Online dotazník Globsecu vyplnilo 1 486 mladých Slovákov vo veku od 16 do 24 rokov. Výsledky zahŕňajú kvantitatívne a kvalitatívne údaje zamerané na tri hlavné kategórie – spracovávanie informácií, správanie sa na sociálnych sieťach a dôvera a takzvaní „influenceri“.
Z výskumu vyplýva, že mladí ľudia získavajú informácie o aktuálnom dianí najmä z internetu všeobecne (56 % respondentov), po ktorom nasleduje televízia (35 %). Tretím v poradí skončil Facebook (19 %) pred televíznym spravodajstvom (8 %) a printovým vydaním novín (7 %). Zároveň 39 percent respondentov potvrdilo, že informácie o aktuálnom dianí získavajú na Facebooku prostredníctvom článkov, ktoré zdieľajú ich kamaráti.
Aj keď online zdroje jasne prevládajú, postavenie televízie je podľa Globsecu stále pomerne silné. Medzi mladými bola druhým najčastejšie spomínaným zdrojom – viac než tretina všetkých respondentov uviedla výslovne televíziu ako jeden zo zdrojov informácií.
Pri otázke dôveryhodnosti médií z prieskumu Globsecu vyplýva, že mladí Slováci najviac veria „novinám poskytujúcim kvalitnú žurnalistiku a verejnoprávnemu vysielaniu“. Plne im dôveruje približne pätina respondentov.
„Toto je veľmi dôležité zistenie vzhľadom na neustály tlak zo strany mnohých politických predstaviteľov, ktorých cieľom je zdiskreditovať kvalitnú žurnalistiku. Na druhej strane by bolo zaujímavé zmapovať aktuálny vývoj dôvery voči verejnoprávnej televízii,“ uvádza sa v štúdii Connected with youth, ktorá zhŕňa zistené výsledky.
Bulváru veria najmenej
Globsec uvádza, že od polovice roku 2016 boli správy verejnoprávneho vysielania na Slovensku celkovo hodnotené ako najobjektívnejšie. Pripomína však aj početné zmeny manažmentu a odchod viacerých redaktorov a editorov spravodajstva RTVS, čo môže mať časom na tento výsledok vplyv.
Ako kľúčový faktor pri zhodnotení dôveryhodnosti zdroja považujú mladí ľudia objektivitu. Síce neočakávajú, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?