Tvrdenie, že Penta využíva médiá vo svojom vlastníctve na podporu súčasnej vlády, sa tak stáva konštatovaním, ktoré sa genericky používa týmito kritikmi takmer pri každej diskusii o stave slovenských médií. Dajme však filozofiu bokom a poďme sa pozrieť na prax. Rámce na tvorbu obsahu v našich tituloch tvorí legislatívne prostredie, najmä mediálne zákony, fakt, že sme súkromné a nie štátne či verejnoprávne médium, tiež vlastnícke pozadie a najmä náš čitateľ, ktorý od nás očakáva obsah zodpovedajúci nášmu zameraniu (bulvár). Z pohľadu toho, čo sa nám najviac vyčíta, že sme vlastnení Pentou, máme na úrovni vydavateľstva dokument – vydavateľskú doktrínu, ktorá definuje vzťah medzi vlastníkom, vydavateľom a redakciami. O jej obsahu je kedykoľvek možné viesť diskusiu.
Naše redakcie a ľudia, ktorí v NMH pracujú, sú vnútorne vyrovnaní s tým, že NMH vlastní Penta. Ak by to tak nebolo, tak by v tomto vydavateľstve, pochopiteľne, nepracovali. Pracujú ich tu však stovky. Vlastníctvo Pentou neznamená uniformitu názorov. Čo sa, žiaľ, o kolegoch z titulov, ktorí nás tak radi kritizujú, nedá povedať. V našich redakciách o plánovaní a tvorbe obsahu debatujeme. Akékoľvek rozpory či rozdielne názory na obsah, či jeho vhodnosť, sa dejú v otvorenej diskusii. Tak ako naše redakcie, tak ani naši čitatelia nepredstavujú homogénnu masu, ktorá má na spoločensko-politické dianie jednotný názor. Vedenie vydavateľstva a aj zástupcov nášho vlastníka pre médiá vnímame ako partnerov, ktorí spolu s nami zdieľajú spoločný cieľ. A tým sú úspešné tituly. Nepoznáme jediné súkromné médium ani na Slovensku a ani v inej civilizovanej krajine, kde by redakčným étosom mal byť boj s vlastníkom či s vedením.
Aj my robíme chyby a dopúšťame sa nepresností či konkrétnych individuálnych zlyhaní presne tak, ako sa ich dopúšťajú kolegovia v konkurenčných tituloch. To, že vnímame dianie na Slovensku inak ako naši konkurenti, neznamená, že sme provládne médiá, resp., že nám náš vlastník či vydavateľ diktuje obsah. Vyjadrenia tohto typu urážajú nás aj našich kolegov. Našou vizitkou sú mnohé politické kauzy, ktoré sme odkryli. Nám by nenapadlo kolegov z iných redakcií verejne osočovať a upodozrievať z toho, že články píšu v rozpore so svojím presvedčením. Nuž, ale, ako sa vraví, podľa seba súdim teba.
Naše tituly sú z hľadiska zásahu a čítanosti jednoznačnými lídrami slovenského trhu. Pracujeme na tom, aby sme nášho čitateľa oslovovali multimediálne. Údaje o čítanosti našich printových titulov a návštevnosti našich webov hovoria skôr o tom, že čitateľa získavame, nie ho strácame. Situácia na mediálnom trhu už roky nie je jednoduchá a profesia novinára čelí množstvu výziev, od tlaku na výkon cez potrebu neustálej zmeny až po nástup umelej inteligencie. Máme pochopenie pre to, že to môže aj u kolegov v konkurenčných médiách vyvolávať stres a napätie. Nemyslíme si však, že riešením tejto situácie je paušálne kritizovanie. Tým je len dlhodobá schopnosť získavať a udržať si svojho čitateľa.
Miloš Baranec, šéfredaktor Plus JEDEN DEŇ
Veronika Bocková, šéfredaktorka Nový Čas
Ľudmila Lacková, šéfredaktorka PLUS 7 DNÍ