Dva roky šéfuje internetovým projektom televízie Markíza, pod jeho dozorom sa weby televízie niekoľkokrát radikálne menili. Naposledy pred mesiacom, pred dvomi a pred pol rokom. O premenách webu hovorí ako o evolúcii, tvrdí, že všetky zmeny majú opodstatnenie. Verí na dočasné riešenia, pretože sú niekedy nevyhnutné. Dôveruje sile videa, ktoré je podľa neho hlavným tromfom v rukách Markíza.sk, a nerád sa díva na to, ako sa nekontrolovateľne šíri na YouTube. Šéf Centra interaktivity TV Markíza Roman Neuschl.

 

Čo teraz u vás v Markíza.sk rezonuje?

 

Stále sa venujeme projektu TVnoviny.sk . Momentálne pracujeme ďalej na contente, na marketingu, komunikácií s mediálnymi agentúrami. Takže z manažérskeho pohľadu je tam robota na takých 29 hodín denne a asi tak pre troch ľudí. Je toho naozaj dosť.

 

Prečo ste ten projekt vôbec spúšťali?

 

Je to vlastne prepojenie zahraničného CMS-ka spoločnosti CME so systémom, na ktorom pracujeme my. V princípe je to prvý portál, ktorý sa dal dokopy v rámci celého CME medzinárodne. Vzniká tak systém, na ktorom budeme v budúcnosti stavať jednotlivé parciálne stránky na Slovensku a aj v ďalších krajinách. TVnoviny.sk sú na Slovensku spúšťací projekt.

 

Pre nás je kľúčové mať jedného hráča v desiatke, druhého niekde okolo desiatky.

 

 

Od začiatku roka ste si ale budovali celkom inú spravodajskú značku.

 

My sme systematicky nebudovali iný spravodajský projekt, vedeli sme, že budeme mať TVnoviny.sk.

 

A čo Markízadnes.sk?

 

Bol to model, beta verzia, ktorú sme postavili len na isté obmedzené obdobie. Vo chvíli, keď sme prešli na nový systém, dali sme mu finálny názov a spojili sme ho s najsilnejším spravodajským produktom na Slovensku - Televíznymi novinami. Vždy som to tak aj vo vyjadreniach formuloval, že pracujeme na spravodajskom webe, ktorý prejde počas jesene veľkým vývojom. Asi chápete, prečo som nebol konkrétny.

 

Za dva roky bola toto už tretia zmena značky spravodajstva, pred Markízadnes ste mali ešte TN-ky. To je stratégia?

 

Nenazval by som to zmenou značky. TN-ky vznikli ako podsekcia Markízy a vždy tak boli vnímané. Tak ako silným televíznym značkám dávame samostatný micro-site, tak sme ho chceli dať aj spravodajstvu.

 

Prečo len podsekcia a nie plnohodnotný web?

 

Staré TN-ky by nevyhoveli trafficu, aký sme očakávali do budúcnosti. Takže ich bolo treba prebudovať. S tým sa začala postupne meniť aj grafika. So zmenou grafiky prišli aj nové nástroje, ktoré sme chceli využívať, a zdalo sa nám to na starší micro-site nevhodné. Takže sme spustili Markízadnes.sk, aby sme prekryli hluché obdobie do štartu TVnoviny.sk.

 

Takže TVnoviny ste plánovali v predstihu. Nebolo by rozumnejšie prísť už rovno s nimi a nespúšťať medzitým ešte ďalšie dočasné riešenie?

 

Keď sme spúšťali Markízadnes, celé to ešte len naberalo kontúry. Vedeli sme, že čoskoro budeme stavať spravodajský portál, ktorý chceme zastrešiť konkrétnym spravodajským názvom. Usúdili sme, že z hľadiska launchu aj komunikácie je dobré počkať na vhodnejšie obdobie.

 

Nedalo sa to odštartovať rovno na jar?

 

Určite nie, čakali sme na štart jesennej sezóny. Spustiť niečo v lete, mimo sezóny, navyše ak je to práve spravodajstvo, by bolo absolútne nešťastné.

 

 

Roman Neuschl: Joj.sk a líder vo videu? No pozrime sa na to...



 

 

Čo používateľ? Naňho môžu tri rôzne spravodajské weby v tak krátkom čase pôsobiť mätúco alebo prekvapivo.

