Akú známku by ste dali roku 2011 z pohľadu vašej firmy a prečo?

Dvojku. Z hľadiska trhu to bol náročný rok, kedy niektoré mesiace priniesli dramatický prepad na knižnom trhu, ktorý sme čiastočne pocítili aj my. A aj keď bol záver roka o niečo lepší, museli sme sa aj my nad niektorými vecami zamyslieť. Z hľadiska našej firmy v online tento rok preveril náš nový dizajn, ktorý sme spustili len koncom novembra minulého roka a ukázal sa ako veľmi dobrý krok, a podobne hodnotíme aj nedávno predstavenú iPhone aplikáciu, cez ktorú nám už pravidelne chodia nové objednávky. Takisto sme sa výrazne posunuli v oblasti e-kníh, kde sme si vybudovali veľmi silnú pozíciu na trhu. Na druhú stranu, nepodarilo sa nám spustiť Martinus.cz v dostatočnom predstihu pred Vianocami, ako sme povodne plánovali, a tak sme štart posunuli na začiatok roka 2012.

Výrazne sme sa tiež posunuli v offline / retaili, kde sme otvorili našu vlajkovú loď, nové veľké kníhkupectvo v centre Bratislavy, spojené s kaviarňou Shtoor.

Sme poctení, že sme tento rok získali aj nominácie v prestížnych súťažiach ako Podnikateľ roka, Manažér roka ci Deloitte Fast 50 CEE / Deloitte Fast 500 EMEA, kde sme sa stali 161. najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou v rámci Európy, Stredného Východu a Afriky.

Michal Meško: Celý rok sa knižný trh triasol

Aký bol najpozitívnejší moment pre vašu firmu v posledných 12 mesiacoch, čo patrilo naopak k menej príjemným rozhodnutiam?

Myslím, že to bola akcia Deň neprečítaných kníh, ktorý sme vyhlásili na 31. 8. 2011 pri príležitosti našich 10. narodenín. Len na Facebooku sa vyjadrilo, že sa zapojí, vyše 8000 ľudí, a veríme, že ďalšie desiatky tisíc si zobrali v ten deň do ruky knihu, ktorú si chceli prečítať už dlhšie. Pre nás všetkých v Martinuse to bol veľmi špeciálny deň :-)

Najmenej prijemné rozhodnutie bolo posunutie štartu Martinus.cz z tohto roka na začiatok budúceho roka.

Aká udalosť mimo vašej spoločnosti patrila z pohľadu biznisu, v ktorom pôsobíte, k zlomovým / najzaujímavejším / znepokojujúcim?

Celý rok sa knižný trh triasol, k tomu na jeseň prišli pomerne radikálne zmeny u niektorých najväčšíich hráčov na trhu. Uvidíme, čo to bude znamenať pre knižný biznis. Zároveň samozrejme sledujeme vývoj v oblasti e-kníh, kde sa hlavne v celosvetovom meradle vyostruje aktivita Amazonu a dalších veľkých hráčov a sami sme zvedaví, kam to povedie.

Prognózy vývoja reklamného trhu v budúcom roku nie sú veľmi optimistické. Ako sa na rok 2012 pripravujete a aký dopad môže mať štvrtý rok pokračujúceho poklesu na trhu dopad na Váš segment?

V prípade, že dôjde k poklesu reklamných výdavkov, je možné, že niektorí zadávatelia z toho budú vedieť ťažiť. Všetko to však bude závisieť od celkovej situácie na trhu, nielen v reklamnej oblasti, ale vo vývoji celej ekonomiky.


Prečítajte si ďalšie odpovede v seriáli MEDIÁLNI LÍDRI 2011

Michal Meško: Celý rok sa knižný trh triasol