Na slovenskej internetovej scéne sa objavil pred dvomi rokmi ako nové meno. V domácej portálovej brandži dovtedy neznámy človek dostal od vedenia druhej najväčšej komerčnej televízie jednoznačné zadanie: ukázať, že na Kolibe to s internetom myslia vážne. Za nasledujúcich 20 mesiacov vytiahol svojho zamestnávateľa do webovej top 10. S problémami, ale predsa postavil plnohodnotný televízny portál, spustil prvý televízny videoserver naplnený prémiovým contentom, na slovenskom internete udomácnil video vo vysokej kvalite a výrobu programu priamo pre web. Dnes sa chystá nadviazať na odkaz jedného z najkultovejších slovenských e-zinov. A tvrdí že to, čo nie je dokonalé mu nestačí. Šéf Joj.sk a Huste.sk Ondrej Jurovčák.

 

 

 

V týchto dňoch má Joj.sk pomerne aktuálnu tému: ako to vyzerá s Inland.sk?

 

Dokončujeme ho.

 

S Inzinom by som bol opatrný. Nesnažíme sa priživiť na cudzej značke. Budujeme si vlastnú na našom piesočku.

 

Stále sa tvárite tak tajomne ohľadom jeho spustenia.

 

Inland v štádiu testovania. Až budeme mať termín spustenia, dozviete sa to.

 

Takže teraz tu už niekde sedia redaktori a píšu články do zásoby?

 

Sedí tu momentálne len Elena Akácsová, ostatní sú homeworkeri. Ale pripravujeme miesta ešte pre ďalších ľudí na Inland.

 

Projekty Eleny Akácsovej sú tak trochu prekliate - opakovane nekončia dobre. Nebojíte sa, že to zase dopadne podobne?

 

Podľa mňa nie sú prekliate, to je príliš silné slovo. Inzine mal úspech. Otázne je, kde spravili chybu, prečo to skončilo.

 

To isté sa ale zopakovalo aj v prípade T-Station pod značkou Slovak Telekomu. Ako sa dá vyvarovať stále tých istých chýb?

 

My robíme každý projekt s vedomím, že ho raz chceme predať, zobchodovať ho a našu snahu dostať naspäť. Inland podľa mňa dokáže pokryť aspoň náklady a má zaujímavú cieľovú skupinu.

 

Takže v podstate rátate s tým, že publikum Inlandu nebude široké, ale za to sa bude páčiť inzerentom.

 

Široké publikum je na internete strašne zlé. Kto si myslí, že mať len veľa unikátov je terno, jedného dňa pochopí. Ak chýba úzko špecializovaná cieľová skupina, službu bude stále ťažšie speňažiť. Nie len na Slovensku je tento trend vidno čoraz viac: agentúry aj klienti chcú cieliť. Je kríza, ak budú inzerenti míňať, tak s rozumom.

 

Koľko používateľov má potenciál osloviť magazínu typu Inland?

 

Ťažko prorokovať, či to bude úspešné alebo neúspešné. V prvom rade je dôležité, čo sa vlastne z Inlandu stane. Ak by sme robili iba kópiu niečoho, čo tu už bolo, asi by sme sa ďaleko nedostali.

 

Lifestylový magazín na internete je výrazne mimo záberu televízie. Prečo vás vôbec napadlo do niečoho takého ísť?

 

Videli sme za tým content a čitateľov. Osobne si myslím, že ak Inland utiahne svoje náklady, otvorí nám cestu k ďalším cieľovým skupinám. A tie potrebujeme, aby sme mali čo najväčší zásah.

 

 

Ondrej Jurovčák: Slovenský internet nesledujem

 

 

Nemali by ste venovať energiu v prvom rade televíznym veciam?

 

Mali a aj venujeme. Celý Inland je nastavený tak, aby ho mala na starosti Elena. Na to sme ju zamestnali. Ona to navrhla, vymyslela, spravila projekt.

