či Google v konečnom dôsledku vždy rozšírili dosah médií. Názory z Nemecka zosumarizoval web Meedia.de.

Jude Law dostane seriál

Známy herec Jude Law bude účinkovať v televízii. Kanálová skupina Sky spolu s francúzskym Canal+ a americkým HBO pripravujú podľa Quotenmeter.de osemdielny seriál The Young Pope (Mladý pápež). Seriál bude o fiktívnom kontroverznom pápežovi Piovi XIII., ktorý sa narodil ako Italo-Američan Lenny Belardo. Za projektom stojí taliansky režisér Paolo Sorrentino, ktorý získal Oscara za svoj film La grande bellezza z roku 2013.

Sedem najhorších „inovácií“, ktoré priniesol internet

Jude Law Zdroj: SITA/AP

Víťaz nemeckej Superstar pôjde pred súd

Aktuálny víťaz speváckej súťaže Nemecko hľadá Superstar má problém. Severino Seeger podľa agentúry APA čelí obvineniu zo spolupáchania podvodu a čaká ho súd vo Frankfurte. O prípade píše aj Etat.at, informáciu priniesol bulvárny denník Bild. Nie je však neoverená, potvrdil ju aj hovorca súdu. Talentovaný 28-ročný spevák sa mal podieľať na podvodoch s kreditnými kartami, keď sa s kumpánmi zameriavali najmä na starších ľudí. RTL informáciu zatiaľ nekomentovala. Víťaza 12. ročníka šou vyhlásila v televíznom vysielaní v sobotu.

Reportérov BBC zatkli v Katare

Tím britskej BBC sa pri návšteve Kataru dostal na dva dni do väzenia. Hoci štáb televízie mal súhlas na návštevu stavebných miest v krajine, ktorá v roku 2022 bude hostiť futbalový svetový šampionát, miestne zložky celý tím zatkli. So svedectvom prišla samotná BBC a o udalosti píšu viaceré médiá vrátane Guardianu. Situáciou sa bude zaoberať aj futbalová federácia FIFA. Katar vysvetľuje, že televízni pracovníci sa odklonili od návštev pôvodne avizovaných lokácií a zamierili na súkromné pozemky, čo je podľa reakcie ázijskej krajiny v rozpore so zákonmi. Nielen novinári BBC do Kataru cestujú, aby overili údajné neľudské zachádzanie s ľuďmi, ktorých si krajina najala pre vybudovanie štadiónov a zázemia pre pridelené športové podujatie. Niektorí hovoria o novodobom otroctve, ktoré sa má týkať najmä migrantov z Nepálu. Novinárov BBC po dvoch dňoch prepustili z väzenia, televíznu techniku však zatiaľ podľa dostupných informácií stále nedostali naspäť. Katar sa za tento postup neospravedlnil.

News Corpu padajú tržby

Čitateľské predplatné nie je záchrana. Minimálne nie pre mediálny koncern News Corp. Reklamné tržby spravodajských produktov, ku ktorým patria britskí Times, Sun, americký Wall Street Journal či New York Post, klesli v treťom účtovnom kvartáli o 12 percent. Tržby z predplatného padali pomalšie (o 6 percent), ale taktiež klesli, píše na blogu webu Guardian Peter Preston. Celkovo tržby klesli o 9 percent. „Nárast v digitáli nedokáže kompenzovať klesajúce tržby z printu ani náklady,“ konštatuje P. Preston.

Google zozbieral milióny fotiek, spravil z nich videá

Google opäť využil internetový archív, aby ukázal nový pohľad na vývoj sveta. Spolu s výskumníkmi z Universtity of Washington vytvoril vyše 10-tisíc časozberných videí na základe 86 miliónov voľne dostupných fotografií na službách ako Flickr alebo Picasa. Fotky boli zoradené podľa dátumu, pozbierané na základe rovnakého pohľadu na jedno miesto a po digitálnej úprave vznikli videá mapujúce zmeny lokalít počas rôznych časových úsekov, píše Mashable. Projekt bude predstavený v plnej kráse neskôr tento rok.

Sedem najhorších „inovácií“, ktoré priniesol internet

Vývoj internetu ide denne dopredu, no okrem jeho užitočnosti si používatelia museli zvyknúť aj na niektoré fenomény, s ktorými sa dá zmieriť len ťažko. Sedem najotravnejších prezentuje Adweek na základe prehľadu Studyweb.com. Na čelo rebríčka sa dostali vyskakovacie reklamy. Takzvané pop-up okná prekonali dokonca aj počítačovú kriminalitu respektíve vírusy. Irelevantné pop-up reklamy považuje 70 percent používateľov za najotravnejší typ online reklamy. Spomínaným vírusom patrí v rebríčku druhá priečka – kyberkriminalita sa ročne postará svetovej ekonomike o straty na úrovni 400 miliárd dolárov. Tretie miesto získala „captcha“, teda graficky či zvukovo šifrovaný kód na overenie totožnosti. Používateľom ďalej prekáža regionálne blokovaný obsah, cookies či spam, ktorého počiatky siahajú do roku 1978, keď Gary Thuerk poslal 393 ľuďom hromadný e-mail a ponúkal im nový počítač. Siedme miesto patrí takzvaným cybersquatterom, ktorí si registrujú domény s názvami firiem, aby im ich neskôr predali za väčšiu sumu.

ČT chce označovanie vekovej vhodnosti po novom

Česká televízia podporuje označovanie relácií vhodných pre deti a mládež podľa holandského systému organizácie NICAM. Začať fungovať by mohol od jesene. Na seminári Asociácie televíznych organizácií to podľa ČTK povedal riaditeľ programu ČT Milan Fridrich. Holandský systém okrem vekových kategórií 6, 9, 12 a 16 rokov pracuje so siedmimi piktogramami, ktoré upozorňujú napríklad na výskyt násilia, drog a alkoholu, diskriminácie alebo erotických scén vo vysielaní. Okrem Holandska, kde ho využívajú aj filmoví distribútori, sa rozšíril ďalej do Turecka, Slovinska a na Island. Česká televízia zatiaľ využíva vlastný pilotný systém označovania relácií. Na detskom programe Déčko ho spustila so štartom stanice v lete 2013. V minulom roku v testovacom režime pribudlo označovanie piktogramom 15+ na programoch ČT1, ČT2 a ČT art.

Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)