Noviny predstavili zámer zamknúť obsah na webe vlastným systémom koncom minulého roka, keď vystúpili z národného systému spoplatenia Piano. Časť obsahu bola následne dostupná iba pre registrovaných čitateľov, hoci stále zadarmo. To sa od stredy 14. mája zmení, keď vybrané články budú spoplatnené.
Z cenníka je evidentné, že vydavateľstvo považuje predaj obsahu výlučne cez digitálne kanály za okrajové riešenie. Spomedzi siedmich alternatív predplatného je iba jedna čisto digitálna.
Za 9,90 eura sa dá obsah Hospodárskych novín čítať na webe respektíve prostredníctvom mobilnej aplikácie počas desiatich dní. Ak by si čitatelia kupovali printové vydanie v stánku, za desať dní zaplatia menej než 9 eur.
Na porovnanie, za tú cenu sa dá predplatiť balík Piano na tri mesiace. Digitálne predplatné prestížneho denníka New York Times zas stojí 2,70 eura týždenne, Wall Street Journal stojí 22 eur mesačne.
Desaťdňové preplatné HN tak má zrejme slúžiť najmä pre tých, čo majú záujem iba o zopár článkov. A za tie treba siahnuť hlboko do vrecka. Kto hľadá iba jeden článok, môže si teoreticky na webe denníka napríklad kúpiť jedno vydanie novín vo flashovej verzii za 85 centov (predáva sa mimo vlastného systému predplatného HNkonto).
Všetky ostatné typy predplatného už obsahujú aj printové vydanie. Dôvod je zrejmý – pre printové médiá predstavuje hlavný zdroj príjmov tržby stále inzercia v tlači, ktorá je vo veľkej miere závislá od predajnosti tlačeného vydania.
Hospodárske noviny v novom cenníku extra spoplatňujú digitálny prístup. Napríklad, kým ročné predplatné tlačeného vydania stojí 196 eur, za možnosť čítať obsah na webe či mobilných zariadeniach treba zaplatiť 49 eur navyše. Hospodárske noviny núkajú ešte polročné a štvrťročné predplatné, obe vo verziách print a drahší print + digital.
Na HNonline.sk nebude spoplatnený kompletný obsah, ale iba vybrané články, ktoré vydavateľstvo označuje za prémiové. Má ísť o rozhovory, analýzy či komentáre kmeňových komentátorov denníka.
Denník plánuje prinášať aj zopár spoplatnených článkov zverejnených iba na webe – má ísť o komentáre Daga Daniša a Ivana Szabóa a úryvky ekonomických knižných titulov.
Podľa súčasného stavu sa čitatelia veľmi nestretnú na homepage HNonline.sk so zamknutými článkami. V pondelok sa na titulke dal nájsť mimo komentárov iba jeden symbol kľúčika.
Trend v zamkýnaní obsahu je medzi slovenskýmmi médiami nejednoznačný – denník Sme začal v uplynulých mesiacoch posilňovať objem článkov zamknutých cez Piano, Pravda a Trend.sk (spolu s Mediálne.sk) v máji z Piana vystúpili. Spoločnosť 7 Plus zamkýna cez Piano iba minimum obsahu, Ringier Axel Springer nemá žiadny paywall.