 

V podstate máte ambíciu pokračovať v Inzine. To je veľký cieľ, vzhľadom na to, aký bol ten magazín kultový.

 

S Inzinom by som bol opatrný. Gratex, niekdajší prevádzkovateľ Inzinu, sa už trošku ohradil, že sa v tejto súvislosti používa jeho značka. Nechceli by sme, aby si mysleli, že sa snažíme na ich značke budovať našu vlastnú. My si na vlastnom piesočku staváme vlastný projekt Inland a nechceme sa spájať so značkou Inzine.

 

Bude Inland vaša jediná tohtoročná nová značka?

 

Ťažko povedať. Keby prišiel iný dobrý a ľahko zrealizovateľný nápad, asi by sme doňho išli. Pretože nápad je podľa mňa 90% úspechu. Samotná realizácia je vo veľa prípadoch už to ľahšie, to dokáže spraviť ktorákoľvek firma. Ale nápady sú kľúčové, presne na tom fungujú najúspešnejšie start-upy.

 

Okrem Inlandu, čím to momentálne v Joj.sk najviac žije?

 

Teraz máme ešte dve také "top" témy. Prvou je Joj.sk. A druhou je Huste.

 

Chystáte sa ich prerábať?

 

Od začiatku som nastavoval našu on-line politiku tak, aby spustením stránky vývoj nekončil. Stále rozmýšľame, ako veci vylepšiť a zdokonaliť. Vždy pracujeme na rôznych projektoch.

 

Huste.sk bol beh na dlhé trate. Spustiť ho nám trvalo skoro rok.

 

 

O akých veľkých zmenách sa bavíme?

 

O pomerne strategických. Hlavne kvôli tomu, že chceme Joj.sk trochu prerozdeliť a začať budovať samostatné značky.

 

Odtrhnúť ich od televízneho webu?

 

Chceme vytvoriť povedzme "korporáciu" Joj.sk. Niečo, pod čím by sme mohli vyvíjať ďalšie plnohodnotné weby. Napríklad spravodajstvo alebo šport by sa už mohli osamostatniť. Huste.sk nám takisto vyrástlo a chceme ho posúvať dopredu.

 

Takže je možné, že sa časom objaví samostatný spravodajský web Jojky?

 

Nevylučujem to. Spravodajstvo je jedna zo sekcií, ktorá každý mesiac pravidelne rastie. Dostáva sa do štádia, keď by sa ju patrilo povýšiť. Ale bol by som najradšej, keby som mal každú sekciu ako samostatný modul, ktorý by si žil vlastným životom. K tomu by som chcel smerovať celý projekt.

 

Šport zas máte veľmi silný na Huste.sk. Na tom chcete ďalej stavať?

 

Určite áno. Ale na Hustom sú pre nás plnohodnotné a rovnocenné všetky kanály. Investujeme postupne do všetkých troch.

 

Ale predsa - šport je vďaka hokeju vidieť asi najviac.

 

Asi to bude hlavne kvôli tomu, že v športe pribúda najviac nového kontentu – live prenosy. Šport bol v prvom rade technologický zaberák. Vymyslieť a sprevádzkovať niečo také nie je sranda. Rozhodli sme sa, že do toho pôjdeme, aj keď to v podstate bola taká prvá lastovička na slovenskom internete. V prípade hudby a zábavy je to o niečom inom, technologicky to nebola taká fuška. Ale vyrábať pre ne nové veci je náročnejšie. Ale už aj tam pracujeme na ďalších formátoch.

 

Keď bol vývoj športu taký náročný, prečo ste sa rozhodli spraviť ho hneď ako prvý projekt v rámci Huste?

 

Postavením platformy na priame prenosy sme neinvestovali len do športu. Bola to investícia do všetkých kanálov. Tú technológiu vieme rovnako využiť napríklad na prenos koncertu alebo na prenos z divadla. V prípade športu sa to akurát najviac pýtalo, tak dostal akoby prednosť. A som rád, že je to hotové, je to kvantum práce.

 

Aké veľké kvantum?