 

Pripúšťam, že by mohlo. K TVnoviny.sk sme sa ale potrebovali dopracovať postupne. Keby sme mali dnešné technické možnosti pred dvomi rokmi, asi by sme túto značku, obsah a formu volili už predtým. Pre mňa nie je práca na spravodajskom portále, nech už mal akékoľvek pomenovanie, vývoj niečoho komplexne nového. Je to evolučný proces.


Vy máte v Markíze veľmi silné spravodajstvo, ale čo sa webu TVnoviny týka, zachádzate občas až do veľmi lacného bulváru. To je zámer?

 

Prečo myslíte že do lacného?

 

Napríklad kvôli titulkom ako "Tieto kozy dobyli Hollywood". Ak to porovnáte napríklad s Čas.sk, aj oni majú trochu vyššie nastavené kritériá.

 

Na TVnovinách treba rozširovať to, na čo si používatelia zvykli - hard news, šport a tabloidový obsah. Práve internet je priestor, kde môžete komunikovať aj to, čo by si materské médium nemohlo dovoliť. TVnoviny.sk sú previazané s naším hlavným spravodajstvom. To je ale do určitej miery obmedzené napríklad tým, že sa vysiela o 19-tej, kým niektoré veci nemôžu ísť pred desiatou večer. A my potrebujeme osloviť aj cieľovú skupinu používateľov, ktorí vnímajú médiá trošku bulvárnejšie.

 

Má Slovensko v rámci internetu u CME nejakú inú prioritu ako povedzme Česko? Keď sa v Česku spúšťali TN.cz, bola to obrovská udalosť s tlačovkou, vyjadreniami manažmentu a špekuláciami niekoľko mesiacov predtým. Vy ste o TVnovinách nepovedali takmer nič.

 

Možno je to otázka komunikácie. Myslím, že v Čechách mala Nova inú východiskovú pozíciu. Kampaň, ktorú si zvolili, bola asi v tom čase vhodná. Ale nerád by som ich hodnotil, lebo to nie je otázka na mňa. Ale máte pravdu, u nás je to iné. Začiatkom septembra sme si raz ráno povedali, že to máme hotové a prepli sme to do novej podoby. Celý portál sme postavili v rekordnom čase. A som celkom rád, že sa nedostali von detailné informácie, s kým a ako na tom pracujeme.

 

Česi predsa len najali renomovaného človeka ako šéfredaktora, majú veľkú redakciu, manažment to odprezentoval ako veľký projekt.

 

Aj my máme šéfredaktora. A štruktúru máme rovnakú ako v zahraničí. Jednoducho máme inú komunikačnú stratégiu. Z našich webových ľudí nerobíme hviezdy. Ja si myslím, že najdôležitejšie je, aby sme primárne komunikovali náš obsah a služby. O tváre sa môžeme oprieť neskôr, keď budú našim respondentom známe ich mená a práca. Nemáme záujem ísť do megalomanskej komunikácie, ktorá by pre slovenský trh nebola vhodná. Bola by možno zaujímavá pre novinársku obec, ale neviem, či aj efektívna.

 

 

 

Takže je to len nepomerom trhov?

 

CME iniciovala v Čechách v rámci internetu viacero zásadných zmien, napríklad realizovali sa akvizície, čo spôsobilo zásadný boom. Ten logicky sprevádzala aj iná forma komunikácie.

 

Nova mala zadanie rásť na webe, mala to spraviť cez akvizície. Aj u nás má CME záujem nakupovať?

 

CME má záujem rásť. Primárne ide o to, aby sme pokryli jednotlivé segmenty, v ktorých vidíme diery na trhu. A samozrejme v segmentoch, kde je silné materské médium. Budeme sa rozširovať ďalej v bulvári, plánujeme nejaké komunity, ale to by som teraz nerád špecifikoval.

 

Keby tu povedzme bola voľná stránka, ktorá by sa vám hodila, môžete u vedenia nadhodiť, či by sa dala kúpiť?

 

Webové portfólio videí a seriálov nám vytvára brand. Umožniť vkladať to iným na stránky je pre nás absolútne neefektívne.

 

Vždy sa môžem opýtať...

 

Ale je aspoň malá nádej, že by ste dostali súhlas?

 

Nie každá forma expanzie je vhodná. Musí byť efektívna. Firma by nešla do niečoho, čo by nebolo pre ňu zaujímavé. Expandovať krátkodobo nemá význam.

 

V Česku dala CME jasné zadanie, že chce byť v špičke návštevnosti. To sa vzťahuje aj na Slovensko?

 

Platí to pre všetky krajiny.

