Cenu Slovak Press Photo za celoživotné dielo získal fotograf Peter Procházka. Ukážka jeho prác je súčasťou výstavy.

V kategórii aktualita prvé dve miesta neudelili, tretiu priečku obsadil Ivan Kováč, čestné uznanie dostal Boris Németh, obaja vďaka obrazovému spracovaniu aktuálnej témy utečencov. S fotografiami na tému každodenný život uspela víťazka Laura Wittek so sériou Posledný rok s otcom, druhý bol Tomáš Benedikovič za sériu Jeden deň v kláštore, tretia Kata Sedláková so snímkami na tému Chlapčenské leto.

Za reportáž získal prvé miesto Juraj Mravec so sériou Na východe nič nové, druhý skončil Robert Tappert so sériou Nasledujúci deň a tretí Martin Bandžák s fotkami zemetrasením zničeného Nepálu. Čestné uznanie dostal Victor Breiner.

Za portrét porota ocenila ako víťaza Roberta Tapperta so sériou#ID, na druhom mieste skončil fotograf Trendu Maňo Štrauch vďaka sérii Tváre života (596), tretie miesto sa ušlo Martinovi Bandžákovi za fotky detí z Konga, ktoré sú obeťami sexuálneho násilia. Čestné uznanie dostal Vladimír Slivka.

Kategória príroda víťaza ani druhé miesto nemala, tretie si odniesol Peter Korček za sériu Zelené (?) stanice. Rovnako sa porota rozhodla v kategórii športová fotografia, kde tretie miesto získal Eduard Genserek za sériu Dracula. Čestné uznania putovali Matúšovi Zajacovi za sériu Pole Dance a Michalovi Svítkovi za samostatnú fotografiu Posledný zápas.

V kategórii svet umenia bodovala Marta Földešová, ktorá obsadila prvé miesto, pričom druhé a tretie sa neudelilo. Medzi mladými fotografmi do 25 rokov a študentmi získala tretie miesto v samostatnej kategórii Laura Štrompachová za sériu Očakávanie. Prvé a druhé miesto porota neudelila.

V kategórii vytvorenej v spolupráci s ministerstvom zahraničných vecí „Slovensko - Bohatstvo v rozmanitosti - Tradícia a súčasnosť“ ocenili ako víťazku Zuzanu Horváthovú za sériu Slovensko. Boris Németh získal druhé miesto za sériu Popolcová so Srholcom, tretí skončil Peter Korček vďaka sérii More Folklore. Najlepšie fotografie z tejto kategórie na budúci rok, keď bude SR predsedať Rade EÚ, predstavia na všetkých zastupiteľských úradoch SR vo svete.

Kategóriu stredoeurópska fotografia, ktorú otvorili pre zahraničných fotografov z Českej republiky, Poľska, Bieloruska, Ukrajiny, Maďarska a Rakúska, vyhrala Jana Hunterová za snímky Londýna. Druhé miesto patrí Pavlovi Bishkovi za fotku zranených ukrajinských vojakov, tretiu priečku obsadil Serhii Korovainyi za sériu Rodisko. Denis Dziuba, Evgenyi Maloletka a Vladislav Sodel si odniesli čestné uznanie.

Grant Bratislavy získala Deana Kolenčíková. V aktuálnom 4. ročníku súťaže pribudla nová medzinárodná kategória, ktorá vznikla v spolupráci s RTVS - Krátke video, a vyhralo v nej video od Tomáša Rafu. Druhé a tretie miesto porota neudelila.

Do súťaže sa tento rok prihlásilo 191 autorov, o viac ako 1 369 fotografiách rozhodovali dve poroty. Počet zahraničných fotografov sa oproti minulému roku zdvojnásobil. Do kategórie Krátke video poslali autori 14 videí.

Sedemčlenná odborná porota profesionálnych fotografov a pedagógov pracovala v zložení Stanley Greene (USA), Alexander Chekmenev (Ukrajina), Vasili Prudnikov (Bielorusko), Jindřich Štreit a Roman Vondrouš z Českej republiky a zo Slovenska Jana Hojstričová a Judita Csaderová.

Videopráce posudzovala trojčlenná porota, v ktorej boli režisér a kameraman Pavol Barabáš, riaditeľ spravodajstva Českej televízie Zdeněk Šámal a slovenský kameraman Tomáš Stanek. Fotografie sa posudzovali anonymne v tlačenej forme. V kategórii stredoeurópska fotografia sa snímky premietali.

Od stredajšieho večera môže verejnosť hlasovať za najlepšiu samostatnú fotografiu, sériu, prípadne video vyplnením hlasovacieho lístka počas návštevy výstavy alebo online prostredníctvom webstránky slovak-press-photo.sk. Autor diela s najvyšším počtom hlasov získa Cenu diváka a ocenia aj jedného z hlasujúcich.

Najviac zaujali snímky dokladov utečencov

Robert Tappert cenu Grand Prix získal za fotografiu #06 zo série s názvom ID. „Šiel som fotografovať srbsko-maďarskú hranicu, na ktorej ma zaujalo to pozadie. Keď človek vidí v lese vychodené chodníky a vníma tak pozadie toho, kde sa to celé odohráva,“ objasnil zrod série fotografií nazvanej ID.

R. Tappert na hranici začal zbierať osobné veci utečencov, ktoré vnímal ako veľmi intímne, súkromné. Následne ich začal fotografovať, išlo najmä o portréty z dokumentov či pasov. „Takáto fotografia mi dáva priestor nad vecami rozmýšľať,“ poznamenal. Výberu poroty a rovnako tak oceneniu sa veľmi teší, pretože najskôr nevedel, či má vôbec svoje fotografie do súťaže poslať. Tappertovu sériu ocenila aj porota tohtoročného Czech Press Photo. 

Všetky ocenené fotografie a kompletné série na webe Slovak Press Photo.