Počas uplynulých parlamentných volieb na Slovensku sme mali možnosť pozorovať niekoľko mobilizačných kampaní. Medzi najvýznamnejšie patrila iniciatíva ,,Chcem tu zostať”, kampaň o.z. Mladí proti fašizmu a iniciatíva ZMUDRI.sk. Tieto kampane mali za cieľ povzbudiť občanov k účasti na voľbách, avšak ich profily na sociálnych sieťach sa stali terčom pre nenávistné a dezinformačné komentáre. Technologický startup elv.ai, ktorý sa zameriava na moderáciu diskusií v online priestore, analyzoval aktivity okolo kampaní, informuje Jakub Šuster, CEO, elv.ai.
„Zaznamenali sme, že najväčšia aktivita trollov a šírenia toxických komentárov sa odohrávalo tesne pred dátumom volieb. Tento trend sa stáva bežným, keďže dezinformačné kampane sa snažia ovplyvniť verejnú mienku v kľúčovom období," uviedol Jakub Šuster.
V priebehu monitorovania analyzovali 19,842 komentárov na sociálnych sieťach Facebook a Instagram. Z tohto počtu museli skryť 4,920 komentárov, čo je 25 percent všetkých komentárov. Na Facebooku sledovali 15,480 komentárov, z ktorých 27 percent bolo skrytých. Na Instagrame to bolo 4,362 komentárov, pričom 16 percent z nich bolo skrytých.
V rámci rozboru toxicity identifikovali rôzne typy negatívnych komentárov:
Verbálne útoky/vulgarizmy: 849 (72,3 percent)
Dezinformácie: 155 (13,2 percent)
Homofóbia: 87 (7,4 percent)
Výzvy na násilie: 83 (7,1 percent)
„Naše dáta jasne ukazujú, že moderovanie online diskusií je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Kým väčšina online interakcií je pozitívna, nárast toxických komentárov môže výrazne ovplyvniť kvalitu verejnej diskusie. Snažíme sa chrániť verejný priestor pred týmito negatívnymi vplyvmi a vytvoriť zdravé online prostredie pre všetkých," doplnil Jakub Šuster.