Martinus expandoval do Česka

Najväčšie slovenské internetové kníhkupectvo Martinus expanduje do Českej republiky. Predajca kníh pôvodom z Martina otvoril na susednom trhu e-shop v utorok vo večerných hodinách. Martinus o tom informoval na Facebooku. Pôvodne chcelo kníhkupectvo stihnúť otvorenie českého Martinusu ešte vlani. "Nepodarilo sa nám spustiť Martinus.cz v dostatočnom predstihu pred Vianocami, ako sme povodne plánovali, a tak sme štart posunuli na začiatok roka 2012," vysvetlil v decembrovej ankete Mediálne.sk riaditeľ Martinusu Michal Meško.

Na čele českej pobočky stojí country manager Dušan Murčo, ktorý od predminulého roku pôsobil v slovenskom Martinuse ako šéf pre digitálne médiá. Nová pobočka bude riadená z Prahy.

Martinus expandoval do Česka

Ako ešte v auguste upozornil Meško, pražská pobočka bude mať od Bratislavy v otázke predaja kníh vo veľkej miere voľnú ruku. To znamená, že obidve pobočky sa budú o marketing a komunikáciu so zákazníkom starať samostatne. Spoločne však budú využívať slovenské vývojárske alebo logistické kapacity.

„Celú logistiku pre český trh budeme obsluhovať z centrály v Martine na Slovensku," vysvetlil dnes pre Mediálne.sk Meško. Na rozdiel od Slovenska, kde má pôvodom kamenné kníhkupectvo viaceré predajne, bude Martinus.cz zatiaľ čisto internetový - bez odberných miest. "Zatiaľ ich nechystáme, ale určite ich do budúcnosti nevylučujeme. Chceme byť medzi najlepšími v oblasti zákazníckych služieb, takže ak si to naši zákazníci budú pýtať, určite to budeme zvažovať,“ hovorí Meško.

Za najväčších konkurentov Martinusu v Česku považuje Neoluxor.cz, Kosmas.cz, Bux.cz či Arara.cz, prevádzkovaný vlastníkmi slovenskej Gorila.sk, Beyond Media. „Celý e-commerce trh je v ČR veľmi špecifický a hlavne veľký a samotný počet internetových kníhkupectiev sa odhaduje v stovkách,“ vysvetľuje šéf Martinusu.

V úvodnej fáze marketingových aktivít sa internetový predajca chce sústrediť hlavne na bezchybnú kvalitu doručenia a elimináciu prípadných počiatočných problémov. „Preto náš štart v ČR nechceme komunikačne urobiť naraz a robiť nejakú veľkú kampaň. Chceme na to ísť postupne. Preto na začiatku neplánujeme žiadnu masívnu propagáciu, nie je nám to ani veľmi blízke,“ dodáva Meško.

Martinus plánuje rovnako ako na slovenskom trhu v komunikácii spolupracovať s agentúrami Zaraguza Digital alebo Yohaku a vytvárať podobné marketingové kampane ako doma.  

Kníhkupectvo svojho prvého zamestnanca pre pražskú pobočku hľadalo už v lete prostredníctvom sociálnej siete. Ďalší inzerát na nábor zamestnanca s netradičným názvom funkcie marketingový & produktový booklover, ktorý má mať na starosti komunikáciu s vydavateľstvami, zákazníkmi alebo prípravu marketingových kampaní, zverejnila na ešte vtedy nespustenom obchode na doméne Martinus.cz.

Tržby internetového obchodu v roku 2010 dosiahli 7,4 milióna eur, pre rok 2011 Martinus očakával priblíženie sa desaťmiliónovej hranici, podľa Meška nakoniec dosiahol tržby nad 9 miliónmi eur.