 

Je vašou ambíciou dostať sa do prvej trojky portálov?

 

Naše ambície budú smerovať čo najvyššie.

 

Nova chce túto stratégiu napĺňať aj tým, že spustila TN.cz, ktoré si začlenila ako svoj ťažiskový produkt pod Nova.cz. Vy ste si zábavu a spravodajstvo rozbili v audite na dva samostatné produkty. Nenabúrava to ten ťah na bránku?

 

Myslím, že nie, pretože primárne ide o to, aby sme vedeli pokryť trh. Podľa mňa je efektívnejšie mať viacero produktov a tie zhodnocovať. Z nich nám môže rásť kompletný balík, ktorý vieme na trhu speňažiť. Momentálne to robia viaceré portály, napríklad Azet. Tieto veci netreba na trhu opomínať. Stratégia je to správna.

 

U Azetu taká stratégia ale pôsobí systematickejšie, oni majú jeden vyslovene silný produkt - Azet.sk. U vás pri nižšej návštevnosti hrozí, že sa menšie produkty niekam stratia, že budú pôsobiť rozdrobene.

 

Nemôžeme očakávať, že na internetovom mediálnom trhu, kde je v prvej pätnástke päť spravodajských portálov, TVnoviny prerazia okamžite. S takouto víziou by som v práci neuspel ani jeden deň. Ale vzhľadom na skúsenosti, ktoré máme doteraz, si myslím, že náš postup bude úspešný. Koniec koncov priestor je aj od desiatky po pätnástku a byť tam silným hráčom je tiež efektívna forma budovania značky. Pre nás je kľúčové mať jedného hráča v desiatke, druhého niekde okolo desiatky.

 

Možno sa zvonku zdá, že sa Markíza.sk častejšie mení, ale to len odráža naše potreby a potreby trhu.

 

Prečo sa tak často mení Markíza.sk?

 

Nemyslím si, že sa mení často.

 

Dvakrát za pol roka, to je dosť často. A koniec koncov dosť búrlivo sa menila aj v minulosti, pár rokov dozadu.

 

V minulosti bol dôvodom zmien z veľkej časti CMS systém. Markíza.sk pred pár rokmi začínala od nuly, potrebovali sme ju postaviť rýchlo a začínali sme na českom CMS od Mediacapitolu. Ale ten bol veľmi neflexibilný, takže sme sa rozhodli ísť vlastnou cestou. Rozhodli sme sa, že to spravíme cez open-source a siahli sme po Joomle. Už v tedy sme ale vedeli, že to je krátkodobá záležitosť, že Joomla má svoje limity najmä čo sa týka záťaže na servery. Pre nás to bolo dočasné riešenie.

 

Jedna vec je zmeniť systém, ale bolo nutné zakaždým robiť úplný obrat o 180 stupňov? Markíza.sk bola raz televízny web, inokedy sa na nej objavovalo spravodajstvo, človek na nej mohol nájsť desať rôznych typov grafiky...

 

Možno sa zvonku zdá, že sa to častejšie mení, ale to len odráža naše potreby a potreby trhu.

 

Čo ste chceli dosiahnuť posledným redizajnom, aké ste mali ciele?

 

Tento redizajn je úplne jasný. Momentálne funguje spravodajstvo na TVnovinách, jadro spravodajských a regionálnych tém máme tam. Markíza.sk môže dostať zase väčší priestor na televíziu. A čo je podstatné - na videoarchív.

 

Tam je jedna zaujímavá vec: stále sa nechcete rozlúčiť s ťažkopádnym Windows Media Playerom, ktorý už takmer všade nahradili modernejšie technológie. Prečo?

 

Viem, že nemáte radi Windows Media. Ale ja tvrdím, že je stabilnejší a menej náročný na server.

 

Flash je progresívnejší.

 

Je progresívnejší, ale je vhodný na krátke klipy tak do 3 minút. Na dlhšie formáty je Windows Media úplne v poriadku.

 

Napríklad 50-minútovú Ordináciu v ružovej záhrade a celý archív máte vo Flashi.

 

To hej, práve kvôli tomu, že na spravodajské reportáže a TV vysielanie, ktoré máme ako catch-up v archíve je lepší Flash. Ale na vysielanie nonstop streamu 24/7 , ktorý máme na sekcii Best Off TV je Windows podľa môjho názoru vhodnejší.

 

Roman Neuschl: Joj.sk a líder vo videu? No pozrime sa na to...