 

Je za tým strašne veľa nie len technologického vývoja, ale aj takej mravenčej “manažérskej” roboty. Napríklad pre šport sa museli riešiť štadióny, stabilné internetové pripojenia, miesto pre štáb, atď. Skoro rok nám trvalo, kým sme Huste dokázali spustiť. Bol to beh na dlhé trate.

 

A čo internetové seriály? Nebolo by zaujímavé konečne povedať, koľko divákov dokážu také formáty pritiahnuť?

 

Povedal by som to tak: Cestovka na Hustom dosahuje čísla zhruba ako televízne seriály.

 

 

 

Aké máte na ňu náklady?

 

To vám nemôžem povedať. Ale celé naše podnikanie na internete rozhodne nie je za televízne ceny.

 

 

Idete na web s pôvodnou internetovou tvorbou, na Huste preklápate aj televízne seriály. Neobávate sa, že sa váš obsah dostane aj na weby, na ktorých ho nechcete vidieť?

 

To je jeden z dôvodov, prečo som odporcom Windows Media. Kedykoľvek si viem urobiť stránku, na ktorej si načierno pustím vysielanie STV alebo Markízy, to nie je problém. Windows Media skrátka obsah neochráni. Práve preto som chcel technológiu, ktorú by sme navrhli my sami - aby nám nikto nekradol content.

 

Huste by mohlo prerásť Joj.sk. Potenciál na to má.

 

A teda problémy s kradnutím obsahu teraz máte alebo nie?

 

Ak máme, tak nie vinou technológií. Po tejto stránke sme zabezpečení. Ľudia ale často grabujú naše programy priamo z vysielania a potom ich vešajú na internet. To je problém. A ešte väčší problém vidím v stránkach, na ktorých sa objavujú nie pôvodné, ale akvizičné programy, hlavne seriály. Ale snažíme sa proti tomu bojovať. U nás je to veľmi horúca téma.

 

Robíte to asi dosť nenápadne, hovorilo sa tak nanajvýš o Mafstory na YouTube pred dvomi rokmi...

 

Keď niečo nájdeme, upozorníme v prvom rade dotyčný server. Slušne im vysvetlíme, že na to nemajú práva a čo im za to hrozí. Nejde ani tak o nás, skôr o spoločnosti, od ktorých nakupujeme. Máme určitú zodpovednosť, v rámci ktorej to musíme riešiť. Obvykle ale keď sa takýto prípad vyskytne, darí sa nám nelegálny obsah dosť rýchlo stiahnuť. Ak sa nám nepodarí dohodnúť, musia to riešiť právnici.

 

Najmenej atraktívneho obsahu má na Huste momentálne sekcia s hudbou. Nechávate ju akoby bez dotknutia.

 

Hudba je aj v návštevnosti momentálne najslabšia. Paradoxné je, že po spustení Huste.sk bola najnavštevovanejšia. Ale sledujeme odozvy, požiadavky ľudí a podľa toho nastavujeme ďalší content. Hudba čoskoro dostane tri nové formáty tak veríme, že porastie.

 

Za minulý mesiac, pol roka po spustení, malo Huste.sk návštevnosť okolo 120-tisíc reálnych užívateľov. Čakali ste viac alebo menej?

 

Keby som povedal, že som spokojný, tak by som asi klamal. Na druhej strane, nebol by som spokojný, ani keby malo Huste milión unikátov. Ak by som začal byť naozaj spokojný, už by predo mnou nestál žiadny progres. Tomu projektu verím viac, ako napríklad televíznej stránke.

 

Myslíte, že by mohol prerásť Joj.sk?

 

Teoreticky áno. Potenciál na to má. Bohužiaľ, na Slovensku nie je konkurencia, s ktorou by som ho mohol porovnávať. Huste ale určite začne byť vnímané ako nadčasový projekt a začne prinášať náležité ovocie.

 

Keď mu tak veríte, prečo taká vyhýbavosť ohľadom očakávaní v návštevnosti?

