Dva najväčšie televízne časopisy na Slovensku – TV Komplet a Eurotelevízia zvádzajú už dlhé roky nerovný boj o čitateľov – Eurotelevízia vydavateľského domu Ringier patrí medzi TOP5 časopisov už od svojho vzniku. TV Komplet, najnovšie vydávaný spoločnosťou TV-PRESS oslovuje približne tretinu čitateľov konkurencie. Čaká nás zmena?
Beh na dlhé trate
TV Komplet začal vychádzať v r. 1993 vo vydavateľstve Concordia Trading. Sčasti na novinovom papieri a občas nefundovane pripravovaným televíznym rozpisom spolu s každoročnou zmenou loga a nejasným smerovaním sa popri Eurotelevízii zapísal ako druhoradý programový týždenník. Ku koncu roka 1998 titul prešiel pod taktovku v tom čase rozmáhajúcej sa spoločnosti Horizont Slovakia, vydávaný však bol pražskou dcérou tejto známej „firmy“. Zámery Horizontu boli jednoznačné: dostať titul čo najvyššie.
Titul prešiel prvým významným relaunchingom počnúc číslom 13 v roku 1999. Navyše, aby bol úspech zaručený, Horizont si „kúpil“ väčšiu časť redakcie Eurotelevízie. Pôsobisko zmenilo 11 kľúčových redaktorov. Náklad TV Kompletu stúpal, priaznivá bola i cena (12,90). Eurotelevízia (vtedy za 13,50) si však s konkurenciou viac – menej poradila (pričom zavážil zvyk čitateľov), časom sa navyše jej vydavateľ Euroskop posilnil prechodom pod švajčiarsky printový gigant Ringier.
Zjavná prehra
Po páde Horizontu v r. 2002 sa TV Komplet ocitol v dosť zlej situácii a dostáva sa do područia vydavateľstva A – HA public. Náklad klesá, často sa mení personálne obsadenie a niektoré texty sú prinajmenšom nekvalitné. Zvyšuje sa cena nad úroveň Eurotelevízie, klesá počet strán, papier je čoraz nekvalitnejší a inzerciu tvorí zväčša kampaň na ostatné tituly domáceho vydavateľstva. Zdá sa že TV Komplet prežíva jeseň svojho života a Eurotelevízia naopak prechádza relaunchingom; zatraktívňuje obsah, grafiku i počet strán. Stratový titul TV Komplet A –Ha public začiatkom roka 2003 predáva spoločnosti TV-PRESS.
Boj sa znovu začína
Prinajmenšom zaujímavé je pozrieť sa kto stojí za touto firmou. Je to Miroslav Baranovič, bývalý riaditeľ vydavateľstva Euroskop, ktorý krátko po tom, ako prešiel akvizíciou pod Ringier musel z vydavateľstva Eurotelevízie odísť. Tu sa znovu príbehy oboch časopisov prelínajú.
Napraviť goodwill značky TV KOMPLET nie je pre TV-PRESS jednoduché, svedčí o tom fakt, že titul počas roka 2003 zmenil dizajn hneď niekoľkokrát. Kuriozita prichádza s novým sloganom – namiesto „každý týždeň v obraze“ sa nad logom začalo objavovať slovné spojenie „viac ako televízia“, pričom „televízia“ je všeobecne používané ako slangový výraz pre Eurotelevíziu a font sloganu nápadne pripomína logo Eurotelevízie. Posledná podoba časopisu z konca roka 2003 sa neudržala do dnešných dní. Číslo 15/2004 z 2. apríla prichádza s 92 stranami nabitými novinkami.
Predstavujeme vám dvojčatá!
Font z loga Eurotelevízie nie je jediné čo si TV Komplet „požičal“ od konkurencie. V nasledujúcich riadkoch nájdete bodovito opísané prvky, ktoré TV Komplet od č. 15 zjavne okopíroval z Eurotelevízie.
