Článok sa objavil v .týždni číslo 43, ktorý vyšiel ešte 19. októbra. O problematickom texte zo strany 28 sa viedla debata napríklad na súkromnom profile novinára Trendu Michala Lehutu, ktorý sa pýtal, či ide o inzerciu, alebo nie.

Rozhovor vo viacerých momentoch môže navodzovať dojem PR článku, otázky totiž smerujú k prezentácii výhod Privatbanky. Text obsahuje otázky typu „Čo môže klient očakávať od privátneho bankára?“ alebo „Dá sa niečo povedať o výnosoch, ktoré dosahujete pre svojich klientov?“. Rozhovor nereaguje na žiadny aktualizačný moment.

„Ten článok nie je inzercia. Privatbanka má u nás riadnu inzerciu, toto je bonus vo forme rozhovoru s našimi vlastnými otázkami,“ tvrdí šéfredaktor .týždňa Štefan Hríb.

Respondentom v spomínanom rozhovore je Jozef Krammer, riaditeľ Odboru privátneho bankovníctva v Privatbanke, ktorej akcionárom je finančná skupina Penta. Ako je známe, tá cez svoju nadáciu časopis .týždeň niekoľko rokov finančne podporuje. Vlani v októbri to priznala samotná Penta príspevkom na Twitteri.

V rozhovore v .týždni je aj otázka redakčného charakteru, ktorá by sa dala považovať za kritickú: či klienti Privatbanky dostávajú informáciu, že svoje peniaze investujú do projektov Penty.

„Privatbanka má otvorenú architektúru, takže klienti investujú predovšetkým do diverzifikovaného portfólia finančných nástrojov,“ odpovedá J. Krammer a v rámci odpovede tiež uvádza, že „...Penta má výbornú finančnú kondíciu, klienti poznajú jej projekty ako Digital Park alebo Dr. Max, tak by bolo nelogické, ak by sme to nevyužili. Klient však vždy dostane všetky potrebné informácie a podklady na to, aby sa mohol rozhodnúť. Výhodou je aj to, že klienti si môžu tieto projekty doslova ohmatať“.

Propagačné formulácie odpovedí, nekonfrontačný spôsob vedenia rozhovoru, ale aj téma bankovníctva, ktorá nie je veľmi typická pre .týždeň, teda budia dojem, že ide o PR článok. Dojem umocňuje aj podpis pri článku, kde nefiguruje žiaden redaktor, ale všeobecný zdroj „.týždeň“. 

Text je dostupný aj na webe .týždňa, kde je jeho časť zamknutá v rámci Piana. 

Vybrané pasáže rozhovoru s J. Krammerom z .týždňa

Dá sa niečo povedať o výnosoch, ktoré dosahujete pre svojich klientov?

Sú výnosy, ktoré sú fixne dané, kde klient už na začiatku vie, čo dostane: To najjednoduchšie je úročenie bežného účtu za 0,9 percenta pri splnení podmienky minimálneho zostatku 10-tisíc eur. Termínované vklady majú sadzbu od 1,7 percenta na rok až po 2,5 percenta na päť rokov. Bankové dlhopisy majú výnos asi 2 percentá ročne so splatnosťou tri roky. Ponúkame aj korporátne zmenky alebo dlhopisy nášho akcionára – finančnej skupiny Penta – tam sa sadzba pohybuje od 3,9 až 4,2 percenta. Potom je druhá skupina investičných nástrojov, kde výnos nie je fixne daný, zato možnosti preň oveľa vyššie. Dajú sa tu nájsť rôzne investičné nástroje od podielových fondov až po akcie.

Ako riešite poplatky?

Privatbanka má veľmi transparentnú poplatkovú štruktúru. Našou filozofiou je pýtať si peniaze za pridanú hodnotu, nie za bežné bankové služby. Nechceme klienta obťažovať s poplatkom napríklad jedno euro za výpis z účtu. To berieme ako samozrejmosť. Zaplatiť si, samozrejme, nechávame správu majetku. Tu sa suma odlišuje v závislosti od veľkosti spravovaného majetku.

Ako zasiahla kríza odvetvie privátneho bankovníctva?

Keď sa v rokoch 2008 a 2009 začali turbulencie na finančnom trhu, privátne bankovníctvo čelilo hlavne požiadavke na vyhľadávanie nových alternatív. Kríza však na našich klientov veľký vplyv nemala, pretože banka investovala ich finančný majetok vždy konzervatívne a diverzifikovane. Preto klienti, ktorí mali svoje zdroje diverzifikované v riadených portfóliách, zaznamenali aj napriek kríze kladné zhodnotenie svojho majetku a slovu diverzifikácia začali od krízy prikladať väčšiu váhu.

Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.