Seriózne ladené denníky to majú už niekoľko rokov ťažké. Denná tlač sa snaží čo najviac vyťažiť z migrácie čitateľov na web, s prelivom ľudí by sa je však žilo oveľa ľahšie, ak by sa prelievali aj reklamné tržby. Neutíchajúci rast príjmov z online inzercie motivuje investovať do webu, nedáva však perspektívu budúceho biznis modelu – internetové publikum nebude vynášať toľko, čo „papierové“ ešte dlhé roky, ak vôbec niekedy.
Novinám preto neostáva nič iné, ako podporovať to, čo stráca na zásahu, ale stále vynáša najviac – papier. Posilnená reklama v médiách, súťaže o miliónové ceny, pribalené darčeky...marketingových možností je neúrekom, všetky však majú len krátkodobý efekt a efektivita má za sebou zavesený otáznik.
Zmena formátu, ku ktorému sa odhodlala aj slovenská Pravda, pomohla zvrátiť klesajúcu predajnosť už viacerým novinám v zahraničí.
Zmenšenie Pravdy však nie je v plnej miere porovnateľné trendom, ktorý sa spustil ešte v prvej polovici tejto dekády. Veľké broadsheet plachty ako londýnsky Times či nemecký Welt začali uvažovať o miniaturizácii, keď sa spýtali, prečo sa im nedarí zasiahnuť mladších mestských čitateľov. „Rýchla“ generácia už nemá čas dlhé raňajky a ešte dlhšie články v obrovských novinách, tlač si preto uvedomila, že svoje informácie musí podať stručnejšie a v prístupnejšej forme. Tak, aby čitatelia rozpätím novín nezabrali v prostriedkoch hromadnej dopravy dve miesta a aby všetko podstatné vstrebali počas cesty z bodu A do bodu B.
• Všetko o novej Pravde
Pravda, Sme, Plus jeden deň či Hospodárske noviny túto zmenu v podstate nepotrebujú – ich formát je takmer identický s britským tabloidom, noviny sa bez väčších problémov dajú kdekoľvek otvoriť a články len výnimočne zaberú na prečítanie viac než pár minút.
Otázka preto je, čo sa skutočne skrýva za úspechom zmenšovania formátu: čistá praktickosť menších mier, marketingový efekt zmeny alebo predsa len snaha priblížiť sa tomu typu „menšej a kratšej“ tlače, ktorý je oveľa menej postihnutý prepadom predajnosti – bulváru?
Obviniť zmenšenú Pravdu z úplného posunu k yellow pressu by bolo nespravodlivé. Jednak preto, že žltý denník sa ľahším smerom posunul už dávno, ale aj preto, že v prvých číslach sa z novín nestal odvar Nového Času či Plus jedného dňa.
Pravda, miestami si ho možno s ním zameniť. Ako napríklad v utorok, keď prvú stranu zdobil kandidát súťaže Slovensko má talent. Priestor si však nájde aj politika (napríklad v spojitosti s celebritami či drahým ubytovaním...), šport alebo Lúčnica – nebulvárne, ale masové témy, podané masovým spôsobom.
Vnútri ide viac menej stále o to isté – mix spravodajstva, občianskych a spotrebiteľských tém a zaujímavostí. Stredne náročných čitateľov neurazí, ostatných neodradí.
Hlavná zmena, ktorá by mohla novej Pravde zafungovať, je vnútorný vzhľad novín. Pravda sa na väčšine strán úplne vzdialila zažitej predstave o výzor denníkov – titul je plný jedno- až dvojstranových článkov s nosnými fotografiami, čím pôsobí ako farebný časopis vydávaný na dennej báze. Tým môže osloviť čitateľky, ktoré sú evidentne v strede terča Pravdy. Pravidelná príloha P2 si ako cieľovku zvolila ženské publikum, najsilnejší segment na tlačovom trhu.
Časopisovým vzhľadom sa Pravda zároveň úplne odlišuje od produktu na webe. Pravda.sk nie je preklopené papierové vydanie. Návšteva webu neušetrí, na rozdiel napríklad od Sme, trinásť korún za tlačenú verziu.
Nová Pravda sa svojimi prevažne formálnymi zmenami, ale aj kampaňou úplne vzdala ambície hrať sa na vážny seriózny denník. Noviny síce vystúpili z ligy, v ktorej kvalitatívne vždy vyhrávalo Sme, zároveň však nevstúpili ani na ihrisko Nového Času. Pravda je to, čo v čase štartu proklamoval Plus jeden deň – mix medzi vážnym a ľahkým. Trochu politiky, veľa informácií a ešte viac života „bežných ľudí“. Pravda si založila vlastný segment – ľudová celoštátna tlač.