Tak ako Eurotelevízia po svojom relaunchingu, rozdelili časopis na dve časti – publicistickú s rozhorovormi, lifestylom, hudbou a médiami a televíznu s programom a súvisiacimi článkami, pričom nezabudli tieto dve časti predeliť akousi ďalšou titulnou stránkou s motívom televíznej témy týždňa. K väčším článkom pribudli doplňujúce informácie v graficky odlíšenej „kocke“ (napríklad vizitky celebrít, bodovité zaujímavosti o téme a pod.). K filmu a hudbe pribudli top rebríčky - keď sme už pri hudbe - v č. 15 je osobnosť mesiaca v oboch časopisoch identická! V oboch píšu o Georgovi Michaelovi a dokonca aj fotografie sú z tej istej série. Až okato pribudla stránka o médiách – tip na surfovanie a recenzia hry. Top filmy týždňa – výpočet „najlepších“ filmov na dvojstránke nasledovanej samotným programovým rozpisom nájdeme v obmenenej ale graficky štruktúrovo podobnej rubrike na dvojstránke „To najlepšie“ v Eurotelevízii. V Eurotelevízii nájdu čitatelia rubriku 10 priznaní, z ktorých si môžu známe osobnosti vybrať. V TV Komplete si známe osobnosti vyberajú z 10 prísloví....
Tak ako Eurotelevízia začal TV Komplet vkladať do stredu plagát ako pridanú hodnotu. To však nie je všetko: oddychové stránky presunul na koniec časopisu, tak ako to nedávno realizovala Eurotelevízia. Jedna z posledných zmien v tomto časopise bola nová rubrika – Otestujte sa s Petrom Kočišom, kde Eurotelevízia ponúka možnosť overiť si vedomosti otázkami ktoré položil aktuálny týždeň moderátor SuperKvízu na Jednotke. Risknite to so Štefanom Bučkom – takto sa volá akvivalent rubriky v TV Komplete. Posledná stránka s redakčným obsahom je taktiež na nerozoznanie: krátky rozhovor s celebritou a tiráž (pri podobnom layoute).
Veríte na škriatkov?
Na stránkach anotácií k jednotlivým dňom nájdeme podobne ako v Eurotelevízii celkové päťbodové hodnotenie popisovaných filmov, ako aj žánrové hodnotenie „erotika – napätie – humor - láska“ ku ktorému pridali v TV Komplete o jednu položku viac – „akcia“. TV Komplet vrátil Jedntoku späť na prvé miesto v programovom rozpise. V TV Komplete zjavne nemajú niektoré veci ujasnené – podľa nich TV GALAXIE ešte vysiela, ale s tým rozdielom že na nej môžeme sledovať program Galaxie ŠPORT. Pociťujú potrebu uverejňovať program televízie MusicBox a Cartoon Network podľa nich vysiela po Slovensky. V programových anotáciách pre nich dokonca vysiela aj televízia s názvom STV1, no a navrch – na jednej strane s anotáciami dokonca nájdeme namiesto 11. apríla neuveriteľný dátum 26. septembra. Nový TV Komplet bol zjavne šitý horúcou niťou.
TV PRESS sa s najväčšou pravdepodobnosťou prestal zaoberať hľadaním inej cesty pre TV Komplet a jednoducho skopíroval časť rubrík a dokonca aj štruktúru radenia stránok Eurotelevízie a nezbadá to len naozaj nepozorný čitateľ. Keďže vydavateľstvo zašlo tentoraz, dá sa povedať, do krajností, znamená to pravdepodobne že tento relaunching TV Kompletu bude asi posledný a rozhodne o jeho budúcnosti. Treba si však uvedomiť, že veľká časť úspechu Eurotelevízie je aj v kvalite textov – obsah jej publicistickej časti napĺňa 5 (v súčasnosti výnimočne 4) renomovaných redaktorov. V TV Komplete pracujú 3 redaktorky, pričom ani jedna z nej už nepochádza z úderky ktorá v minulosti prešla z Eurotelevízie. TV Komplet - v súčasnosti „tieňový časopis“ dosiaľ neotrasiteľnej Eurotelevízie určite podnieti aj ju samotnú priniesť niečo nové. Zvíťazí znovu tradícia alebo sa slovenskí čitatelia zmenili? Vyzerá to tak, že na Slovenskom trhu môže byť skôr či neskôr víťaz len jeden z nich. Alebo zvíťazí nakoniec niekto tretí?