Pri zrátaní celkového priemerného predaného nákladu časopisov na vydanie – týždenníkov, dvojtýždenníka, mesačníkov a dvojmesačníka - bol medziročný pokles printového trhu bez novín na úrovni 5,3 percenta, čo je o čosi menej ako pri vlaňajšom porovnaní (6 percent).

Zachovaný zostal trend, že najväčšiu stratu utrpeli mesačníky (7,1 %), nasledovali týždenníky (4,7 %) a dvojtýždenník (2,1 %). Do prepočtu sú zarátané iba tituly, ktoré vychádzali počas celého roku 2015 aj 2014 a v nezmenenej periodicite (medzi týždenníkmi tak napríklad nie je zahrnutý Star, medzi mesačníkmi zas Evita a Magická žena).

Časopisy 2015 vs. 2014
Create column charts

Medzi týždenníkmi skončila v medziročnom pluse Chvíľka pre teba z vydavateľstva Bauer Media s prírastkom 4,7 percenta. Pozíciu najpredávanejšieho týždenníka si drží Plus 7 dní z vydavateľstva News and Media Holding (pod ktoré patrí aj Mediálne.sk). Poradie za celý rok sa v prvej päťke menilo – na tretie miesto sa vyšvihla Eurotelevízia, ktorá za seba odsunula Báječnú ženu.

Vývoj predaného nákladu týždenníkov (2015 vs. 2014)
Titul 2015 2014 Medziročná zmena [%]
Plus 7 dní (News and Media Holding) 114 476 121 403 -5,7
Nový Čas pre ženy (Ringier Axel Springer) 99 715 101 443 -1,7
Eurotelevízia (Bauer Media) 83 225 84 670 -1,7
Báječná žena (News and Media Holding) 79 646 84 916 -6,2
Život (Ringier Axel Springer) 77 909 82 526 -5,6
Katolícke noviny (Spolok sv. Vojtecha) 67 895 71 082 -4,5
Rytmus života (Bauer Media) 44 717 47 957 -6,8
Nový Čas Nedeľa (Ringier Axel Springer) 39 025 41 354 -5,6
Slovenka (Star Production) 37 517 38 205 -1,8
Šarm (News and Media Holding) 33 271 36 189 -8,1
Vasárnap (Petit Press) 24 939 25 859 -3,6
Chvíľka pre teba (Bauer Media) 21 896 20 904 4,7
Tele pestrý ženský magazín (Bauer Media) 13 799 15 139 -8,9
Trend (News and Media Holding) 11 066 11 979 -7,6
.týždeň (W Press) 11 026 13 045 -15,5
TV Svet (Petit Press) 8 469 9 872 -14,2
Star* (Mafra Slovakia) 5 300 -
* - ako týždenník auditovaný od novembra 2015
Zdroj: ABC SR

Medzi dvojtýždenníkmi opätovne figuruje len jeden titul - programový časopis TV Max pd Baier ?edoe, ktorý medziročne predával o 2,1 percenta menej. Z bulvárneho titulu Star sa v priebehu vlaňajška znova stal týždenník. Od novembra ho vydáva Mafra Slovakia, ktorá ho predtým odkúpila od spoločnosti, v ktorej figuroval Branislav Záhradník. 

Vývoj predaného nákladu dvojtýždenníka (2015 vs. 2014)
Titul 2014 2013 Medziročná zmena [%]
TV Max (Bauer Media) 178 410 182 323 -2,1
Zdroj: ABC SR

Viaceré mesačníky klesali vlani dvojciferne, naopak osem titulov si bilanciu dokázalo vylepšiť. V roku 2015 skončil mesačník Zázračný svet, ktorý News and Media Holding stopol v máji po dvoch rokoch vychádzania.

Rozširoval sa segment ženských lifestylových titulov - Mafra Slovakia uviedla v apríli svoj Evita magazín, Bonmedia Magickú ženu, auditovanú od septembra. Skraja tohto roka pribudla aj Lenna od spoločnosti A- IMZ, ktorú inzertne zastrešuje Bauer Media, no v audite ABC SR nie je.  

Poradie v prvej päťke zostalo stabilné s tým, že všetky miesta si držia najväčšie vydavateľstvá Ringier Axel Springer a News and Media Holding. Pozícia najpredávanejšieho mesačníka naďalej patrí Záhradkárovi. 