 

Spustili sme Huste ako prvý projekt svojho druhu. Vedeli sme, aké má rezervy, že v prípade športu nastupujeme oproti STV 3, že to bude okrem športových webov naša priama konkurencia. Ale nevedeli sme, ako to vypáli. Naozaj ťažko povedať, či sú akékoľvek výsledky podľa očakávaní.

 

Roman Neuschl v rozhovore pre Mediálne.sk kedysi povedal, že napríklad video vo vysokej kvalite nemá zatiaľ priestor na slovenskom trhu. Neobávali ste sa, že trh na vaše experimenty ešte nie je pripravený?

 

Nie. V prvom rade, keby sme to odkladali a tvárili sa, že sa nás to netýka, nikdy by tu takýto projekt nevznikol. Navyše - a teraz nechcem kritizovať konkurenciu - my nemáme vyšší dátový tok ako oni. Naša nižšia kvalita má približne taký istý dátový tok, ako má Markíza.

 

Video vo vysokej kvalite nie je iba imidžovka. Keby sme sa tvárili, že sa nás to netýka, nikdy by tu takýto projekt nevznikol.

 

Keď je to také ľahké, prečo to nerobia všetci?

 

Až také ľahké to nie je. Technologicky sme k videu pristúpili úplne inak než spomínaná Markíza. Aj preto sme mali zo začiatku problémy. Prešli sme naozajstným peklom, kým začal Flash reálne podporovať kodek H.264 pre HD videá, ktorý používame. Ale stálo to za to. S videom teraz dokážeme robiť veci, ako možno žiadna iná frma na Slovensku.

 

Vedeniu Joj nevadilo, že sa chcete pustiť do niečoho, čo je pomerne náročné na investície a zrejme sa to tak rýchlo nezaplatí?

 

Bolo to rozhodnutie vedenia Joj, že ideme investovať do nových médií. Okrem toho, už na seba zarábame. Rátame, že nulu by sme mohli dosiahnuť tak po dvoch, troch rokoch od začiatku. Internetové aktivity Jojky berieme ako balík a snažíme sa aby si celý balík na seba zarábal.

 

Keď príde na zmeny, nakoľko sa taktizuje? Robia sa prieskumy a podobne?

 

Prieskumy sú jedna vec, v prvom rade sa ale o zmenách veľa rozprávame. Každý deň za mnou niekto príde a povie mi, čo by sa dalo ako vylepšiť. Ja zastávam názor, že aj tá najväčšia hlúposť sa dá pretvoriť v dobrý nápad. Všetko si zapisujem a vraciam sa k tomu. Potom hľadáme kompromis, cestu, ktorá by bola pre všetkých.

 

A tie prieskumy?

 

Raz by som veľmi chcel mať user-testing tesne pred spustením každého nového projektu. Bol som pri eye tracking štúdiách, viem, ako to tomu webu môže pomôcť. Bohužiaľ na Slovensku si takýto luxus asi zatiaľ nemôže dovoliť žiadna frma. Ale aby som odpovedal priamo na otázku – párkrát sme dávali web otázky do televíznych focusov.

 

Joj.sk prichádza s novými projektmi relatívne zriedka. Zrejme je to náročný proces, ale aj tak, nemáte ambíciu prichádzať s novinkami častejšie?

 

Snažíme sa spustiť jeden nový veľký projekt každý rok. Vediem ľudí k tomu, že projekty by mali byť dokonalé. Kým také nebudú - čo sa nestane asi nikdy - budeme ich zlepšovať. Práve preto prichádzame s novými verziami stránok, vymýšľame niečo, pod čo sa chceme podpísať.

 

Ondrej Jurovčák: Slovenský internet nesledujem


Ondrej Jurovčák pôsobí v televízii Joj ako šéf pre on-line projekty. Študoval na Fakulte elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach. Počas štúdia aj po ňom pracoval ako webdizajnér. Pred nástupom do Joj pôsobil v USA v rámci spoločnosti Ibis Ltd., kde sa podieľal na vývoji portálu Crawler.com. V televízii Joj je od roku 2005. Pred dvomi rokmi rozbiehal redizajnovaný portál Joj.sk, odvtedy má na starosti projektový a strategický rozvoj televíznej značky na webe.