Roman Neuschl doštudoval v roku 1999 Univerzitu Komenského, ešte počas školy pracoval v oblasti obchodu. Zároveň pôsobil vo vydavateľstve Helikon, vydávajúcom časopis Slovak Foreign Trade. V roku 2001 nastúpil do televízie Markíza ako promotion manager v Centre marketingu. V roku 2003 sa stal šéfom promotion televízie. Pred dvomi rokmi túto pozíciu vymenil za šéfovanie novovzniknutého Centra interaktivity televízie, ktoré má na starosti SMS , mobilnén a webové aktivity slovenskej vetvy spoločnosti CME. Šéfuje portálu Markíza.sk a spravodajskému serveru TVnoviny.sk, posledné dva roky stál za zmenami vo webovom portfóliu TV Markíza.

 

 

 

Vy vravíte, že nemáte radi Flash, ale práve kvôli tomu Vám ľudia pred rokom nahrávali Superstar na YouTube. Ten používa Flash a ponúka lepšie možnosti, napríklad vložiť si video na svoj blog.

 

Prečo by sme mali dávať naše videá na YouTube?


Nejde o to dávať ich na YouTube, ale aby ste mali technológiu, ktorá ľuďom umožní sledovať videá komfortnejšie, embedovať si ich a podobne.

 

Ale nám to nedovolia ani licenčné práva.

 

Bavme sa o vašich vlastných programoch, napríklad o Priateľkách, Meste tieňov...

 

My komunikujeme s operátormi, určite ste si všimli, že u nich si môžete stiahnuť napríklad niektoré naše seriály, ľudia si u T-Mobile mohli dokonca sťahovať pesničky zo Superstar. Čiže ak máme dohodu, nejaké konkrétne podmienky s biznis modelom, tak to samozrejme možné je. Bez neho by som si to ale nevedel predstaviť a priznám sa, asi by mi to aj vadilo.

 

Tam ale sloboda pre používateľa stále nie je taká veľká ako na YouTube. Sme.sk napríklad svoj videoobsah embedovať dovolilo.

 

To je výrazný rozdiel, pretože v prípade Smečka sú to investigatívne klipy, ktoré keby ostali visieť na Sme.sk, tak by nemali až taký zásah, ako keď to použijete napríklad aj vy a rozšíri sa to. Ale obsah, ktorý ľudia primárne sledujú v televízii je niečo iné. Očakávam, že keď u nás bežia Priateľky, ľudia budú vedieť, že Priateľky on-demand nájdu na markizáckom portáli a nebudú ich hľadať inde. Webové portfólio videí nám vytvára brand. Dávať to celé preč je pre nás absolútne neefektívne. A ďalšia vec, v rámci celej CME existuje učitá forma ochrany contentu a my sa ňou tiež musíme riadiť.

 

Markíza v poslednom čase pôsobí, ako by strácala po technologickej stránke. Keď sa pred rokom rozbehla nová Joj.sk, mali kopu technologických noviniek, vlastný videoplayer, video vo vysokom rozlíšení, on-line strižňu, teraz majú internetové priame prenosy...

 

To je škoda, že narážate na televíznu konkurenciu. Ale nevadí, pozrime sa, aký traffic to generuje. Markíza má od šesť do dvanásť miliónov requestov na videá mesačne. Neviem konkrétne, koľko generuje konkurencia, ale určite to nie je takáto masívna hodnota.

 

Takže nepotrebujete po tejto stránke inovovať?

 

Zoberme si napríklad high-res video: keď je penetrácia broadbandu na Slovensku ešte dosť nízka, na čo by sme niečo také ponúkali? Aj ak by sme do niečoho takého išli, museli by sme veľmi silno zainvestovať. Lenže na high-res video neexistuje žiadny biznis model. Ponúknuť používateľom len tak vyššie rozlíšenie je fajn. Ale niekto to musí zaplatiť, v prvom rade. A na druhej strane potom dostávame maily od užívateľov v zmysle: "Ok zainvestovali ste, nakúpili ste nové servre, väčšiu linku, lenže nám sa to aj tak nedá stiahnuť."

 

Čiže "technologický líder" je podľa Vás zbytočná a drahá nálepka?

 

Nie je, ale v súčasnej situácii sa mi to vidí príliš neefektívne. Až bude rozšírenejší broadband a ľudia budú mať rýchlejšie pripojenie, potom také niečo ponúkneme. Ale naozaj si nemyslím, že za každú cenu spraviť technologický krok len preto, aby som ukázal, že to viem, je vždy šťastné.