Vývoj predaného nákladu mesačníkov (2015 vs. 2014)
Titul 2015 2014 Medziročná zmena [%]
Záhradkár (News and Media Holding) 77 917 83 276 -6,4
Nový Čas Krížovky (Ringier Axel Springer) 73 146 82 656 -11,5
Zdravie (News and Media Holding) 57 981 65 945 -12,1
Eva (Ringier Axel Springer) 43 553 45 035 -3,3
Emma (News and Media Holding) 41 007 42 511 -3,5
Nota Bene (Proti prúdu) 30 026 30 417 -1,3
Nový Čas Bývanie (Ringier Axel Springer) 29 171 33 733 -13,5
Evita (Mafra Slovakia)* 27 987 -
Dobré jedlo (News and Media Holding) 25 064 31 312 -20
Urob si sám (Jaga Group) 22 177 20 980 5,7
Madam Eva (Ringier Axel Springer) 20 067 19 109 5
Kamarát (Kampress) 18 530 22 830 -18,8
Poľovníctvo a rybárstvo (News and Media Holding) 17 538 18 455 -5
Včielka (News and Media Holding) 16 178 15 712 3
Forbes (Barecz & Conrad Media) 13 070 13 171 -0,8
Vitalita (Via Vitalita) 12 361 13 276 -6,9
Pekné bývanie (News and Media Holding) 10 828 12 772 -15,2
Praktická Slovenka (Star Production) 9 339 8 052 16
Auto Bild (Ringier Axel Springer) 9 026 8 612 4,8
Zornička (News and Media Holding) 7 650 6 938 10,3
Geo (Ringier Axel Springer) 7 421 7 316 1,4
Lišiak (Petit Press) 7 267 7 920 -8,2
Break (News and Media Holding) 6 783 8 012 -15,3
La Femme (Star Production) 4 626 5 036 -8,1
Mollie/dvojmesačník (News and Media Holding) 4 459 5 960 -25,2
Magická žena** (Bonmedia) 3 285 -
Slovenka zdravie rodiny (Star Production) 2 921 2 534 15,3
* - v audite od mája 2015, ** - v audite od septembra 2015
Zdroj: ABC SR

 

Monitorované výdavky do reklamy stagnovali

Čo sa týka monitorovaných výdavkov do reklamy v časopisoch v uplynulom roku, tie podľa agentúry TNS Slovakia mierne rástli - o 0,8 percenta. Mohlo však za to zaradenie nových titulov do monitoringu (Evita, Evita špeciál, HN magazín, Forbes špeciál, Beauty & Woman).

Ak by sa do úvahy nebrali novozaradené tituly, v časopisoch by došlo k medziročnému poklesu reklamných výdavkov o 1,4 percenta. V novinách bol pokles vlani na úrovni 1,7 percenta, čomu nezabránil ani vznik Denníka N. Podľa monitoringu klesali najmä regionálne denníky a týždenníky. 

Celý printový trh podľa TNS Slovakia stagnoval, medziročne monitorované výdavky klesli o 0,4 percenta. Do tlačených médií išlo 175,6 milióna eur. Aj v tomto prípade ide o sumu kalkulovanú z cenníkových cien, bez zohľadnenia bartrov, zliav či bonusov. Reálne výdavky sú teda násobne nižšie. 

Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)
2014 2015 % zmena
Printy spolu 176,2 175,6 -0,35
z toho Časopisy 93 93,8 0,84
z toho Noviny 83,2 81,8 -1,68
Zdroj: TNS Slovakia

V roku 2015 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 47 148 inzertných strán, čo predstavuje medziročný pokles o 2,5 percenta. Na selfpromo, teda propagáciu vlastných aktivít a titulov zo svojho portfólia, využili vydavatelia menej inzertných strán - kým v roku 2014 to bolo 4 003 strán, v roku 2015 poklesol ich počet na 3 946. Podiel počtu strán vlastnej inzercie na celkovom počte inzertných strán predstavuje 8 percent. 

Z pohľadu vydavateľstiev medziročne rástli výdavky do reklamy v Ringier Axel Springer, News and Media Holding (za rok 2014 zarátaný súčet Spoločnosti 7 Plus a Trend Holdingu), Bauer Media, Mafra Slovakia, Versa Media a Jaga Group. 

Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, News and Media Holding a Petit Press. Traja najväčší hráči získali vlani 65 percent z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.

Monitorované výdavky podľa vydavateľstiev
Vydavateľstvo 2015 zmena oproti 2014 (%) podiel na printovom trhu 2015 (%)
Ringier Axel Springer 50 368 518 3,4 29
News and Media Holding* 41 897 655 0,3 24
Petit Press 21 013 431 -8,7 12
Perex 11 638 072 -12 7
Mafra Slovakia 8 284 144 14 5
Versa Media 7 375 741 6,2 4
Bauer Media 7 085 638 14 4
Star Production 4 214 490 -14 2
Šport Press 3 552 580 -12 2
Jaga Group 2 808 157 7,6 2
* - Údaje za rok 2014-2015 sú súčtom reklamných výdavkov vydavateľstiev Spoločnosť 7 plus a Trend Holding
Zdroj: TNS Slovakia

Podľa jednotlivých titulov investovali najviac zadávatelia medzi mesačníkmi do Evy, ktorá si prvenstvo drží už niekoľko rokov. Z týždenníkov sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, medzi denníkmi patrilo prvenstvo Novému Času. 

Čo sa týka zadávateľov, prvenstvo tretí rok po sebe obhájil Lidl. Druhú najväčšiu investíciu do printov evidovala TNS Slovakia pri Mountfielde, ktorý si takisto pozíciu zopakoval z vlaňajška.

Top 10 zadávateľov v tlači
Zadávateľ Suma v €
1 Lidl 6 380 973
2 Mountfield 4 482 808
3 Megavox 3 040 352
4 Azet 2 428 585
5 Slovak Telekom 2 260 337
6 Simply you 2 200 639
7 Rádio Expres 2 018 995
8 RTVS 1 788 092
9 Datart 1 669 627
10 Tesco Stores 1 541 768
Zdroj: TNS Slovakia

Osem z desiatich najväčších zadávateľov reklamy v tlači bolo v top desiatke aj rok predtým. Do rebríčka sa posunuli vlani Datart a Tesco, vypadli z neho Orange a Škoda auto Slovensko.