 

To je v porovnaní s portálmi, ktoré spúšťajú nové služby ako na bežiacom páse, dosť veľký luxus.

 

Je to televízny prístup – nie sme iba intenetový hráč. Toto nie je klasická internetová spoločnosť, kde je x zamestnancov, ktorí “len” programujú a napĺňajú web obsahom. Zažil som internetové firmy, ale v telke je úplne iná atmosféra.

 

Štart Joj.sk v septembri 2007 bol aj napriek snahe predsa trochu problematický. Portál sa dostal von v podobe, ktorá nie celkom fungovala.

 

Bolo to ťažké. Veľmi sme pracovali na tom, aby sme Joj.sk spustili bez problémov. A pritom sa stále našli ľudia, ktorým to poriadne nefungovalo. Na druhej strane to ale neznamenalo, že by to nefungovalo všetkým. Kopa ľudí si vtedy náš player, s ktorým boli problémy, nainštalovala a používala ho v pohode. Rátalo sa to v stovkách tisícov.

 

Veľkú časť ľudí ste na druhej strane podráždili.

 

Viem, aké nepríjemné je musieť vysvetľovať to, čo niektorí vnímajú ako chyby. Uvedomujem si, že čo sa týka marketingu a osobných dojmov, prvý kontakt so značkou zanecháva veľký dojem. Ale stále si myslím, že ísť do technologických inovácií aj za takúto cenu bola správna voľba.

 

Pomerne dlho spolupracujete s Monogramom. Nebolo by lepšie, ak by ste boli technicky sebestační?

 

Máme aj vlastných ľudí cez technológie priamo tu. Ale s Monogramom veľmi rátame. Snažíme sa ich schopnosti využívať čo najviac, tvoríme spolu. Oni sú podľa môjho názoru špičkou na slovenskom trhu.

 

Čo iné sa vám tu ešte páči?

 

Ako nápad sa mi veľmi páčil Foaf.sk, to už som kedysi hovoril. Kombinácia jednoduchého nápadu a prevedenia nadchla nakoniec nielen mňa. Ale inak ani nemám čas alebo chuť riešiť slovenský internet.

 

Nechodíte sa pozerať ku konkurencii? Na portály?

 

Keby ste sa ma spýtali, akej farby je Atlas.sk, tak by som asi ani nevedel. Fungujem najmä v tej televízií, takže ju riešim viac ako internet.

 

Niekam ale na slovenskom internete musíte chodiť...

 

Vážne, dostali ste ma, používam hlavne zahraničné služby. Ak na Slovensku, tak možno spravodajské portály. Kedže aj my máme spravodajstvo, potrebujem vedieť, o čom sa píše, ako rýchlo reagujeme. Inak veľmi nič. Nemám ani slovenský freemail. Pracoval som v zahraničnej frme, kde sme väčšinu služieb potrebných pre denodennú prácu s internetom vyvíjali. Keď som sa sem vracal, všetky platformy som si priniesol so sebou.

 

Keby ste sa ma spýtali, akej farby je Atlas.sk, asi by som nevedel. Nemám čas ani chuť riešiť slovenský internet.

 

Ale na Markíza.sk chodíte, nie?

 

Strašne málo. Určite nie každý deň.

 

Nie je mínus, ak neviete, čo robia?

 

Nemyslím. Ako som povedal, snažím sa raziť svoju cestu. Keď ma niekto upozorní na super službu, pozriem si ju. Snažím sa zistiť, ako a prečo to spravili. Ale cielene sledovať konkurencie, to nie.

 

 

Rozhovor bol autorizovaný so zásahmi, ale bez zmeny významu. Zásady autorizácií rozhovorov Mediálne.sk.