Digitálne technológie dominujú nášmu každodennému životu, no čoraz viac Slovákov a Sloveniek sa snaží vedome obmedzovať svoj čas strávený pozeraním na obrazovky elektronických zariadení. Podľa prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia má tieto snahy viac ako polovica populácie. Úspech však dosahuje len každý druhý pokus.
Nespokojnosť najmä u mladších generácií
Až 30 % populácie je nespokojných s tým, koľko času trávia pred obrazovkami. Nespokojnosť je pritom výrazná najmä u mladších generácií – Generácie Z (18 – 27 rokov) a Mileniálov (28 – 43 rokov). Mladí z Generácie Z dokonca v predošlom prieskume uviedli, že by chceli stráviť online až o tretinu menej času. Staršie generácie, naopak, častejšie uvádzajú spokojnosť so svojím časom pred obrazovkami.
Každý druhý zlyháva
Snaha obmedziť čas pred obrazovkami je súčasťou každodenného života 55 % Slovákov. Polovica z nich hodnotí svoje pokusy ako úspešné, no až 40 % priznáva zlyhanie. V celkovej populácii to znamená, že takmer štvrtina ľudí sa nevie odpútať od elektronických zariadení.
„Vedomá snaha o optimalizáciu času pred elektronickými zariadeniami je jedným z hlavných princípov digitálneho minimalizmu – prístupu, ktorého podstata tkvie v zmysluplnom využívaní digitálnych technológií. Dáta ukazujú, že digitálny minimalizmus sa stáva súčasťou aj našich životov,“ uviedla spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová.
Dôvody zlyhávania sú rôznorodé – od pracovných povinností, cez sociálny tlak, návykovosť či nedostatok iných alternatív, ktorými si vypĺňame svoj čas, až po tzv. FOMO efekt (strach z toho, že niečo premeškáme).
Hlavné motivácie: rodina, produktivita a zdravie
Digitálny minimalizmus sa postupne stáva fenoménom modernej doby, pričom jeho hlavnou výzvou zostáva nájsť rovnováhu medzi digitálnymi technológiami a reálnym svetom. Dôvody na obmedzenie času pred obrazovkou sa však líšia podľa veku.
Mileniáli a mladšia Generácia X (28 – 51 rokov) najčastejšie uvádzajú rodinu a priateľov ako prioritu. Generácia Z kladie väčší dôraz na produktivitu, zlepšenie mentálneho zdravia a kvalitu spánku. Tretina respondentov z Generácie Z sa snaží znížiť čas strávený online, aby predišli závislosti.
O prieskume: Online prieskum realizovala agentúra NMS Market Research Slovakia od 7. do 11. novembra 2024. Zúčastnilo sa ho 1 000 respondentov reprezentujúcich online populáciu vo veku 18+. Prieskum nemal zadávateľa, agentúra NMS Market Research Slovakia ho realizovala na vlastné náklady.